کاربر گرامی

برای استفاده از محتوای اختصاصی و ویدئو ها باید در وب سایت هفت صبح ثبت نام نمایید

با ثبت نام و خرید اشتراک به نسخه PDF روزنامه، مطالب و ویدئو‌های اختصاصی و تمامی امکانات دسترسی خواهید داشت.

کدخبر: ۵۵۵۳۹۸
تاریخ خبر:

تراژدی در‌خانه شماره‌ ۳۲۸

تراژدی در‌خانه شماره‌ ۳۲۸

روزنامه خوانی در شصت سال پیش - ۱

هفت صبح| دو سال پیش جریان روزنامه خوانی را از سال‌های 55 تا 57 شروع کردیم. این بار تصمیم گرفتیم به یک دهه قبل‌تر برگردیم. دقیقا به شصت سال پیش. از فروردین 1343. سالی که  ایران به شکل رسمی وارد دوران جدید شد.

سالی که عناصر مدرنیته و به شکلی تناقض حضور یک دولت مرکزی مستبد و صاحب نفوذ در همه زمینه‌ها از سیاست تا هنر و اقتصاد پی‌ریزی شد. در این تاریخ کابینه حسنعلی منصور دو هفته‌ای می‌شود که بر سرکار آمده است و جانشین کابینه اسدالله علم شده است. آیت‌الله خمینی پس از ماجرای 15 خرداد، از یازده مرداد سال 42 در حبس خانگی است. (16 فروردین این حبس به پایان می‌رسد) و محمدرضا از همسر جوانش فرح صاحب دو بچه شده است.

 

پس هر روز با ما باشید تا اتفاقات شصت سال پیش را از صفحات روزنامه‌ها دنبال کنیم. برای سال 43، روزنامه کیهان را پایه بررسی‌های خود قرار داده‌ایم.

 

آنچه در تورق شماره‌های نوروزی جلب توجه می‌کند فقدان آن حس چاپلوسی آزارنده روزنامه‌های دهه پنجاه نسبت به خانواده سلطنتی است.

تنها در روزنامه هشتم فروردین پیام‌های محمدرضا و فرح در یک صفحه منتشر شده‌اند  و در دیگر شماره‌ها به سختی می‌توانید خبری از دربار و محمدرضا و همسرش پیدا کنید. تراژیک‌ترین داستان نوروز مربوط به یک راننده تاکسی به اسم نصرت‌الله اینانلو است که با دختر جوانی به نام فاطمه حسن نوری (که منیژه صدایش می‌کردند) ازدواج کرده و در خیابان صفا در خانه پلاک 328 در تهران ساکن بودند.

 

روابط این زوج جوان به خاطر حساسیت نصرت‌الله نسبت به روابط خواهرزنش با یک مرد غریبه و متعاقب آن بی‌اعتنایی خانواده همسرش به این هشدارها، رو به تیرگی می‌رود و مردجوان از رفت و آمد همسرش به خانواده پدری ممانعت می‌کند و در نهایت در پی یک مشاجره در اول فروردین، نصرت‌الله سر همسر جوان خود را با چاقو می‌برد و بعد شکم خود را نیز پاره می‌کند و خودش نیز کشته می‌شود. گزارش بسیار خوب نوشته شده و جزئیات بسیار دقیقی از زندگی این زوج درج شده.

حتی مدرک تحصیلی عروس ناکام (گواهی سوم دبیرستان و تصدیق خیاطی و ماشین نویسی) و این که دو سال از همسرش بزرگ‌تر بوده و این ازدواج دومش بوده است و‌ عکسی هم از تشک خونین این زوج چاپ شده است.اگر تقدیر با آنها خوب تا می‌کرد حالا یک زوج هشتاد و خورده‌ای ساله بودند با کلی نوه و نتیجه.

 

در روزنامه کیهان 12 فروردین 1343، ‌در صفحه اول خبر جذابی برای شما پیدا نکردیم. بحران یمن بالا گرفته و شوروی به انگلیس هشدار داده است. در صفحه دوم آگهی‌های کنکور جلب نظر می‌کند و موسسه خوارزمی. تبلیغ فیلم بازیچه هوس با شرکت بریژیت باردو در صفحه 3 هست و فیلم جایزه با شرکت پل نیومن. در صفحه 5 آگهی برای دعوت مردم به حضور در باغ گلستان برای مراسم سیزده‌به‌در است.

