کاربر گرامی

برای استفاده از محتوای اختصاصی و ویدئو ها باید در وب سایت هفت صبح ثبت نام نمایید

با ثبت نام و خرید اشتراک به نسخه PDF روزنامه، مطالب و ویدئو‌های اختصاصی و تمامی امکانات دسترسی خواهید داشت.

کدخبر: ۵۶۳۲۵۵
تاریخ خبر:

پاداش ۲۳ میلیارد تومانی در انتظار حسن یزدانی و سایر طلایی‌ها

پاداش ۲۳ میلیارد تومانی در انتظار حسن یزدانی و سایر طلایی‌ها

وزارت ورزش و کمیته ملی المپیک برای مدال طلا ۱۸ میلیارد تومان پرداخت خواهند کرد. پنج میلیارد تومان هم فدراسیون کشتی می‌دهد

بازی‌های المپیک پاریس به زودی از سر گرفته خواهد شد و ورزشکاران اعزامی ایران به این رقابت‌ها، در رشته‌های مختلف به مصاف رقبا می‌روند. ایران در این دوره از بازی‌ها افت محسوسی در کسب سهمیه دارد و کلا ۴۰ ورزشکار به پاریس خواهد فرستاد. از آنجا که عملکرد انفرادی ورزشکاران اعزامی پیش از پاریس در رقابت‌های مختلف محک خورده، امید چندان زیادی به کسب طلا در رشته‌های مختلف نیست.

 

با وجود این، شرایط برای رشته کشتی و ورزشکاران شهیر این رشته تا حدودی متفاوت است. کشتی از دیرباز سهم پررنگی در مدال‌آوری برای کاروان‌های ورزشی ایران داشته و به همین موازات در کسب مدال طلا هم معمولا موفق نشان داده است. این دوره هم طبق عرف، شرایط چندان متفاوت نیست. بسیاری از مسئولان امیدوار به تکرار موفقیت کشتی‌گیران ایرانی در المپیک هستند و برای رسیدن به این مهم هم مزایای درخور توجهی در نظر گرفته‌اند.

 

قبل از منحصرشدن مطلب به رشته کشتی، بهتر است موضوع پرداخت پاداش برای مدال‌آوران ایران در بازی‌های المپیک پاریس مورد بررسی قرار بگیرد. این دوره با تغییر سیاست‌ها قرار شده تا مبلغ میلیاردی درخور توجهی به ورزشکارانی که می‌توانند مدال‌آوری داشته باشند، پرداخت شود. کمترین میزان پرداخت پاداش برای برنزی‌های پاریس خواهد بود که این رقم حداقل چهار میلیارد تومان است. به عبارتی، اگر یکی از ورزشکاران ایرانی در پاریس بتواند مدال برنز کسب کند، کف پاداشی که دریافت می‌کند چهار میلیارد تومان خواهد بود. چرا این موضوع باید به صورت حداقل در نظر گرفته شود؟ به این دلیل که این رقم مصوب است، ولی بدون در نظر گرفتن پاداش‌هایی است که فدراسیون مربوطه و سایر ارگان‌ها قرار است به مدال‌آوران اهدا کنند.

 

حالا نکته‌ای که این ماجرا را غافلگیرکننده می‌کند، پاداشی است که برای طلایی‌های کاروان ایران در پاریس در نظر گرفته شده است. اگر ورزشکاری بتواند مدال طلا به دست بیاورد، حداقل ۱۸ میلیارد تومان پاداش خواهد گرفت. رشد رقم پاداش برای ورزشکاران ایرانی به قدری چشمگیر است که به قراری کاروان ایران در بین رتبه‌های بالای پرداخت پاداش در بین همه کشورها قرار می‌گیرد.

