کاربر گرامی

برای استفاده از محتوای اختصاصی و ویدئو ها باید در وب سایت هفت صبح ثبت نام نمایید

با ثبت نام و خرید اشتراک به نسخه PDF روزنامه، مطالب و ویدئو‌های اختصاصی و تمامی امکانات دسترسی خواهید داشت.

کدخبر: ۳۲۷۴۶۶
تاریخ خبر:

عربستان تحت فشار ترامپ‌ به کجا می‌رود؟

قاسم عزالدین در المیادین نوشت: شروع خارج کردن موشک‌های پاتریوت و سربازان آمریکایی از عربستان سعودی نشان‌دهنده تغییری بزرگ در «استراتژی شراکت» بین آمریکا و عربستان است که از زمان توافق بین روز ولت-عبدالعزیز، مبتنی بر حمایت در مقابل نفت بود.دونالد ترامپ، رئیس جمهور آمریکا دوران ریاست خود را با باجگیری در مقابل حمایت آغاز کرد و همچنان به اظهارات صریح خود در این‌باره ادامه می‌دهد.

اما اعلام دولت ایالات متحده در خصوص استقرار سامانه پاتریوت در مکان‌های دیگر و تفسیر این اقدام تحت عنوان کاهش تهدید ایران شاخصی است که از عقب‌نشینی آمریکا از حمایت سعودی‌ها حکایت دارد و چه بسا تاکید پمپئو در مورد عقب نشینی نکردن، معنای عکس داده و دقیقا به مفهوم تاکید عقب‌نشینی از حمایت از سعودی‌هاست.

شاید ترامپ از تجربه‌های موفق باجگیری از عربستان و امارات، برای تعمیم این سیاست و استفاده از مترسک«حمایت» در مورد دولت‌های اروپایی و برخی دولت‌های آسیایی، نظیر کره جنوبی و ژاپن بهره ببرد. ترامپ که به دنبال پیروزی در انتخابات است برای تحقق این مهم به حمایت شرکت‌های سهامی و بانک‌ها و شرکت‌های بزرگی نیاز دارد که در دوران بحران کرونا آسیب دیده‌اند و ترامپ ناچار باید چک‌های رشوه هنگفتی را به آنها بپردازد تا همچنان از حمایت آنها برخوردار باشد.

در این میان، وی هم‌پیمانان ثروتمند خود از جمله عربستان سعودی را منبع مالی خوبی برای پر کردن چالش‌های اقتصادی و در نهایت راضی کردن شرکت‌های مذکور می‌دانست.رئیس جمهور ایالات متحده در نظر دارد فعالیت‌های اقتصادی در این کشور پس از چند ماه راه‌اندازی شود. اما حتی در صورت از سر گرفتن فعالیت‌های اقتصادی برای دو سال مداوم، اقتصاد ایالات متحده به این زودی به شرایط قبل از بحران کرونا باز نمی‌گردد.

در این حالت، نجات واقعی اقتصاد و شرکت‌های کوچک و متوسط دشوار می‌شود و امکان نجات صدها میلیون نفری که تحت تاثیر کرونا بیکار شده‌اند به این آسانی نخواهد بود. این شرایط، احتمال درگیری جغرافیایی سیاسی و اقتصادی با چین را افزایش می‌دهد، چینی که قادر است آمریکا و اروپا را با کالاهای خود غرق کند.

علاوه بر اینکه روسیه هم می‌تواند به همراه هم‌پیمان چینی خود یک شکاف استراتژیک در اروپای غربی ایجاد کرده و بساط پیمان ناتوی آمریکایی-اروپایی را برچیند. همین مسئله، دولت آمریکا را به سمت تجدیدنظر در موضع‌گیری‌اش در قبال عربستان و دولت‌های خلیجی و گردش به سمت شرق سوق می‌دهد.

*** آیا عربستان اهمیت خود را برای آمریکا از دست می‌دهد؟
اما تقویت حضور آمریکا در دریای جنوبی چین، به تدریج منجر به تغییر استراتژی«اژدهای آرام»، از درگیری اقتصادی محض به سمت درگیری جغرافیایی سیاسی می‌شود که در آن از اسلحه هم استفاده می‌شود. در مقابل به نظر می‌رسد پمپئو و بازهای ترامپ به تنش نظامی در اطراف روسیه و دریای بالتیک، اسکاندیناوی، لیتوانی، اوکراین و …گرایش دارند.

رئیس جمهور روسیه تهدید به استفاده از قدرت اتمی در پاسخ به موشک‌های آمریکایی میان برد می‌کند. از زمان خروج ترامپ از معاهده استقرار موشک‌ها که در سال ۱۹۸۷ امضا شد، پوتین معتقد است که روسیه در وارد آوردن ضربه اتمی، دست پیش دارد. از سال ۲۰۱۸ تا هفته گذشته، پوتین همواره تکرار می‌کرد که روسیه با موشک‌هایی که در نزدیکی ایالات متحده مستقر می‌کند یا با موشک‌های اتمی سریع و جدید خود وارد مقابله می‌شود یا از هر دو گزینه استفاده می‌کند.در میان این متغیرهای آمریکایی و بین‌المللی، عربستان سعودی اهمیت خود در«شراکت استراتژیک» با آمریکا را از دست می‌دهد، به این دلیل که نفت عربستان هم به زیانی برای نفت صخره‌ای آمریکا تبدیل شده که باعث نگرانی شرکت‌های نفتی و کنگره ایالات متحده می‌شود.

کدخبر: ۳۲۷۴۶۶
تاریخ خبر:
ارسال نظر