کاربر گرامی

برای استفاده از محتوای اختصاصی و ویدئو ها باید در وب سایت هفت صبح ثبت نام نمایید

با ثبت نام و خرید اشتراک به نسخه PDF روزنامه، مطالب و ویدئو‌های اختصاصی و تمامی امکانات دسترسی خواهید داشت.

کدخبر: ۱۹۰۵۹۷
تاریخ خبر:

معرفی خودرو های ۲۰۱۸ :تویوتا پریوس

فروش بیش از پنج هزار دستگاه پریوس هیبریدی توسط تویوتا در ایران را باید یک اتفاق بزرگ دانست که کمتر به ابعاد آن پرداخته شده است.‌ ‌پرداخت بهای‌ ۱۵۰ تا ۱۷۰ میلیونی برای ماشینی که قدرت موتور بالایی ندارد، ظاهر غیرمتعارفی داشته و سابقه زیادی هم در بازار ندارد. تویوتا به طور قاطع عقیده دارد پریوس تنها یک خودرو نیست. سمبلی از کارایی، آینده‌نگری و زیبایی است. این موضوع اما مخالفان بسیاری دارد که اغلب آنها با ظاهر پریوس و شیوه کارکرد این خودرو هرگز کنار نمی‌آیند.با این حال بسیاری از خریداران پریوس با پرداخت بهایی گزاف بابت این اتومبیل خود انتظاری فراتر از یک ماشین دارند و تعدادشان کم هم نیست. آنگونه که مجله تجارت فردا درباره خودروهای هیبریدی و خصوصا تویوتا پریوس نوشته، این خودرو در طول یک سال گذشته چیزی نزدیک به ۲۵۰۰ دستگاه فروش داشته و همین چهار ماهه نخست سال حدود ۱۱۰۰ درصد واردات سه مدل خودروی هیبریدی بازار یعنی تویوتا پریوس، هیوندای سوناتا هیبرید و لکسوس ان‌ایکس۳۰۰ رشد داشته است. آیا اتفاق جدیدی رخ داده که بازار خودروی ایران را همانند اروپا و آمریکا به محصولات برقی و هیبریدی علاقه‌مند کرده است؟ پاسخ مثبت است.
پیشرانه پریوس پرایم، سیستم «هیبرید سینرجی درایو» تویوتا است که در آن یک موتور آشنای ۸/۱ لیتری چهار سیلندر با چرخه اتکینسون همراه با یک سیستم دنده خورشیدی انتقال قدرت متغیر پیوسته و اولین سیستم پیشرانه الکتریکی تویوتا با قابلیت استفاده همزمان از موتور و ژنراتور با عنوان ام‌جی۱ و ام‌جی۲ برای رانندگی در حالت ای‌وی همکاری می‌کنند. تویوتا با ترکیب ام‌جی۱ و ام‌جی ۲ از افزایش عملکرد خودرو در شتاب‌گیری خبر داده و اعلام کرده پریوس در مجموع بی از ۱۲۱ اسب بخار قدرت دارد. مهندسی دقیق تویوتا کمک کرده تا این خودرو در حوزه مصرف سوخت به یک اعجوبه تمام عیار بدل شود به طوری که مصرف بنزین آن در هر ۱۰۰ کیلومتر کمتر از ۵/۳ لیتر است. اینجاست که می‌توان راز محبوبیت پریوس را فهمید چرا که با فرض مصرف سوخت ۱۱ لیتری در هر ۱۰۰ کیلومتر برای یک سمند و طی نمودن سالانه ۳۰ هزار کیلومتر مسافت، پریوس سالانه چیزی نزدیک به سه میلیون تومان صرفه‌جویی برای هر راننده به ارمغان می‌آورد و در عین حال آلاینده کمتری به میزان یک سوم تولید می‌کند.
البته برای خریداران پریوس که قیمتی ۱۴۰ تا ۱۸۰ میلیونی دارد مسئله سوخت در اولویت نیست. مهم‌ترین نکته در بررسی خرید این افراد جاذبه پریوس است که خود را خودرویی پیشرفته، تکنولوژیک و فضایی نشان می‌دهد، چیزی شبیه یک گوشی پیشرفته و کمیاب که امکانات خاصی دارد. در عین حال برخی از خریداران پریوس به مجوز این خودرو برای ورود به طرح ترافیک به عنوان یک دلیل مهم برای خرید این خودرو اشاره می‌کنند. نبود محصول هم‌رده و هم قیمت تویوتا در ایران یعنی مدل کورولا نیز باعث شده تا پریوس با خوش‌شانسی تمام به ترند یا مد بازار ایران تبدیل شود و خریداران بسیاری از بین لوکس‌سواران، طرفداران محیط زیست و عاشقان تکنولوژی بیابد. اتفاقی خوشایند که نبوغ تویوتا در طراحی یک محصول متفاوت را به خوبی نشان می‌دهد.

(منتشر شده در ویژه نامه خودرو ۲۰۱۸ روزنامه هفت صبح)

کدخبر: ۱۹۰۵۹۷
تاریخ خبر:
ارسال نظر