 

از مزایای باغ گلستان ترن زمینی، ‌قایقرانی،‌ چرخ و فلک و پخش فیلمفارسی آهنگ دهکده با شرکت مجید محسنی و آذر شیوا ذکر شده است. محل باغ گلستان در سلسبیل قید شده! در بخش آگهی‌ها با حجم زیادی آگهی درباره خرید اراضی نارمک، عباس آباد و نیروی هوایی روبه‌رو می‌شویم که آن سال‌ها از محلات تازه و جوان تهران محسوب می‌شدند و خرید و فروش ملک درآنها رونق داشته است. در قریه‌ای حوالی سیاهکل برای اولین بار زنی به نام امینه علیدوست به ریاست شورای روستا رسیده است. بعید است این خانم در قید حیات باشد اما اگر کسی خبری از ایشان و یا فرزندانش دارد به ما اطلاع دهد. برنامه سینماهای تهران از آن بی‌پروایی دهه پنجاه دور است.

 

فیلم‌های تاراس بولبا، آقای قرن بیستم، ‌پرستوها به لانه باز می‌گردند، بازیچه هوس و قصاب باشی مهم‌ترین فیلم‌های روی پرده هستند. برای تبلیغ فیلم تاراس بولبا سه سینمای تهران در ابتکاری جالب در فضای بیرونی خود دژ قزاق‌ها در این فیلم را بازسازی کرده‌اند. سینماهای مولن روژ،‌ مهتاب و دیانا. قیمت دلار در بازار آزاد 81 ریال قید شده است.

 

در صفحه حوادث ماجرای مشهدی باقر باغبان اهل شمیران ذکر شده که در تاریکی شب و در سلسله‌ای از سوءتفاهمات؛ ‌همسر دوست خود را به جای همسر خود می‌گیرد و در تاریکی کوچه باغ‌های شمیران او را می‌بوسد و ماجرا به شکایت و کلانتری و این طور چیزها کشیده می‌شود. مشکل این‌جاست که همسر مش باقر هم زیر بار توضیحات شوهرش نرفته و به خانه مادرش کوچ کرده است! هرمز هرمزی هم یک دانشجوی ایرانی مقیم آمریکاست که در تصادف رانندگی کشته می‌شود. تیم شاهین تهران که به شوروی رفته است با 5 گل از آرارات ایروان شکست خورده است.

 

شماره بعدی شنبه 15 فروردین است. عکس مهم صفحه نمایش کثرت اتومبیل‌ها در جاده کرج است و ماشینی که در صندوق عقب خود هم مسافر بار زده است. در صفحه 3 تبلیغ فیلم ایپولیتا با شرکت جینا لولو بریجیدا و 55 روز در پکن ساخته نیکلاس ری درج شده‌اند. عشاق سینمای کلاسیک چه کیفی می‌کرده‌اند. در صفحه شش آگهی فلاسک شترنشان درج شده است. آگهی یک شورولت مدل 55 هم هست که یعنی مال هفت سال قبل بوده است(سال 1343 مصادف است با سال 1962 میلادی) به قیمت 5 هزار تومان که با دلار هشت تومانی می‌شود حدود ششصد و پنجاه دلار.

 

کلی گزارش از حوادث و ماجراهای سیزده‌به‌در کار شده. از جمله مادری که سه قلو می‌زاید. در قریه سرخه‌دره در 12 کیلومتری خرم آباد هم یک خمپاره منفجر می‌شود و نه نفر از اهالی روستا  کشته می‌شوند. مقصر ماه بانوی 50 ساله بوده که جسم ناشناسی را که همسرش از بیابان پیدا کرده بود کنار ظرف برنج کوبی خود گذاشته بوده  که بر اثر ضرباتش، ‌آن جسم ناشناس که در واقع یک خمپاره بوده منفجر می‌شود! از اسدالله حاجی‌خانی کسی اطلاعی دارد؟ ایرانی 29 ساله که با شعبده بازی درآمریکا خرج تحصیل خودش را جور کرده بوده و حالا عکسش در روزنامه چاپ شده است. ‌

 

کدخبر: ۵۵۵۳۹۸
تاریخ خبر:
ارسال نظر