کاربر گرامی

برای استفاده از محتوای اختصاصی و ویدئو ها باید در وب سایت هفت صبح ثبت نام نمایید

با ثبت نام و خرید اشتراک به نسخه PDF روزنامه، مطالب و ویدئو‌های اختصاصی و تمامی امکانات دسترسی خواهید داشت.

کدخبر: ۵۵۵۵۲۹
تاریخ خبر:

ثروت افسانه‌ای فقط برای نگاه کردن !

ثروت افسانه‌ای فقط برای نگاه کردن !

درباره یک نوع کلاهبرداری با کیف پول بیت‌کوین که به تازگی منجر به مرگ یک هموطن شده است

هفت صبح|  تصور کنید به شما بگویند قرار است پول بسیار زیادی دستتان برسد و از هیجان زیاد قلبتان به معنای واقعی از حرکت بایستد اما بعد از مرگتان مشخص شود تمام ماجرا کلاهبرداری بوده ....

 

یک کاربر که به نظر در یک شرکت خدمات و تحقیقات در زمینه بلاکچین فعالیت می‌کند با اجازه یکی از مشتریان خود، روایتی از یک کلاهبرداری مرگبار را بازگو کرده است.

 

به گفته او خانواده فردی که به تازگی فوت کرده بود به شرکت مراجعه می‌کنند تا کیف پول بیت‌کوینی که در گوشی همراه فرد متوفی پیدا شده را نقد کنند. خانواده پیش از مرگ او اطلاعی از وجود این کیف پول نداشتند و بعد از فوتش متوجه می‌شوند مبلغ بسیار زیادی در این کیف پول موجود است اما موفق نمی‌شوند آن را برداشت کنند. حتی آدرس کیف پول هم بررسی می‌شود و واقعا موجودی داشته است.

 

این کاربر در ادامه می‌نویسد: «دو نفر آقای بسیار باشخصیت با لباس سرتاپا مشکی که نشون می داد عزیزشون تازه رفته اومدن تو دفتر و رفتن برای مذاکره اولیه و قرارداد. رفتم چک کنم و پول رو برداشت کنم. رفتم تو و بدون هیچ فضولی درمورد مرحوم تلفنش رو گرفتم دستم و کیف‌پول رو باز کردم؛۵۷۰ تا نبود، چندین هزار واحد بیتکوین بود توی چندتا والت(کیف پول) مختلف ولی همه واچ‌اونلی بودند.»

 

کیف پول واچ اونلی (Watch Only) یک نوع کیف پول ارز دیجیتال است که این امکان را به شما می‌دهد تا موجودی و تراکنش‌های یک کیف پول دیگر را بدون داشتن دسترسی به کلید‌های خصوصی آن کیف پول مشاهده کنید. یعنی از طریق این کیف پول نمی‌توان هیچ ارزی دریافت، برداشت یا ارسال کرد و فقط می‌توان موجودی وتراکنش‌های کیف پول دیگری را دید.

 

این کاربر برای مراجعه کنندگان توضیح می‌دهد که واقعا این پول‌ها قابل نقد شدن نیستند. او این‌طور به ادامه ماجرا می‌پردازد: «سوال اصلی‌ مراجعه‌کننده‌ها این بود که این آدم چرا باید این همه کیف‌پول رو فقط برای تماشا باز کنه؟ میگفتن شاید داشته یه کاری تو کریپتو میکرده، شاید یک جا دیگه یک پولی داشته باشه. خیلی امید داشتن که حالا که تو ارزدیجیتال بوده پس یک چیزی یک جایی پیدا کنن. پس اجازه گرفتم برای زیر و رو کردن گوشی.» او در ادامه با گشتن گالری و اس ام اس‌های مرحوم به سرنخ‌هایی می‌رسد که نشان می‌دهد این مرد جوان در دام یک کلاهبرداری بزرگ افتاده بوده.

 

ماجرا اینطور به نظر می‌رسد که یک کلاهبردار به مرحوم و یکی از دوستان او گفته مقدار زیادی بیت‌کوین دارد. به آن‌ها پیشنهاد می‌دهد که در ازای نقد کردن بیت‌کوین‌ها درصدی را برای خود بردارند. این کاربر با اجازه مراجعه‌کنندگان عکس‌هایی از اس ام‌اس‌های این مرحوم با دوستش را در توئیتر منتشر کرده. آخرین پیام‌ها مربوط به روز مرگ او بوده و چندین بار برای دوستش نوشته: «از هیجان یک لحظه هم نمی‌تونم بخوابم.» پرس و جو از خانواده مرحوم مشخص می‌کند که او در خانه بوده و به دلایلی نامشخص سکته قلبی کرده و جان خود را از دست داده که حالا روشن شده از هیجان این پول قلبش ایستاده است. حالا این چه روشی از کلاهبرداری بوده و چگونه افراد در دام آن می‌افتند؟

 

یکی از ترفندهایی که در بین کلاهبرداران رایج شده، استفاده از کیف پول نمایشی یا واچ اونلی است. کیف پول نمایشی در ماهیت اصلی خود برای کلاهبرداری استفاده نمی‌شود بلکه اجازه می‌دهد تا کاربران دارایی خود را بدون خطر هک شدن کنترل کنند. کیف پول‌های Watch-only با وارد کردن کلید عمومی کیف پول، بدون کلید خصوصی مربوطه، عمل می‌کنند.

 

کلید عمومی به عنوان یک آدرس دیجیتال عمل می‌کند که به کاربران امکان دریافت و مشاهده تراکنش‌ها را می‌دهد، اما نمی‌توان از آن برای خرج کردن یا انتقال وجه استفاده کرد. کلید عمومی، مشابه آدرس صندوق پستی، چیزی است که برای دریافت وجوه با دیگران به اشتراک می‌گذارید. در مقابل، یک کلید خصوصی مانند کلید آن صندوق پستی است – باید محرمانه بماند و برای مجوز دادن به تراکنش‌ها استفاده می‌شود.

 

کلاهبرداران یا به افراد پیشنهاد فروش زیر قیمت بیت‌کوین‌های خود را می‌دهند یا از شما می‌خواهند تا در ازای برداشت درصدی از پول، بیت‌کوین‌ها را برای آن‌ها نقد کنید. بعد از جلب اعتماد و دریافت پول از شما، یک آدرس عمومی برای شما ارسال می‌کنند؛ آدرسی که به افراد مبتدی این باور را می‌دهد که دسترسی به برداشت پول به آن‌ها داده شده در صورتی که فقط می‌توان موجودی و تراکنش‌ها را مشاهده کرد. در ماجرایی که این توئیت بازگو کرده بود، فرد مرحوم و دوستش تصور می‌کردند که صاحب کیف پول از موجودی واقعی خود باخبر نیست. در یکی از اس‌ام‌اس‌ها نوشته شده: «فکر می‌کنه 30 میلیارد تومن پول داره اما در حقیقت خیلی بیشتره. بیا فلان ملک رو بهش بدیم و این پول‌ها را بگیریم.» احتمالا اگر این فرد از هیجان زیاد فوت نمی‌کرد، هر طور شده مبلغی را آماده می‌کرد یا زمینی به نام کلاهبردار می‌زد تا این بیت‌کوین‌ها را دریافت کند اما در آخر قرار نبود قرانی از این بیت‌کوین‌ها به او برسد.

 

کدخبر: ۵۵۵۵۲۹
تاریخ خبر:
ارسال نظر