 

درباره جزئیات این موضوع باید به مصوبه دو نهاد وزارت ورزش و کمیته ملی المپیک پرداخت. وزارت ورزش به صورت رسمی اعلام کرده که به ترتیب هشت، چهار و دو میلیارد تومان به ورزشکارانی که بتوانند مدال طلا، نقره و برنز المپیک را کسب کنند، پرداخت خواهد کرد. این پایان کار نیست؛ چراکه رقم پاداش مصوب از سوی کمیته ملی المپیک از این هم بیشتر است؛ کمیته به ترتیب ۱۰، چهار و دو میلیارد تومان برای طلا، نقره و برنز پرداخت خواهد کرد.

 

حالا که فدراسیون کشتی پیش‌قدم شده و برای طلایی‌هایش پاداش درخور توجهی در نظر گرفته است، می‌توان با جزئیات بیشتری درباره شرایط فردی مثل حسن یزدانی صحبت کرد. یزدانی مشهورترین چهره کشتی آزاد ایران در پاریس خواهد بود. او که به‌تازگی به سلامت از کنار عمل جراحی سخت کتفش عبور کرده، به مرز آمادگی رسیده و بسیاری امیدوارند اولین چراغ کشتی ایران در المپیک را روشن کند.

 

این خوش‌بینی برگرفته از چند مورد است؛ اول اینکه حسن یزدانی برای ثبت نامش در تاریخ ورزش ایران و رسیدن به دومین طلای خود در المپیک، بی‌تابی می‌کند. حضورش در مسابقات جهانی پیش از المپیک هم نشان داده به لحاظ آمادگی بدنی به مرحله قابل قبولی رسیده و سخت است به مدالی غیر از طلا بیندیشد. از سوی دیگر، غیبت رقیب دیرینه او در پاریس هم مزید بر علت شده است؛ دیوید تیلور آمریکایی که هر بار مقابل حسن یزدانی قرار گرفته بود کشتی‌گیر ایران را اذیت کرده بود، اصلا سهمیه حضور در پاریس را به دست نیاورده تا حالا حسن بیشترین بخت را برای رسیدن به مدال طلای وزن ۸۶ کیلوگرم داشته باشد.

 

با کنار هم چیدن همین اتفاقات مشخص است که حسن، نزدیک‌ترین گزینه به دریافت حداکثر پاداش در بین کشتی‌گیران است. همان‌طورکه عنوان شد، وزارت ورزش و کمیته ملی المپیک برای مدال طلا ۱۸ میلیارد تومان پرداخت خواهند کرد. این رقم با پنج میلیارد تومانی که فدراسیون کشتی برای طلا می‌دهد، عدد جذاب ۲۳ میلیارد تومان را رقم می‌زند. هرچند باز این پایان کار نیست؛ چراکه عنوان شده برنده مدال طلا ماهانه صد میلیون تومان برای یک سال دریافت خواهد کرد. این رقم معادل یک‌میلیارد و ۲۰۰ میلیون تومان خواهد شد تا مجموع پاداشی که فردی مثل حسن یزدانی می‌تواند در پاریس به جیب بزند، به ۲۴‌میلیاردو ۲۰۰ میلیون تومان برسد.

 

همان‌طورکه عنوان شد، این پاداش‌ها هم باز به همین‌جا خاتمه پیدا نخواهد کرد و معمولا ارگان‌های مختلف نیز بعضا پاداش‌های جداگانه‌ای برای این افراد در نظر خواهند گرفت. نه‌تن‌ها حسن یزدانی، بلکه فعلا با این شرایط هر کشتی‌گیر ایرانی که بتواند در پاریس طلا درو کند، می‌تواند امیدوار باشد که حداقل پاداش چهار سال سختی برای رسیدن به مدال المپیک را دریافت کرده است. حسن یزدانی پیش از این هم با قهرمانی در بازی‌های آسیایی توانسته بود حداقل یک‌میلیاردو ۷۰۰ میلیون تومان پاداش بگیرد. او که در آسیا کار سختی برای رسیدن به مدال طلا نداشت، ۹۰۰ میلیون تومان از وزارت ورزش و ۸۰۰ میلیون تومان به علاوه هزار دلار از کمیته ملی المپیک پاداش گرفت.

 

منبع: شرق
کدخبر: ۵۶۳۲۵۵
تاریخ خبر:
ارسال نظر