کاربر گرامی

برای استفاده از محتوای اختصاصی و ویدئو ها باید در وب سایت هفت صبح ثبت نام نمایید

با ثبت نام و خرید اشتراک به نسخه PDF روزنامه، مطالب و ویدئو‌های اختصاصی و تمامی امکانات دسترسی خواهید داشت.

کدخبر: ۱۷۴۸۰۶
تاریخ خبر:

اختصاصی هفت صبح | این کورولای محبوب اما معیوب !

گروه خودرو روزنامه هفت صبح | کورولا همچنان خبر یک بازار است و با اینکه مدت‌هاست از لیست ثبت سفارش خارج شده اما همچنان هواداران بسیاری دارد. در عین حال به رغم خروج این سدان ژاپنی از بازار، قیمت این خودرو همچنان صعودی است و جالب اینکه اخیرا اعلام شده کورولا معیوب نیز هست و صاحبان این مدل باید برای رفع نقص به نمایندگی های شرکت تویوتا در ایران مراجعه کنند. به نظر می‌رسد مشکل ایربگ‌های معیوب تاکاتا که عالم‌گیر شده در ایران نیز وجود دارد و بسیاری از خودروهای وارداتی را شامل می‌شود. البته فعلا این تنها ایرتویا است که اقدام به رفع نقص محصولات به فروش رفته خود کرده است. نماینده رسمی تویوتا تلاش دارد پیش از بروز فجایعی نظیر مرگ ۱۶ سرنشین آمریکایی در چند خودروی ساخت هوندا که سال گذشته بر اثر انفجار بی دلیل کیسه‌ هوا فوت کردند، هرچه زودتر به رفع نقص خودروهای تویوتا در ایران اقدام کند. بنا به ادعای یک روزنامه آمریکایی، محصولاتی نظیر هوندا سیویک، تویوتا راو۴، سوبارو فارستر و تویوتا کورولا از جمله مدل‌های معیوب در بازارهای جهانی بوده و باید هرچه زودتر رفع نقص شوند.
نقص ایربگ که مدت‌هاست دامان صنعت خودروسازی را گرفته و به مرگ و یا جراحت چند سرنشین و نیز جریمه بسیاری از شرکت‌های خودروسازی منجر شده، به دلیل گستردگی به‌کارگیری کیسه‌های هوای ساخت تاکاتا توسط تعداد کثیری از برندها، تاکنون منجر به فراخوان بیش از ۱۰ میلیون دستگاه خودرو در جهان شده است. این واقعه در اصل مهم‌ترین خبری است که در دو سال اخیر در کنار رسوایی دیزل‌گیت و پنهان‌کاری آمار گازهای آلاینده خودروهای دیزلی ساخت فولکس‌واگن، به ضرر و زیان هنگفت سرمایه‌گذاران صنعت خودروسازی منجر شده است. مورد اخیر نیز که ایرتویا آن را اعلام کرده و به نظر در حد چند صد دستگاه است، در خارج از مرزهای ایران به شدت گسترده بوده به طوری که سایت فورچون به نقل از رویترز اعلام کرده، تویوتا باید ۹/۲ میلیون دستگاه از خودروهای خود اعم از کورولا و راو۴ را در آسیا، اروپا و آمریکای شمالی جهت رفع نقص به کارخانه فراخواند. این شرکت با اذعان به فروش بیش از ۷۵۰ هزار دستگاه از محصولاتش در بازارهای خاورمیانه، آسیای مرکزی و اقیانوسیه اعلام کرده لازم است این عیوب محصولات هر چه زودتر برطرف گردد.
تاکاتا سازنده این ایربگ‌ها که هم‌اکنون تا مرز ورشکستگی نیز پیش رفته، اخیرا از سوی دادگاه عالی فدرال آمریکا به پرداخت بیش از یک میلیارد دلار جریمه محکوم شده چرا که مقامات قضایی آمریکا اعتقاد دارند این شرکت به‌رغم آگاهی از عیب محصولات خود، به موقع اقدام به تعویض و رفع نقص آنها نکرده و مخاطرات بسیاری را متوجه خریداران آمریکایی کرده است. این جریمه در حالی صورت گرفته که از ۴۲ میلیون خودروی معیوب تولید شده در جهان، تنها ۷ میلیون دستگاه رفع نقص شده و باقی همچنان با ایربگ‌های معیوب در حال رفت و امد در خیابان‌ها هستند. این مشکل از ابتدای سال ۲۰۱۳ تا هم اکنون وجود داشته و به نظر می‌رسد به این سادگی از صنعت خودرو رخت نخواهد بست.

کدخبر: ۱۷۴۸۰۶
تاریخ خبر:
ارسال نظر
 
  • ناشناس

    باید بیان از سایپا و ایرانخودرو یاد بگیر ن. بیان ببیند که تا حالا یکبار هم ازین م سایل برای پرایدو پژو هم رخ نداده????