کاربر گرامی

برای استفاده از محتوای اختصاصی و ویدئو ها باید در وب سایت هفت صبح ثبت نام نمایید

با ثبت نام و خرید اشتراک به نسخه PDF روزنامه، مطالب و ویدئو‌های اختصاصی و تمامی امکانات دسترسی خواهید داشت.

کدخبر: ۳۳۶۱۹۳
تاریخ خبر:

چالش جدیدی به نام جوانان ناقل بدون علامت!

روزنامه هفت صبح | روز گذشته ایرج حریرچی، سخنگوی وزارت بهداشت توضیحات مفصل و جدیدی درباره کرونا و ادامه شرایط کشور با این ویروس مرموز داد. صحبت‌های سخنگوی وزارت بهداشت به اندازه کافی گویا و مفصل است که نیازی به توضیح بیشتر نیست و فقط کافی است برخی از آن‌ها را مرور کنیم تا بدانیم شرایط کرونایی کشور چقدر حساس و ریسکی است. برایتان قسمت‌های مهم صحبت‌های او را آورده‌ایم.

*** ماسک بزنید
رعایت فاصله فیزیکی یک متری ۸۲درصد، استفاده از ماسک ۸۵درصد و استفاده از پوشش محافظ چشمی ۷۸درصد انتقال ویروس را کاهش می‌دهد که ارقام بسیار مهم و قابل تاثیری هستند. در این روزها یکی از مهم‌ترین موارد مصداقی امر به معروف و یکی از مهم‌ترین مصادیق نوع دوستی و علاقه‌مندی به ایران عزیز، استفاده از ماسک توسط خودمان و توصیه استفاده از ماسک به دیگران است.

*** مبتلایان بدون علامت
جوانان و نوجوانان و حتی کودکان به ظاهر سالم یا دارای علائم خفیف بیماری کرونا عامل مهم انتقال بیماری به دیگران خصوصا پدر و مادرها و افراد مسن هستند. بنابر اعلام مرکز کنترل بیماری‌های ایالات متحده به ازای هر نفر بیمار تشخیص داده شده کرونا ۱۰ نفر مبتلای دیگر در سطح جامعه وجود دارد که تشخیص داده نمی‌شوند.

در افراد زیر ۵۰ سال و خصوصا در افراد جوان و با سن کم احتمال ابتلا به بیماری بدون علامت و کم علامت بسیار زیاد است. جوانان مبتلا ناخواسته و نادانسته اطرافیان خود را به بیماری مبتلا می‌کنند که گاهی منجر به مرگ و میر و بستری طولانی‌مدت این افراد می‌شود.

*** هر مبتلای بدون علامت ۴۰۶ نفر را مبتلا می‌کند
هر نفر مبتلای بدون رعایت فاصله‌گذاری اجتماعی می‌تواند ۴۰۶ نفر را به صورت مستقیم و غیرمستقیم به کرونا مبتلا کند.افرادی که قبلا به کرونا مبتلا شدند و افرادی که آنتی‌بادی آنها براساس آزمایش مثبت شده و تصور می‌کنند ایمن هستند، همچنان باید فاصله‌گذاری اجتماعی را رعایت کنند چراکه هنوز بر اساس مستندات علمی نمی‌توان اعلام کرد که این افراد در برابر کرونا ایمن هستند. رسیدن تعداد مبتلایان به کووید-۱۹ در جهان به حدود ۱۰ میلیون نفر و مرگ و میر نیم میلیون نفری این بیماری زنگ خطر جدی است.

*** هر ۱۳ ثانیه یک ایرانی کرونایی می‌شود
در ۳۳ثانیه در کشور ما یک نفر به کرونا مبتلا می‌شود و هر ۱۳دقیقه یک نفر در کشور به دلیل کرونا فوت می‌کند، این موضوع زنگ خطری است که باید تلاش کنیم فاصله‌گذاری را بیشتر رعایت کنیم. با اینکه ایران از نظر تعداد خالص مبتلا و تعداد خالص ناشی از مرگ ناشی از کووید-۱۹ به ترتیب رتبه ۱۰ و ۹ جهانی را دارد و معمولا این قسمت مورد توجه قرار می‌گیرد ‌اما از نظر تعداد موارد ابتلا و تعداد خالص مرگ به ازای یک میلیون نفر جمعیت به ترتیب رتبه ۴۷ و سی‌ام دنیا را با ۲۵۶۱ مورد ابتلا به ازای یک میلیون نفر جمعیت و ۱۲۱ مرگ در یک میلیون جمعیت را دارد.

*** دوگانه اقتصاد و سلامت
دوگانه رعایت معیشت مردم و اهداف اقتصادی با هدف به حداقل رساندن بیماری، در همه کشورهای جهان مطرح است. گروهی ممکن است فقط از منظر بیماری نگاه کنند و درخواست تعطیلی‌های طولانی مدت را داشته باشند، این درحالی است که در تمام کشورهای دنیا مشخص شده که این موضوع ممکن نیست. باید در نظر داشته باشیم که مهم‌ترین عامل مخل و مضر سلامت فقر است و بیماری ناشی از فقر بدترین نوع بیماری‌هاست.

