کاربر گرامی

برای استفاده از محتوای اختصاصی و ویدئو ها باید در وب سایت هفت صبح ثبت نام نمایید

با ثبت نام و خرید اشتراک به نسخه PDF روزنامه، مطالب و ویدئو‌های اختصاصی و تمامی امکانات دسترسی خواهید داشت.

کدخبر: ۲۴۷۶۱۱
تاریخ خبر:

اپیروس + ۸۹ میلیون یا چری آریزو۶؟

هفت صبح| در حالی که گرانفروشی باعث ابلاغ جریمه ۲۶ میلیارد تومانی از سوی قوه قضاییه به یکی از شرکت‌های خودروسازی شده، برخی از شرکت‌های داخلی در بازار خودرو همچنان بر این طبل گوشخراش می‌زنند. در آخرین نمونه هم چری با عرضه سدان آریزو۶ سعی کرده خود را به خودروهایی همچون کیا سراتو ۲۰۱۷، میتسوبیشی لنسر تیپ۴، مزدا۳ و هیوندای الانترا نزدیک نماید. خودروهایی که همگی در بازارهای جهانی طی سه تا چهار نسل گذشته فروش‌ خوبی داشته و خریداران اقصی‌نقاط پنج قاره اعتماد بالایی به آنها دارند. این موضوع که به معنی عدم تطابق فنی، تکنولوژیک و ایمنی آریزو۶ با چهار خودرو مذکور است، باعث نشده تا چری در زمینه قیمت حد نگه دارد و بهایی معقول را برای خودرو جدید خود در نظر بگیرد. خودرویی که در بهترین حالت شاید در محدوده ۲۰۰ میلیون تومان نیز گران به نظر برسد. برای اثبات این مدعا هم ما سراغ بازار خودروهای کارکرده رفتیم و یکی از جذاب‌ترین محصولات کیا را با مدل ۲۰۰۹ برای مقایسه انتخاب کردیم. سدان کره‌ای کیا اپیروس که یک دهه قبل با الهام از محصولات بنز و لینکلن طراحی شد، هنوز هم از چینی‌ها یک سروگردن بالاتر است. اینجا مزایا و معایب اپیروس را با سدان چینی آریزو۶ تاخت زده‌ایم که نتیجه کار جالب از آب درآمده و در ادامه می توانید آن را ببینید.

طراحی داخلی و خارجی
بی‌طرفانه باید بگوییم که چری آریزو۶ در این بخش فارغ از کیفیت ساخت و نحوه مونتاژ قطعات یا انتخاب مواد، خودرویی بالاتر و بهتر از کیا اپیروس است آنهم به چند دلیل. نخستین مورد به زبان طراحی اختصاصی خودرو برمی‌گردد که گرچه برداشت‌هایی آزاد از فولکس پاسات cc یا محصولات هیوندای، رنجروور و آئودی را می‌توان در بدنه و کابین آن دید ولی در مجموع کیا اپیروس اینجا بازنده است. منتهی اگر ملاک راحتی و ارگونومی و لوکس بودن باشد، هم کیفیت چرم، هم قطعات چوبی و هم مواد بکاررفته در اتاق اپیروس با وجود یک فاصله ده ساله، همچنان بر آریزو۶ برتری دارند.

ابعاد و گنجایش
این اولین آیتمی است که برتری فاحش اپیروس بر آریزو۶ را ثابت می‌کند. با طول، عرض و ارتفاع ۵، ۱٫۸۵ و ۱٫۴۸ متری، اپیروس کاملا بر سدان کوچک ۴٫۶۳ متری چری برتری دارد. گنجایش ۴۴۰ لیتری صندوق بار دو خودرو مساوی است ولی فضای پا، سر، بدن و حجم کلی اتاق اپیروس کاملا بر آریزو۶ برتری دارد. نمود عینی این مسئله در اختلاف ۱۵ سانتی‌متری فاصله بین دو محور خودرو است.

موتور و گیربکس
اینجا هم برنده واقعی با اختلاف فاحش کیا اپیروس است. موتور این کره‌ای نیمه لوکس با حجم ۳۷۸۸ سی‌سی یک نسخه شش سیلندر است که ۲۶۶ اسب بخار قدرت و ۳۵۳ نیوتن‌متر گشتاور دارد و به لطف یک جعبه دنده اتوماتیک پنج سرعته، نیرو را به چرخ‌های جلو فرستاده تا ظرف ۷ثانیه به سرعت ۱۰۰کیلومتر در ساعت رسیده و تا بیش از ۲۴۰ کیلومتر در ساعت هم سرعت بگیرد. این اعداد دقیقا برای آریزو۶ چند رده پایین‌تر هستند و حتی در مقام مقایسه، با خودرویی همچون دنا پلاس توربو هم متناظر نیستند. نقص عمده این خودرو در شتاب‌ها جعبه‌دنده cvt آن است. البته مصرف سوخت و هزینه نگهداری اپیروس بیشتر است ولی کیفیت کار و دوام بالاتری هم نسبت به موتور توربو و کوچک چری دارد.

کیفیت و ایمنی
در حالی که آریزو۶ با وزن ۱۳۷۰ کیلوگرم، آشکارا خودرویی با ورقه نازک بدنه و سطح استحکام پایین‌تر است. وزن ۱۷۹۰ کیلویی بدنه در کنار چهار دیسک و پنج نوع سیستم ترمز، ۱۲ کیسه هوا و بدنه تقویت شده تنها بخشی از ایمنی بالای اپیروس هستند. جالب است بدانید که آریزو۶ در مقام مقایسه، تنها شش ایربگ آنهم در نسخه فول دارد.

امکانات
اپیروس به غیر از به‌کارگیری چرم و چوب واقعی در مقیاس وسیع، از سیستم صوتی گرانقیمت اینفینیتی با ۹ بلندگو، ساب ووفر و آمپیلی فایر در کنار صندلی‌های حافظه‌دار برقی گرمکن و سردکن‌دار سود می‌برد. چراغ‌های زنون، سانروف، کی‌لس استارتر، سیستم تعلیق Double Wishbone با کمک های گازی و صفحه نمایش لمسی از دیگر امکاناتی هستند که هنوز هم با وجود ده سال فاصله روی محصولات چری نصب نشده‌اند.

ارزش خرید
با بهایی که بابت آریزو۶ پرداخت می‌کنیم، می‌توان یک کیا سراتو آپشنال ۲۰۰۰ و یک دنا معمولی خرید. می‌توان یک سیتروئن سی۳ خرید و ۲۰ میلیون تومان هم صرفه جویی کرد. می‌توان یک سوزوکی گرند ویتارا در حد صفر خرید. این انتخاب‌ها البته می تواند تا بی‌نهایت ادامه پیدا کند. ولی همین مثال‌ها کافی است تا بدانیم بابت یک مجموعه داشبورد جدید، چند آپشن و طرحی بهتر نباید ۱۰۰ میلیون نسبت به آریزو۵ توربو پرداخت کرد. درست است که قیمت ۲۹۰میلیون تومانی آریزو۶ در میانه بهمن ۹۷ دقیقا با ضریب ۳٫۲۸ دلار چیزی حدود ۸۸ میلیون تومان آبان‌ماه ۹۶ است و رشد قیمت ارز تاثیر بسیاری روی بهای امروزی این خودرو دارد اما جانشین‌های آریزو۶ شایستگی بیشتری برای این پرداخت دارند. اپیروس کره‌ای هم تنها یکی از آنها است.

کدخبر: ۲۴۷۶۱۱
تاریخ خبر:
ارسال نظر
 
  • mersana137101

    صد در صد opiros