کاربر گرامی

برای استفاده از محتوای اختصاصی و ویدئو ها باید در وب سایت هفت صبح ثبت نام نمایید

با ثبت نام و خرید اشتراک به نسخه PDF روزنامه، مطالب و ویدئو‌های اختصاصی و تمامی امکانات دسترسی خواهید داشت.

کدخبر: ۲۱۴۸۵۳
تاریخ خبر:

سلام بازار ایران به خودروهای هندی

هفت صبح| پس از خودروهای کره‌ای، تایوانی و چینی، حالا به نظر می‌رسد نوبت به تولیدات کشور هفتاد و دو ملت است که با عرضه به ایران، جدال در بازار خودرو ایران را به منتهای خود برساند

ظاهری زمخت، با کمترین دقت در طراحی. این بهترین توصیف برای خودروهای ساخت ماهیندرا است که از طریق یک واردکننده-مونتاژکار وطنی، به تازگی وارد بازار مصرف در ایران شده و در دو رنج قیمتی پایین‌تر و بالاتر از ۱۰۰ میلیون تومان، قرار است به رقیب تازه برای تولیدات داخلی و محصولات چینی بدل شوند.
خودروهای ماهیندرا که هر دو از انواع اصطلاحا شاسی‌بلند هستند بدون توجه چندان به ظرافت و زیبایی با کدهای کی‌یووی۱۰۰ و کی‌یووی۵۰۰ در به ترتیب با قیمت ۷۵ و ۱۶۵ میلیون تومان در معرض فروش گذاشته شده‌اند.

یک گالری مشهور در خیابان سهروردی شمالی که محل نخستین مواجهه ما با این اتومبیل‌ها پس از معرفی در دومین نمایشگاه خودرو تهران با محصولات ماهیندرا بود، شاید بعدها هرگز به یاد نیاورد که فروش این خودروها به بازار برای نخستین بار چه اندازه سخت است. چرا که هندی‌ها با سرعتی شگفت از پس همکاری با دو شرکت مشهور جگوار لندروور و سوزوکی در حال توسعه صنایع خودروسازی خود هستند و گرچه فعلا تولیدات‌شان زشت، گران و عجیب هستند اما به نظر می‌رسد در یک دهه آینده خواهند توانست تولید خود را در این صنعت به شدت گسترش دهند . ببینیم تولیدات ماهیندرا در ایران چه ویژگی‌هایی دارند و آیا اصلا ارزش خرید دارند.

کا‌.یو.وی۱۰۰ ؛زمخت‌ترین خودرو جهان
ماهیندرا کا‌.یو.وی۱۰۰ یک خودروی هاچ‌‌بک کوچک شهری است به دلیل ارتفاع بیشترش نسبت به خودروهای سواری، در سگمنت کراس‌های بسیار کوچک شهری نیز قرار می‌گیرد. طول، عرض و ارتفاع کا‌.یو.وی۱۰۰به ترتیب ۳۷۰۰، ۱۷۳۵ و ۱۶۵۵ میلی‌متر است که ابعاد آن به پراید ۱۱۱ و رنو کویید نزدیک است و تنها تفاوت آن با پراید هاچ‌بک فاصله ۱۷ سانتی‌متری رکاب آن از زمین است.

با توجه به ابعاد بسیار کوچک این خودرو، نباید انتظار فضای بار زیادی از این خودرو داشت. فضای بار این خودرو ۲۴۳ لیتر است که با توجه به ابعادش ظرفیت قابل قبولی است. فضای اتاق کاملا محقر و مملو از پلاستیک است. بعضا می‌توان نقاط جذابی از طراحی را در اتاق خودرو دید ولی این بارقه سریعا با دیدن ترمز دستی عجیب، نحوه مونتاژ قطعات و چینش کابین رنگ می‌بازد.

ایکس.یو.وی۵۰۰، محقر اما گران
۱۶۵میلیون تومان، این یعنی کار ما در یران به جایی رسیده که باید به جای خرید رنو کپچر، سوزوکی ویتارا، نیسان جوک، مزدا ۳ و خیل عظیمی از خودروهای مدرن کره‌ای و ژاپنی باید سراغ محصولی زشت، زمخت و ناشناس از برند ماهیندرای هند برویم. یک موتور۲لیتری توربو و ۲۰۰ اسبی در کنار جعبه دنده اتوماتیک، سانروف، صندلی‌های چرم مصنوعی، سیستم مالتی مدیا و ینگ و لاستیک ۱۷ اینچی کل چیزهایی است که این غول آهنی و نتراشیده قرار است با دریافت ۱۶۵ میلیون تومان به ما ارزانی کند!

نگاهی به کیفیت ساخت قطعات داخلی این خودرو نشان می‌دهد سازنده تنها قرار بوده چیزی را سر هم کند و التفاتی هم به نیاز مشتری یا اقتضای بازار نکند. صندلی‌های بزرگ ایکس.یو.وی۵۰۰ با روکش چرمی بسیار بدی پوشیده شده‌اند که نه ظاهر مطلوبی داشته و عملکرد مناسبی مخصوصا در فصل تابستان دارند. طرح بدنه با ناشیانه‌ترین خطوط و استفاده ازمواد کاملا بی‌کیفیت، عملا دست ما برای هرگونه توصیف را بسته است. فقط توجه به فرم و مواد بکار رفته در چراغ عقب این خودرو کافی است تا بفهمید ارزش خرید ایکس.یو.وی۵۰۰ چقدر است.

نتیجه نهایی
هندی‌‌ها هرچقدر در زمینه مونتاژ محصولات مدرن توانمند نشان داده‌اند فعلا در زمینه تولید خودرو نمره ای بسیار پایین تر از رقبای چینی، تایوانی و مالزیایی خود می‌گیرند. قطعا دو محصول شرکت ماهیندرا در ایران محکوم به شکست خواهند بود چرا که جدا از برچسب قیمتی اشتباه، فرم ظاهری بدی داشته و در عین حال از فقر امکانات که فاکتوری بسیار مهم برای جلب توجه خریداران ایرانی است، رنج می‌برند.

توضیحات

*

توضیحات

توضیحات

کدخبر: ۲۱۴۸۵۳
تاریخ خبر:
ارسال نظر
 
  • alirafat

    لياقت ما ايراني ها همينه ماشيناي آشغاله چيني هندي سوار شيم

  • mohamad.reza

    همینو کم داشتیم البته فکر کنم از تولیدات ایرانی بهتر باشه

  • hamedali

    چشمون روشن !!!

  • arashroshan

    لیاقت ما ایرانیا رو ببین

  • mazdak

    الان که بازار موتورسیکلت دستشونه.

  • hmordini

    هر چی هستن از این خودروهای ایرانی بهترن