بنابراین کشور ما هم مانند سایر کشورهای دنیا ملاحظات اقتصادی را لحاظ کرده است.در یکی از کشورهای نزدیک ما از آنجا که اقتصاد کشور بر مبنای گردشگری است اعلام کرده‌اند که گردشگر را می‌پذیریم و اگر هر گردشگری مبتلا به کرونا شد ۳هزار دلار خسارت به وی می‌دهیم. بنابراین میان این دوگانه اقتصاد و سلامت باید تعادل ایجاد شود و همانطور که رئیس جمهور گفتند اگر ستاد ملی کرونا به این نتیجه برسد که بازگشت محدودیت‌ها لازم است، بر اساس تقسیم بندی شهرستانی و استانی اقدام خواهد شد.

*** نمی‌توان کل کشور را تعطیل کرد
ما نمی‌توانیم درخواست این را داشته باشیم که کارخانجات تعطیل باشند، ادارات و دانشگاه‌ها و مدارس تعطیل باشند اما در اجتماع شاهد این باشیم که مردم به فراوانی شمال بروند و عروسی و اجتماعات دیگر برگزار شود. بنابراین باید تصمیم همگون بگیریم.

حتی اگر کل کشور تعطیل شوند برخی جاها باید باز باشند و به عنوان مثال نمی‌توان بیمارستان و آتش نشانی و شهرداری و پلیس و … را تعطیل کرد، از طرفی هم همه این مشاغل نیازمند رفت و آمد هستند. به همین دلیل درخواست‌ها باید متعادل باشد. آگاه‌سازی مردم در رعایت فاصله‌گذاری اجتماعی بسیار مهم است.

*** علائم جدید کرونا
توجه کنید که کل علم بشر درباره بیماری کووید-۱۹ محدود به همین چند ماهی است که بیماری از چین آغاز شده است و بر همین اساس بسیاری از وجوه بیماری هنوز ناشناخته است. بیماری می‌تواند خود را به اشکال گوناگون و با علائم مختلف نشان دهد. برای برخی بیماری‌ها مانند حصبه و سل و… نماهای گوناگونی داشیم و از آنجایی که این بیماری‌ها در طولانی‌ مدت وجود داشتند، علائم آن‌ها طبقه‌بندی شده است. بر همین اساس انتظار می‌رود که هنوز وجوه متفاوتی از کرونا را ببینیم. باید توجه کرد که قسمت عمده‌ای از این وجوه جدید قبلا هم بودند اما مورد شناسایی قرار نمی‌گرفت.

*** کاهش مرگ ناشی از کرونا نسبت به موارد بستری
نسبت مشخصی بین میزان ابتلا، میزان بستری و میزان مرگ و میر وجود دارد. خوشبختانه در ماه‌های گذشته موارد مرگ و میرمان نسبت به موارد بستری به میزان قابل توجهی کاهش پیدا کرده است اما ما هم مانند همه کشورهای جهانی باید توجه کنیم که اولا ما کشور وسیعی هستیم و برخی از استان‌هایی که در اسفند ماه و فروردین ماه درگیر نشده بودند به‌‌رغم اینکه تصور می‌شد که فصل گرما، فصل آرامی باشد، به دلیل کاهش فاصله‌گذاری‌های اجتماعی که به خاطر معیشت و اقتصاد مردم غیرقابل اجتناب بود، هم موارد ابتلایمان افزایش یافت و هم موارد بستری و مرگ و میرمان افزایش یافت.

همچنین مرگ‌هایمان در برخی استان‌ها اثر تجمعی بستری است که معمولا بیمارانی که بیماری منجر به فوت‌شان می‌شود، مدت بیشتری تا چند هفته و یک ماه بستری بودند. امیدواریم با تدابیری که انجام می‌شود بتوانیم موضوع را از سرچشمه ببندیم. یعنی تا زمانی که ویروس در سطح جامعه است، ‌ بیماریابی انجام ‌شود اما افرادی که بیماری زمینه‌ای یا سن بالا دارند، خصوصا چاقی، برخی بیماری‌های قلبی و عروقی و برخی سرطان‌ها را دارند، ‌ خیلی مراقب باشند زیرا اگر ویروس به این افراد برسد مرگ و میر بالایی را می‌دهد.

*** شکست ایمنی جمعی
برخی کشورها به طرف ایمنی جمعی رفته‌اند. حتی کشور پیشرفته‌ای مانند سوئد به این سمت حرکت کردند اما دچار شکست خیلی بدی شدند که منجر به عذرخواهی‌شان شد. باید توجه کرد که حرکت به سمت ایمنی جمعی یا جمعیتی یا ایمنی رمه‌ای به صورت منفعلانه کاملا اشتباه است و سیاست ما این نیست زیرا وقتی به این سمت می‌روید، حتما در این مسیر تعداد قابل توجهی مبتلا شده، بدحال شده و فوت می‌کنند. روش مطلوب ایمنی جمعیتی از طریق ایجاد واکسن است. یعنی واکسن تزریق شود، مردم ایمن شوند و زنجیره انتقال بسته شود.

*** تست کرونا، گارانتی نیست!
اگر با یک فرد مواجه شوید که مبتلاست، در صورتی که همان زمان از فرد تست شود، تست منفی است. بنابراین باید چند روز و به طور متوسط پنج روز ویروس در بدن باشد و تکثیر شود تا تست مثبت شود. بعد از اینکه فرد بیمار شد، روزهای اولیه‌ای که علامت‌ دارد، اگر تست انجام شود، به احتمال زیاد تست مثبت است اما به تدریج در حدود ۱۰ تا ۱۲ روز ممکن است بیمار علائم هم داشته باشد اما تستش منفی می‌شود.

کدخبر: ۳۳۶۱۹۳
تاریخ خبر:
ارسال نظر