کاربر گرامی

برای استفاده از محتوای اختصاصی و ویدئو ها باید در وب سایت هفت صبح ثبت نام نمایید

با ثبت نام و خرید اشتراک به نسخه PDF روزنامه، مطالب و ویدئو‌های اختصاصی و تمامی امکانات دسترسی خواهید داشت.

کدخبر: ۳۴۷۲۲۰
تاریخ خبر:

ماجرای اعتراض به قرآن‌سوزی در سوئد چیست؟

خبرگزاری حوزه، به نقل از یکی از مبلغان شیعه در شهر مالموی سوئد، روایتی از اعتراضات اخیر در این شهر درخصوص قرآن‌سوزی بیان کرده است که آن را می‌خوانید:

* یک: حدودا دوماه پیش فردی به نام راس موس پالودان، رهبر حزب ملی‌گرا افراطی دانمارک درخواست مجوز برای سوزاندن قرآن و تجمعی در منطقه رزن گورد مالمو - منطقه‌ای که ۹۰درصد مسلمان در آنجا زندگی می‌کنند- داد تا بعد از نماز جمعه ۲۸اوت این اقدام را انجام دهد.

* دو: ابتدا پلیس سوئد مجوزی به این اقدام نداد اما بعد از مدتی وی مجوز گرفت که در واکنش به این اقدام مراکز مختلف عرب‌زبان و فارسی‌زبان اعتراض کردند. چندروز پیش از حادثه، پلیس به درخواست مراکز مسلمانان احترام گذاشت و این کار را مخل در نظم عنوان کرد، که می‌تواند نظم شهرهای سوئد بالاخص مالمو را برهم بزند.

خیلی از مسلمانان تهدید به کشتن پالودان کردند و گفتند در صورت وقوع این عمل، شهرهای سوئد یا دانمارک را به آتش می‌کشند. بنابراین دولت و پلیس مجوز وی را باطل کرند. اما روز جمعه پالودان به لغو مجوزش توجهی نکرد و به مرز سوئد و دانمارک آمد که وی را بازداشت کردند و او را از سوئد اخراج کردند و به مدت دوسال او ممنوع‌الورود شد.

* سه: اما به‌طور غیررسمی ‌و غیرقانونی و بدون مجوز متاسفانه دو‌سه‌نفر از هم‌کیشان وی که دانمارکی بودند با دوربینی در دست در منطقه رزن گورد مالمو که فیلمش موجود است، شروع به ریختن نفت روی قرآن و آتش زدن آن کردند و عده‌ای تلاش کردند که جلوی آن‌ها را بگیرند اما موفق نشدند و در همان زمان در منطقه دیگری به نام تری انگل، گروه دیگری از هم‌کیشان افراط‌گرای ضد‌اسلام جمع شدند و شروع به لگدمال نمودن و توهین به قرآن نمودند؛ در واقع در یک‌زمان در دو منطقه به قرآن بی‌احترامی ‌کردند.

* چهار: بعد از این اتفاق همان جمعه‌شب مسلمانان در رزن گورد مالمو، اقدام به تظاهرات و از این اقدام جنایت‌بار برائت و بیزاری خود را اعلام کردند. چند لاستیک را آتش زدند و علیه این اقدام شعارهای الله‌اکبر سر دادند که پلیس ضدشورش حضور پیدا کرد و بیش از چهارساعت، این شهر شاهد تظاهرات گسترده بود.

رئیس‌پلیس مالمو تعداد تظاهرکنند‌گان را ۳۰۰نفر برشمرد که ۲۰ تا ۳۰نفر از معترضان مسلمان بازداشت شدند. نا‌آرامی‌ها فعلا متوقف شده اما آثار اعتراضات در خیابان‌ها همچنان پابرجا است. درواقع این اقدام به‌طور غیرقانونی و بدون مجوز پلیس صورت گرفته و با آنکه آن ملعون ممنوع‌الورود بوده، اما بعضی هم‌کیشانش به‌طور غیرقانونی دست به این کار زدند و سه نفرشان بازداشت شدند.

کدخبر: ۳۴۷۲۲۰
تاریخ خبر:
ارسال نظر
 
  • _user_1569594374

    اندازه ای که ما احترامه ادیان و مذاهب دی گه رو نگه داشتیم به همون اندازه به ما تو هین کردند البته اینا کلا آدم نیستن و تحت تاثیر مشتی اراجیف واقع شدن