کاربر گرامی

برای استفاده از محتوای اختصاصی و ویدئو ها باید در وب سایت هفت صبح ثبت نام نمایید

با ثبت نام و خرید اشتراک به نسخه PDF روزنامه، مطالب و ویدئو‌های اختصاصی و تمامی امکانات دسترسی خواهید داشت.

کدخبر: ۵۵۵۷۹۲
تاریخ خبر:

تراژدی‌لنج و‌پلنگ

تراژدی‌لنج و‌پلنگ

روزنامه خوانی در شصت سال پیش-۵

هفت صبح| شنبه 22 فروردین 1343. عکس منوچهر فرساد در صفحه اول منتشر شده که دانشجوی سال سوم ادبیات دانشگاه تهران است و برنده جایزه 100 هزار تومانی حساب‌های بانک عمران شده و از قرار طی 100 ماه‌،‌ هرماه هزار تومان دریافت خواهد کرد. ازآقای فرساد کسی خبر دارد؟

 

عکسی هم کار شده از برف شهر تبریز که خب شهروندان را غافلگیر کرده و تبریز را به حالت نیمه تعطیل درآورده است.

تبلیغ فیلم‌های جذابی مثل 55 روز در پکن، شکوه علفزار‌، وست ساید استوری‌،‌ یک دو سه منتشر شده‌اند. از نیکلاس ری و الیا کازان و رابرت وایز و بیلی وایلدر. غوغایی بوده است‌!  روز شمار اکران آخرین فیلم ساموئل خاچیکیان هم هنوز به شکل آگهی در صفحات مختلف قرار گرفته‌: ضربت‌! فقط یازده روز دیگر.

 

در سبزوار گزارش تصویری جالبی کار شده با تیتر‌: پلنگ قوی هیکل را با چوب دستی کشتند. ماجرا در حوالی سبزوار رخ داده و علی لندرانی یکی از چوپان‌ها گزارش حمله پلنگ و کنده شدن بخشی از گوشت پایش را توضیح داده و این که همکارش (همکار چوپان البته و نه پلنگ ) به کمک می‌آید و دو نفری با ضربات چوبدستی پلنگ را می‌کشند. عکس جالبی هم ضمیمه این گزارش است.

 

تبلیغ کاغذ دیواری، تبلیغ گرگه آمریکایی در فروشگاه سایه روشن و تبلیغ دوچرخه پلار‌.

یک آگهی دیگر هم هست با این شرح: ‌بیماری‌های مقاربتی، و آمیزشی، ‌سستی و ناتوانی مردان؛ دکتر یحیی صدری در میدان بهارستان، ‌صفیعلیشاه.

در صفحه حوادث گزارشی کار شده که  در آن مردی نابینا به اسم رجب کوره که نام واقعی‌اش رجبعلی نصرت پناه بوده‌،‌ متهم به شکنجه دو کودک ده و یازده ساله شده است که روز قبل در حالیکه زخمی و نالان بودند کف خیابان باب همایون رها شده بودند. گزارش آکنده است از عکس‌های خبری فوق‌العاده ممتاز. حتی از مرحله معاینه پشت‌های زخمی کودکان در پزشک قانونی. واقعا باید ارزش کار عکاسان خبری آن سال‌ها جایی  مورد تقدیر قرار بگیرد‌.

 

یکشنبه 23 فروردین 1403. خبر مهم کشته شدن 109 مسافر در غرق شدن یک لنج بوده است‌. از قرار 120 مسافر به شکل قاچاق از سمت خرمشهر به سوی کویت می‌رفته‌اند  که در اروند رود‌(شط العرب‌)  لنج دچار سانحه می‌شود و از کل گروه مسافران قاچاق فقط 11 نفر نجات پیدا می‌کنند.

در ضمیمه این گزارش آمده است که طی سال‌های 1336 تا نوروز 1343 حدود 500 مسافر قاچاق در رودخانه غرق شده‌اند‌. مقصد همه مسافرها به سوی کویت بوده است‌. در این پیوست آمده که در سال 36 ناخدای یکی از این لنج‌ها به صد مسافر خود گفته که به آب بپرند و این چند متر آخر را خودشان به سمت ساحل بروند و مسافرین در خیال این که عمق رودخانه کم است به آب می‌پرند و 96 نفرشان غرق می‌شوند.

 

گزارشی کار شده که درآن از قول اطبا آمده که اکثر مردم تهران بیمار هستند. این بیماری‌ها روانی و روحی قلمداد شده‌اند. جالب آنکه امروز یعنی در سال 1403 هم این دسته گزارش‌ها که مدعی بیمار بودن سی، ‌چهل و یا پنجاه درصد مردم تهران هستند بسیار پرطرفدار و پربازتاب می‌شوند‌.

 

در صفحه نیازمندی‌ها، ‌خبرهای مربوط به خرید و فروش زمین و اراضی نارمک و عباس‌آباد و نیروی‌هوایی، ‌چندین برابر آگهی‌های مربوط به خانه و آپارتمان هستند. شرایط آب و هوایی درآذربایجان همچنان بحرانی است و برف و کولاک کل شمال غرب ایران را سفیدپوش کرده و ارتباط مناطق گوناگون مختل شده است. از جمله گرفتاری 180 اتومبیل در کولاک.

 

در صفحه اقتصادی دو خبر جدا کار شده از ورود متخصصین شوروی در امور شیلات و همین طور سیلو به ایران‌. نشانه‌ای از رشد روابط اقتصادی ایران و شوروی که در اواخر دوره زمامداری خروشچف آغاز شده بود. عکسی هم کار شده از بازگشت وزیر دارایی از اجلاس اوپک.

 

وزیر دارایی حالا کیست؟ امیرعباس هویدا که نمی‌دانسته یک سال دیگر خودش نخست وزیر خواهد شد و 14 سال بعد به زندان محمدرضا خواهد افتاد و 5سال بعد در اوین و توسط دادگاه انقلاب به مرگ محکوم و اعدام خواهد شد‌.

در سال 43 هیچ کدام از این اتفاقات رانمی‌توانسته پیش‌بینی کند. در صفحه آخر دوتا خبر کوتاه از دوتا خواهر شاه آمده. اشرف عازم تونس و مراکش است و بعدش هم می‌رود به مسکو و شمس هم می‌رود به سوی توکیو‌. در سفر شمس همسرش مهرداد پهلبد و پسر ارشدش هم حاضر خواهند بود.

 

کدخبر: ۵۵۵۷۹۲
تاریخ خبر:
ارسال نظر