کاربر گرامی

برای استفاده از محتوای اختصاصی و ویدئو ها باید در وب سایت هفت صبح ثبت نام نمایید

با ثبت نام و خرید اشتراک به نسخه PDF روزنامه، مطالب و ویدئو‌های اختصاصی و تمامی امکانات دسترسی خواهید داشت.

کدخبر: ۵۵۶۹۴۵
تاریخ خبر:

چه کسانی نمی‌توانند پروانه کسب بگیرند

چه کسانی نمی‌توانند پروانه کسب بگیرند

پروانه کسب مجوزی است که به افراد واجد شرایط این امکان را می‌دهد تا بتوانند به فعالیت‌های تجاری یا حرفه‌ای خود بپردازند.

رپورتاژ آگهی| پروانه کسب مجوزی است که به افراد واجد شرایط این امکان را می‌دهد تا بتوانند به فعالیت‌های تجاری یا حرفه‌ای خود بپردازند. اخذ این پروانه مزایای متعددی برای صاحبان مشاغل دارد. از مهم‌ترین این مزایا می‌توان به کسب اعتبار قانونی برای فعالیت، دسترسی به تسهیلات و حمایت‌های دولتی، ایجاد اعتماد در بین مشتریان و... اشاره کرد.

البته دریافت پروانه کسب شرایطی دارد و همه افراد نمی‌توانند آن را اخذ کنند. در همین راستا در این مطلب قصد داریم تا به این پرسش پاسخ بدهیم که چه کسانی نمی‌توانند پروانه کسب بگیرند.

پروانه کسب و اهمیت دریافت آن

پروانه کسب یا جواز کسب نوعی سند رسمی است که از سوی مراجع ذی‌صلاح به اشخاص حقیقی یا حقوقی اعطاء می‌شود. این سند به آن‌ها اجازه می‌دهد تا در محل مشخص یا با وسیله کسب معین، فعالیت صنفی خود را آغاز کنند و ادامه دهند.

درواقع پروانه کسب مجوزی قانونی است که به صاحبان مشاغل اجازه می‌دهد تا در چارچوب قوانین و مقررات نظام صنفی به فعالیت بپردازد. دریافت این پروانه به دلایل متعددی حائز اهمیت است. از مهم‌ترین این دلایل می‌توان به موارد زیر اشاره کرد:

  • قانونی بودن فعالیت: مهم‌ترین علت برای دریافت پروانه کسب، قانونی شدن فعالیت کسب ‌و کار است؛ به این معنا که صاحبان مشاغل با داشتن پروانه، مجوز فعالیت قانونی را از مراجع ذی‌صلاح دریافت می‌کنند و می‌توانند بدون دغدغه به فعالیت خود ادامه دهند.
  • ایجاد اعتماد برای مشتریان: داشتن پروانه کسب به منزله تأیید صلاحیت صاحبان مشاغل از سوی مراجع ذی‌صلاح است که می‌تواند اعتماد مشتریان را به آن کسب ‌و کار جلب کند. مشتریان با مشاهده پروانه کسب اطمینان پیدا می‌کنند که با کسب‌وکاری قانونی و مجاز طرف معامله هستند و در صورت بروز هرگونه مشکل، از حقوق آن‌ها حمایت خواهد شد.
  • دسترسی به مزایا و تسهیلات: دارندگان پروانه کسب می‌توانند از مزایا و تسهیلاتی که سازمان‌ها و ارگان‌های مختلف دولتی و غیردولتی به کسب و کارهای قانونی ارائه می‌دهند، بهره‌مند شوند.
  • حمایت قانونی: در صورت بروز هرگونه مشکل یا اختلاف بین صاحبان مشاغل و مشتریان یا سایر افراد، صاحب پروانه کسب می‌تواند از حمایت‌های قانونی مراجع ذی‌صلاح برخوردار شود.

این موارد باعث افزایش اهمیت دریافت پروانه کسب شده‌اند. البته برای اخذ این پروانه باید شرایط خاصی داشته باشید.

شرایط عمومی متقاضیان پروانه کسب

چه کسانی نمی_توانند پروانه کسب بگیرند - تصویر 2

پیش از پرداختن به این‌که چه کسانی نمی‌توانند پروانه کسب بگیرند، باید شما را با شرایط عمومی دریافت مجوز کسب و کار آشنا کنیم. این شرایط به شرح زیر هستند:

  • تابعیت جمهوری اسلامی ایران
  • داشتن حداقل ۱۸ سال سن
  • عدم سوءپیشینه کیفری موثر
  • عدم اعتیاد به مواد مخدر
  • ارائه گواهی عدم محرومیت از حقوق اجتماعی
  • ارائه مدارک تحصیلی مرتبط با نوع فعالیت
  • طی دوره‌های آموزشی فنی و حرفه‌ای
  • ارائه تعهد محضری مبنی بر رعایت قوانین و مقررات مربوطه

در صورتی‌که هریک از این شرایط را نداشته باشید، در روند دریافت پروانه کسب با مشکل مواجه خواهید شد. در ادامه به‌طور کامل در مورد افرادی که فاقد شرایط دریافت پروانه کسب هستند، صحبت می‌کنیم.

افرادی که شرایط دریافت پروانه کسب را ندارند

بر اساس قانون در صورتی‌که شرایط دریافت پروانه کسب را نداشته باشید، قادر نخواهید بود تا این مجوز را اخذ کنید. از مهم‌ترین دلایلی که باعث می‌شوند که نتوانید برای دریافت این جواز اقدام کنید، می‌توان به موارد زیر اشاره کرد:

عدم ارائه گواهی پایان خدمت

یکی از مهم‌ترین شرایط دریافت پروانه کسب، ارائه گواهی پایان خدمت است. آقایان برای اخذ این جواز باید وضعیت وظیفه عمومی خود را مشخص کنند؛ زیرا برای دریافت پروانه، ارائه گواهی پایان خدمت، معافیت دائم یا اشتغال به تحصیل لازم و ضروری است. البته شما می‌توانید حتی با داشتن معافیت پزشکی نیز پروانه کسب بگیرید.

