کاربر گرامی

برای استفاده از محتوای اختصاصی و ویدئو ها باید در وب سایت هفت صبح ثبت نام نمایید

با ثبت نام و خرید اشتراک به نسخه PDF روزنامه، مطالب و ویدئو‌های اختصاصی و تمامی امکانات دسترسی خواهید داشت.

کدخبر: ۵۵۶۲۴۸
تاریخ خبر:

ادعاهای مهندس ایرانی درباره نقایص شرکت هواپیمایی معروف

ادعاهای مهندس ایرانی درباره نقایص شرکت هواپیمایی معروف

مجادله بزرگ سام با «بویینگ»

هفت صبح|  سام صالح‌پور این روزها ولوله‌ای در اداره هوایی آمریکا به راه انداخته. این مهندس هواپیما می‌گوید بخش‌هایی از بدنه یکی از مدل‌های لوکس بویینگ به شکل ناقصی مونتاژ و سرهم‌بندی شده که ممکن است در ارتفاعات هزاران پایی وسط پرواز از هم بپاشد و منجر به یک فاجعه انسانی بزرگ شود.

 

اشاره این مهندس ایرانی به هواپیمای معروفی به نام «دریم لاینر 787» است. یکی از لوکس‌ترین هواپیماهای بویینگ که این شرکت صنایع هوایی از سال 2007 تبلیغات زیادی برای آن به پا کرد. اول قرن بیست و یکم با رونمایی از این هواپیما بویینگ ادعا کرد که انقلابی در صنعت هوانوردی دنیا ایجاد کرده است. اما حالا مدارک صالح‌پور تردیدهایی درباره این ادعای بزرگ وارد کرده.

 

این مهندس ایرانی گفته که اسناد نقص‌های بویینگ 787 را به اداره هوانوردی فدرال فرستاده است و آنها در حال بررسی مدارک هستند. در این اسناد نوشته شده که قطعات بزرگی از هواپیما به صورت ناقص به هم متصل شده‌اند. این قطعات مختلف تولیدکننده‌های متفاوتی داشته و وقتی کنار هم قرار گرفته‌اند درست داخل هم جا نمی‌روند. بویینگ بخشی از این ادعا را تایید کرده ولی گفته این در طول‌عمر هواپیما تاثیری ندارد. سخنگوی بویینگ در واکنش گفته که آنها آزمایش‌های زیادی روی این مدل انجام داده‌اند و این چیزی نیست که در حال حاضر منجر به ناایمن شدن هواپیماها و پروازهایشان شود. «مهندسان ما در حال انجام آنالیزهای متفاوتی روی این هواپیما هستند که بررسی کنند آیا در طولانی مدت هیچ بخشی از این هواپیما دچار فرسودگی می‌شود یا نه.»

 

این کمپانی ادعاهای مهندس ایرانی را رد کرده اما هواپیمای آنها در حال حاضر تحت بازرسی و بررسی بیشتر است؛ چرا که قبل از این هم در اسفندماه سال قبل یک مدل دیگر از هواپیمای آنها (مدل 737 مکس9)  جان مسافران را به خطر انداخته بود. در این مورد وقتی هواپیما با سرعت 700 کیلومتر به ارتفاع 16 هزار پایی رسید، بخشی از هوایپما دچار آتش‌سوزی و یک حفره بزرگ در درون آن ایجاد شد. البته آن پرواز بدون آسیب به مسافرانش به پایان رسید اما از همان موقع رسوایی بویینگ شروع شد.

 

اخیرا نیویورک تایمز گزارش دیگری منتشر کرده بود که در آن آمده: «بعد از دو سانحه مرگبار بسیاری از کارمندان کنونی و سابق این کمپانی می‌گویند دلیل همه این اتفاق‌ها این است که بویینگ در سال‌های اخیر بیشتر روی افزایش سرعت هواپیما متمرکز بوده تا کیفیت آن.» کار به اینجا رسید که وزارت دادگستری تحقیق‌های جنایی را درباره این هواپیما شروع کرد.

از قضا نگرانی‌های صالح‌پور به گوش سناتور یکی از ایالت‌های آمریکا رسیده و قرار شده که این سناتور فردا با مهندس ایرانی گفت‌وگو کند و ادعاهای او را به گوش عموم مردم برساند.

  

مرگ مدیر سابقی که دست به افشاگری زد

 

به دنبال همه این اتفاق‌ها بویینگ بیانیه‌ای صادر کرد که در آن آمده «ما کاملا به 787 دریم‌لاینر مطمئنیم و این ادعاها درباره آن نادرست است.» نکته جالب بیانیه این است که در آن نوشته شده این شرکت کارکنان خود را تشویق به حرف زدن درباره مشکلات و نقایص محصولات کرده ولی تاکید می‌کند آنها باید از انتقام جویی دوری کنند. 

 

کمتر از یک ماه قبل جسد مدیر داخلی سابق بویینگ که علیه هواپیماهای تولیدی شرکت دست به افشاگری زده بود پیدا شد. پزشکی قانون علت مرگ این مرد 62 ساله را خودکشی با شلیک گلوله اعلام کرد اما تحقیق‌ها درباره مرگ او هنوز ادامه دارد.

   

تعلیق از کار آقای صالح‌پور

 

اداره فدرال هوایی با آقای صالح‌پور روز جمعه گفت‌وگو داشت و او به سوال‌های آنها درباره دریم‌لاینر جواب داده. این مهندس ایرانی 17 سال سابقه کار در بویینگ داشته ولی به تازگی از کار تعلیق شده. وکیل او درباره این موضوع به خبرنگاران گفته است: «موکل من بارها دغدغه‌ها و نگرانی‌هایش را با افراد مافوق مطرح کرده و تلاش کرده بود که در ملاقات‌هایی این موضوع را به آنها گوشزد کند اما مدیران کمپانی گوش ندادند. به جای آن آقای صالح‌پور را به اداره ساخت  یک مدل دیگر هواپیمایی بویینگ منتقل کردند. این مهندس بعد از جابه‌جایی ایرادهای جدیدی هم در این مدل پیدا کرد و متوجه شد که این کمپانی مدل 777 را هم به شکل ناقصی مونتاژ می‌کند.»

 

حالا دقیقا این ایرادهای فنی چیست؟ صالح‌پور در نشست خبری که سه‌شنبه هفته قبل داشت توضیحات فنی هم به خبرنگاران ارائه داده. او می‌گوید بویینگ قطعاتی از هواپیما را کم کرده که نبود این ها باعث شده فشار بیش از حدی روی قطعات باریک دیگری از هواپیما بیاید که این قطعات بدنه هواپیما را به هم متصل می‌کنند. این فشار کامپوزیت‌های داخل هواپیما را دفرمه کرده و منجر به فرسودگی زودتر از موعد آنها و در نهایت از هم جدا شدن بدنه در یک پرواز خواهد شد. بویینگ مشکل اصلی را با محکم چسباندن قطعات به هم پنهان می‌کند طوری که انگار هیچ شکافی وجود ندارد و چیزی کم نشده. من خودم دیدم که افراد برای وصل کردن قطعات روی آن می‌پرند و محکم می‌کوبند تا چفت شود. این راه و روش هواپیما ساختن نیست.»

 

در سال جدید این اداره اجازه پرواز 787 را تایید کرده اما مشکلات ادامه‌دار به علاوه مدارک این مهندس باسابقه ممکن است سرنوشت بویینگ را در ادامه تغییر دهد و پروازهای آن را با بحران بزرگی روبه‌رو کند.

 

کدخبر: ۵۵۶۲۴۸
تاریخ خبر:
ارسال نظر