کاربر گرامی

برای استفاده از محتوای اختصاصی و ویدئو ها باید در وب سایت هفت صبح ثبت نام نمایید

با ثبت نام و خرید اشتراک به نسخه PDF روزنامه، مطالب و ویدئو‌های اختصاصی و تمامی امکانات دسترسی خواهید داشت.

کدخبر: ۵۵۵۴۳۴
تاریخ خبر:

فقط برای طبقه تحصیلکرده‌!

فقط برای طبقه تحصیلکرده‌!

روزنامه‌خوانی در شصت سال پیش - ۲

هفت صبح|مهم‌ترین خبر صفحه اول کیهان 16 فروردین 1343 ، تصویر سقوط یک هواپیما است. داستان را در صفحه حوادث این‌گونه نقل کرده‌اند:‌یک هواپیمای آموزشی در حوالی ورامین سقوط کرده و دو نفر یکی ستوان یکم معماری و دانشجویی به نام رضایی اقدم کشته شده‌اند.

 

گزارش پر از عکس‌های خبری درجه یک است و سانحه‌ای که می‌توانست بی‌اهمیت قلمداد شود با کار ژورنالیستی درست جلوه‌ای ویژه پیدا کرده است. اما دیگر خبرهای مهم: پان آمریکن یک آگهی خوشگل کار کرده و به بازرگانان ایرانی گفته که نمایشگاه بین‌المللی نیویورک در سوم اردیبهشت افتتاح می‌شود و بیایید با هواپیماهای پان آمریکن بروید آمریکا. خبری هم هست که  دو مدیر ارشد شرکت بی گودریچ (آقای گولیت و آقای الکساندر) که مالکان پان آمریکن هستند برای بازدید از شرایط این شرکت هوایی در ایران به تهران سفر کرده‌اند.

در یکی از صفحات لایی هم  در یک آگهی آمار فروش اتومبیل در آمریکا طی سال 1963 درج شده است که شورولت، فورد، ‌پونتیاک و اولدزموبیل و بیوک  در رده‌های اول تا پنجم  قرار داشتند.

عجیب آنکه در بالای این آگهی درج شده است: ‌این آگهی برای طبقه تحصیلکرده منتشر می‌شود! در بالای صفحه 3 آگهی عجیبی چاپ شده است: چاپ پنجم رساله توضیح‌المسائل آیت‌الله‌العظمی خمینی تجدید چاپ و منتشر شد. به قیمت 25 ریال و در جلد زرکوب سی ریال.

یادمان باشد 16 فروردین 1343 همان روزی است که حبس خانگی آیت‌الله خمینی به پایان می‌رسد و ایشان عازم قم می‌شوند.  در قسمت آگهی‌ها بخشی به پول نو اختصاص دارد. مثلا پول تومانی دوشاهی و پول تومانی دوشاهی و نیم! یک آگهی جالب هم این مضمون را دارد: ‌خانه از تخت جمشید به بالا برای اجاره و فروش. احتمالا تخت جمشید مرز تهران نو و تهران اعیانی با تهران کلاسیک محسوب می‌شده است.

تخت‌جمشید همان خیابان طالقانی است. یک عکس خبری جالب کار شده از زنی به نام حبیبه از روستای آقچه کندی اردبیل که اولین سه قلوی سال 1343 را  در اردبیل به دنیا آورده است.

 

خبری هم هست که نمایندگان اتاق بازرگانی هامبورگ به تهران آمده‌اند. در فومن هم یک جوان که نامش عبدالحسین سلطانی ذکر شده به جرم چاقو کشی به 50 ضربه شلاق محکوم شده و در میدان شهرداری این شهر و در انظار عموم این حکم اجرا شده است. یک آگهی قشنگ نقاشی شده به سبک آن سال‌ها هم درباره یک اتومبیل به نام اوپل کادت درج شده است.

برنده خوشبخت لاتاری هم اعلام شده. آقایی به نام علی شفیع نایبی برنده دویست هزار تومان پول نقد شده و عکسی از او منتشر شده که به پهنای صورت در حال خندیدن است. کسی از ایشان و یا فرزندانشان خبر دارد؟‌ از قرار او حسابدار کارخانه چای‌سازی سیاهکل بوده است.

 دوشنبه 17 فروردین 1343. از خبرهای مهم تاسیس وزارت آب و برق است که در صفحه اول خبرش درج شده است که از امروز با شش کارمند در شش اتاق شروع به کار کرده است. این وزارتخانه همان است که بعدها می‌شود وزارت نیرو.

وزیر اطلاعات هم اعلام کرده که از این به بعد کلیه فیلم‌ها سانسور خواهند شد.
 

اینجا وزارت اطلاعات چیزی در ردیف وزارت فرهنگ و ارشاد معنی پیدا می‌کند و با وزارت اطلاعات فعلی داستانش فرق می‌کند. در بخش آگهی‌های خانه این آگهی جلب نظر می‌کند: خانه باغ 500متری در یوسف‌آباد با استخر و کلیه وسایل برای اجاره. گزارشی همراه با یک عکس پرتره معرکه منتشر شده از یک پیرمرد اهل غیاث آباد شهرستان تفت که ادعا شده 140 سال سن دارد و 110 تا نوه! او راز طول عمرش را غصه نخوردن قید کرده است.

 

یک آگهی دیگر هم قید شده به عنوان پارک جوجه کبابی که جمعه‌ها چلوکباب هم برای ناهار عرضه می‌کند. آدرس؟ ‌ابتدای جاده ونک. گزارشی کار شده  از یک جوان 27 ساله که  در یک کارگاه چوب بری کار می‌کرده و بعد از ورشکستگی کارگاه در سه سال پیش او بیکار می‌شود و همان موقع همسر خود را طلاق می‌دهد. و از قرار به تازگی به شغل سرقت از منازل مردم تهران روی آورده که توسط پلیس دستگیر می‌شود و معلوم می‌شود که خیلی اتفاقی در آخرین سرقتش به خانه همسر سابقش دستبرد زده است!

وقتی صاحب مال به کلانتری می‌آید ناگهان با دیدن مرد سارق می‌گوید: ‌ای وای اسماعیل تو هستی؟‌ و خب از شکایت خود صرف نظر می‌کند اما شوهر زن بر شکایت خود پافشاری می‌کند و مرد سارق عازم دادگاه می‌شود.

 

یک جوان 17 ساله هم به نام ابوالقاسم اسماعیل‌ناد هنگام فوتبال در زمین‌های خاکی محله عارف به شکلی اتفاقی به زمین می‌خورد و می‌میرد. درجه هوای تهران حداقل 9 و حداکثر 24 درجه  در روز 17 فروردین قید شده است. تیم فوتبال تاج هم برای چند بازی دوستانه عازم ترکیه و قبرس و یونان شده است. خبری هم درج شده از مرگ یک یوزپلنگ بر اثر برخورد با یک کامیون. مشکل یوزپلنگ‌ها در مازندران یک داستان قدیمی بوده انگار.

 

کدخبر: ۵۵۵۴۳۴
تاریخ خبر:
ارسال نظر