عدم ارائه سند مالکیت یا اجاره نامه

برای اثبات مالکیت یا اجاره محل کسب و کار باید سند مالکیت، اجاره‌نامه، مبایعه‌نامه یا حکم دادگاه مربوطه را ارائه دهید. با عدم ارائه این مدارک نمی‌توانید برای کار خود پروانه کسب بگیرید.

محدودیت‌های جنسیتی

بر اساس قوانین کشور در مورد شرایط دریافت پروانه کسب، بانوان به‌طور قانونی امکان دریافت پروانه کسب در برخی از مشاغل را به‌طور مستقیم ندارند؛ درنتیجه در چنین شرایطی خانم‌ها نمی‌توانند پروانه کسب بگیرند. البته قانون برای این مشکل راه‌حلی را در نظر گرفته است و بانوان می‌توانند یک آقا را به‌عنوان مباشر در واحد صنفی خود انتخاب و معرفی کنند. مشاغلی مانند آرایشگاه مردانه، سفره‌خانه، تعمیرگاه خودرو و... از مهم‌ترین این موارد هستند.

عدم ارائه گواهی مرکز بهداشت شهرستان

برای برخی از مشاغل به‌ویژه آن‌هایی که با سلامت و بهداشت عمومی مرتبط هستند، باید گواهی بهداشت را از مرکز بهداشت شهرستان خود دریافت کنید. عدم دریافت این گواهی، امکان اخذ پروانه کسب را از شما سلب می‌کند. به‌طور کلی اصنافی که در حوزه توزیع مواد خوراکی، آشامیدنی و بهداشتی فعالیت دارند، باید در گام اول این گواهی را بگیرند.

اعتیاد به مواد مخدر

افرادی که قصد دریافت مجوز کسب و کار را دارند، نباید به مواد مخدر اعتیاد داشته باشند. سابقه اعتیاد به مواد مخدر مانع از دریافت پروانه کسب می‌شود؛ همچنین عدم سوءپیشینه کیفری برای اخذ این پروانه ضروری است.

عدم گذراندن دوره آموزشی 10 ساعته

اتاق اصناف برای ارتقاء دانش فنی افراد علاقه‌مند به فعالیت در حوزه‌های مختلف، دوره‌های آموزشی 10ساعته‌ای را در نظر گرفته است. برای دریافت پروانه کسب باید حتما در این دوره‌های آموزشی شرکت کنید و دانش خود را در حوزه فعالیت مورد نظر افزایش دهید.

برای گذراندن این دوره آموزشی باید به سراغ مؤسسات معتبر بروید و گواهی آن را از کمیسیون نظارت شهرستان دریافت کنید. در صورت عدم گذراندن این دوره‌ها نمی‌توانید پروانه کسب بگیرید.

عدم برخورداری از متراژ مناسب برای محل کسب

در قانون برای هر شغل، متراژ حداقلی برای محل کسب در نظر گرفته شده است. به‌طور مثال افرادی که علاقه‌مند هستند تا در حوزه مشاوران املاک فعالیت کنند، باید محل کاری با متراژ حداقل 12متر و فروشندگان لبنیات باید مغازه‌ای حداقل 15متری داشته باشند. در صورتی‌که فضای محل کسب شما مناسب نباشد، به شما پروانه کسب داده نخواهد شد.

نکات مهم برای دریافت پروانه کسب

علاوه بر مواردی که گفتیم، برای دریافت پروانه کسب باید چند نکته را مدنظر قرار دهید. اولا شرایط و ضوابط مربوط به صدور پروانه کسب ممکن است در صنوف مختلف و در مناطق مختلف کشور متفاوت باشد. به همین دلیل باید حتما پیش از طی مراحل، برای کسب اطلاعات دقیق در مورد شرایط صدور پروانه کسب در مورد فعالیت مورد نظر خود، به اتحادیه یا اتاق اصناف مربوطه در شهر خود مراجعه کنید.

البته شما می‌توانید با کمک مجموعه‌های فعال در حوزه ارائه خدمات ثبت شرکت و رتبه‌بندی، مراحل دریافت پروانه کسب را با دانش کافی و سرعت بسیار بالا طی کنید. یکی از برترین مجموعه‌های فعال در داخل کشور که این خدمات را ارائه می‌دهد، هولدینگ پارسه است. شما می‌توانید با کمک کارشناسان هولدینگ پارسه با کمترین مشکل برای دریافت مجوزهای مربوط به کسب و کار خود اقدام کنید.

حرف آخر

در این مطلب تلاش کردیم تا به این پرسش مهم پاسخ دهیم که چه کسانی نمی‌توانند پروانه کسب بگیرند؟ همان‌طور که بیان شد، دریافت جواز کسب برای شروع فعالیت‌های تجاری ضروری است و به همین دلیل باید با آگاهی از شرایط و ضوابط مربوطه، مراحل دریافت آن را طی کنید.

با توجه به نکات گفته‌شده در این مطلب می‌توانید از اتلاف وقت و هزینه خود در روند دریافت پروانه کسب جلوگیری کنید. به خاطر داشته باشید که هولدینگ پارسه می‌تواند از ابتدا تا انتهای فرایند دریافت این مجوز قانونی به شما کمک کنند تا این پروسه با سرعت و دقت بیشتری پیش برود و به نتیجه برسد. 

 

کدخبر: ۵۵۶۹۴۵
تاریخ خبر:
ارسال نظر