کاربر گرامی

برای استفاده از محتوای اختصاصی و ویدئو ها باید در وب سایت هفت صبح ثبت نام نمایید

با ثبت نام و خرید اشتراک به نسخه PDF روزنامه، مطالب و ویدئو‌های اختصاصی و تمامی امکانات دسترسی خواهید داشت.

کدخبر: ۵۵۴۵۶۸
تاریخ خبر:

آیا در صورت عدم پرداخت عوارض آزادراهی جریمه آن دوبرابر می‌شود؟

آیا در صورت عدم پرداخت عوارض آزادراهی جریمه آن دوبرابر می‌شود؟

رپورتاژ آگهی| با گسترش سیستم پرداخت الکترونیکی عوارض آزادراهی، یکی از سوالات مهمی که رانندگان مطرح می‌کنند این است که در صورت عدم پرداخت عوارض آزادراهی چه جریمه‌ای در انتظار آن‌ها است و نحوه محاسبه جریمه عدم پرداخت به موقع عوارض به چه نحوی است. همچنین ممکن است این سوال در ذهن شما شکل بگیرد که آیا جریمه عدم پرداخت عوارض آزادراهی دوبرابر می‌شود یا خیر؟ به منظور پاسخ به این سوال با ما همراه باشید تا به بررسی این موضوع بپردازیم و به سوالات شما در مورد جریمه عدم پرداخت عوارض آزادراهی پاسخ می‌دهیم.

 

عوارض آزادراهی چیست؟

 

اگر نمی‌دانید عوارض آزادراهی چیست باید گفت که این عوارض هزینه‌ای است که رانندگان برای استفاده از مسیرهای اتوبان‌های درون شهری و برون شهری می‌پردازند. این مبلغ برای نگهداری، تعمیرات و توسعه این مسیرها صرف شده تا سفری امن و روان برای همه رانندگان فراهم شود.

 

در گذشته پرداخت عوارض در باجه‌های عوارضی انجام می‌شد که ترافیک و اتلاف وقت را به همراه داشت. همچنین نداشتن پول نقد مشکلاتی را برای رانندگان ایجاد می‌کرد. امروزه اما با استفاده از سیستم‌های هوشمند، پلاک خودروها توسط دوربین‌ها ثبت می‌شود. به همین دلیل دیگر نیازی به توقف در باجه‌های عوارضی نیست و عبور و مرور روان‌تر شده است. پس از عبور از باجه‌ها، قبض عوارض به صورت الکترونیکی صادر و به شماره همراه مالک خودرو ارسال می‌شود. این موضوع باعث می‌شود تا بتوانید به جای پرداخت عوارض در سفر، هر زمان که علاقه‌مند بودید این فرآیند را انجام دهید. البته بر اساس قانون، شما مدت زمان مشخصی وقت دارید تا عوارض آزادراهی خودروتان را پرداخت کنید.

 

جریمه عدم پرداخت عوارض آزادراهی

آیا در صورت عدم پرداخت عوارض آزادراهی جریمه آن دوبرابر می_شود؟ - تصویر 2

 

همان طوری که بیان شد، با هوشمند شدن سیستم پرداخت عوارض آزادراهی، دیگر نیازی به توقف در گیت‌های عوارضی نیست، اما این راحتی، یک مسئولیت سنگین هم برای رانندگان و دارندگان خودرو به همراه دارد. در صورتی که پس از عبور از باجه‌های عوارض، به موقع عوارض را پرداخت نکنید، جریمه خواهید شد.

 

بر اساس جدیدترین قوانین، بعد از عبور از آزاد راه، شما تا دو هفته فرصت دارید تا عوارض را به صورت آنلاین یا از طریق روش‌های دیگر پرداخت کنید. در صورتی که در مهلت مقرر عوارض را پرداخت نکنید، شما جریمه خواهید شد. مبلغ جریمه برای بار اول ثابت است، اما اگر باز هم دیرتر پرداخت کنید، جریمه به صورت تصاعدی افزایش می‌یابد.

 

مبالغ جریمه برای انواع خودروها به شرح زیر است:

  • سواری‌های شخصی، وانت، مینی بوس و کامیونت: 40.000 تومان
  • اتوبوس و کامیون‌های دو محوره: 50.000 تومان
  • کامیون سه محوره، تریلی و نفتکش: 90.000 تومان

 

اگر پرداخت عوارض را به ماه‌های بعد موکول کنید، جریمه‌های شما نیز به شدت افزایش پیدا می‌کند و حتی ممکن است جریمه از مبلغ اصلی عوارض هم بیشتر شود. به منظور جلوگیری از جریمه شدن پیشنهاد ما این است که برای فعال کردن سامانه سنا برای دریافت پیامک یادآوری اقدام کرده، از اپلیکیشن‌های پرداخت عوارض استفاده کرده و یا اقدام به تنظیم پرداخت عوارض به صورت خودکار کنید.

 

پرداخت آنلاین عوارض آزادراهی از آیتول

 

اگر به دنبال روشی هستید تا از طریق آن عبور و مرور آسان و بدون دغدغه از آزاد راه‌ها را داشته باشید، می‌توانید از خدمات آیتول استفاده کنید تا با جریمه‌های سنگین عدم پرداخت عوارض آزادراهی، سفرتان تلخ نشود.

 

شما می‌توانید با استفاده از خدمات آیتول، به سادگی و در چند ثانیه، از میزان عوارض خودروی خود مطلع شده و آن را به صورت آنلاین پرداخت کنید. این موضوع باعث می‌شود تا دیگر نیازی به توقف در ایستگاه‌های عوارضی و معطلی در ترافیک نداشته باشید. از مهم‌ترین مزایای استفاده از سرویس آیتول می‌توان به موارد زیر اشاره کرد:

  • استعلام سریع و آسان عوارض: شما می‌توانید در سایت آیتول تنها با وارد کردن پلاک خودرو، از مبلغ کل عوارض آزادراهی و جریمه خود مطلع شوید.
  • پرداخت آنلاین و امن: سرویس آیتول از طریق درگاه‌های امن بانکی، این امکان را به شما ارائه می‌دهد تا بتوانید عوارض خود را به صورت آنلاین و سریع پرداخت کنید.
  • صرفه جویی در زمان و هزینه: شما می‌توانید با کمک سرویس آیتول، بدون نیاز به توقف در ایستگاه‌های عوارضی در زمان و هزینه خود صرفه جویی کنید.

 

استفاده از خدمات سایت آیتول باعث می‌شود تا بتوانید سفر بدون دغدغه‌ای داشته باشید، با خیالی آسوده رانندگی کرده و نگران جریمه‌های عدم پرداخت عوارض نباشید.

 

کدخبر: ۵۵۴۵۶۸
تاریخ خبر:
ارسال نظر