کاربر گرامی

برای استفاده از محتوای اختصاصی و ویدئو ها باید در وب سایت هفت صبح ثبت نام نمایید

با ثبت نام و خرید اشتراک به نسخه PDF روزنامه، مطالب و ویدئو‌های اختصاصی و تمامی امکانات دسترسی خواهید داشت.

کدخبر: ۵۶۰۹۰۹
تاریخ خبر:

۲۰ گرفتی آقای اوسمار

۲۰ گرفتی آقای اوسمار

سرمربی برزیلی پرسپولیس، با کارنامه‌ای عالی از همه نظر، کارش را با این تیم تمام کرد

هفت صبح| پس از چندین روز کش‌وقوس بالاخره اوسمار ویرا سرمربی برزیلی پرسپولیس پس از قهرمانی در لیگ اعلام کرد ‌ فصل آینده از این تیم جدا خواهد شد. پرسپولیس که در این سال‌ها باثبات‌ترین نیمکت لیگ را در اختیار داشت، باید برای دومین‌بار در کمتر از ۶ ماه به دنبال سرمربی جدید باشد. به همین بهانه کارنامه سرمربی سابق پرسپولیس در این تیم مرور شده است.

   

اولین‌هایی که به نام اوسمار شد

 

اوسمار ویرا در لیگ بیست‌ودوم به عنوان دستیار به کادرفنی یحیی گل‌محمدی اضافه شد و در نیم‌فصل دوم لیگ بیست‌وسوم پس از کناره‌گیری این سرمربی، مسئولیت فنی پرسپولیس را در شرایطی برعهده گرفت که هواداران این تیم چندان به موفقیت این مربی خوش‌بین نبودند. ویرا در اولین گام به عنوان سرمربی برابر آلومینیوم اراک قرار گرفت و متحمل تنها شکست خود در دوران سرمربیگری خود در پرسپولیس شد. شروع با شکست باعث شد تا هواداران پرسپولیس به آینده این تیم بدبین شوند ولی برخلاف انتظار ویرا با پرسپولیس اختلاف ۵ امتیازی را جبران کرد و در شرایطی که در رده سوم تیم را تحویل گرفته بود، به قهرمانی رسید تا به اولین سرمربی تاریخ پرسپولیس تبدیل شود که علی‌رغم شروع با شکست به قهرمانی دست می‌یابد. ویرا اولین مربی خارجی غیراروپایی است که موفق به قهرمانی در لیگ برتر شده است.

  

بهترین عملکرد تاریخ برای ویرا

 

ویرا ۱۵ بازی در لیگ و ۲ مسابقه در جام حذفی پرسپولیس را هدایت کرد که حاصل آن ۱۳ پیروزی، ۳ تساوی و یک شکست بود. دیدارهای پرسپولیس با مربیگری ویرا بسیار پرگل بود و این تیم در این بازی‌ها، ۳۳ گل زد و ۱۲ گل خورد. در کارنامه اوسمار در پرسپولیس ۲ نتیجه عجیب به چشم می‌خورد. تساوی ۴-۴ پرسپولیس برابر آلومینیوم که منجر به حذف این تیم در جام حذفی شد، پرگل‌ترین تساوی تاریخ این باشگاه بود. پرسپولیس در هفته‌های پایانی بازگشت باورنکردنی مقابل استقلال خوزستان داشت که این کامبک زمینه‌ساز قهرمانی این تیم بود. پرسپولیس برای اولین‌بار در تاریخش در دیداری که با ۳ گل از حریف عقب افتاده بود، به پیروزی رسید. پرسپولیس در پایان با ویرا فصل را با ۳۸ امتیاز به پایان رساند که بهترین عملکرد این تیم در تاریخ لیگ‌برتر است.

  

سرمربی برزیلی بالاتر از همه

 

اوسمار ویرا در ۱۵ دیداری که در لیگ، پرسپولیس را هدایت کرد، ۳۸ امتیاز کسب کرد و میانگین امتیاز شگفت‌انگیز ۲/۵۳  امتیاز در هر بازی را به نام خود ثبت کرد. این کارنامه با اختلاف بهترین عملکرد یک مربی در تاریخ لیگ‌برتر بین مربیانی است که حداقل ۱۵ بازی مربیگری کردند. پس از اوسمار، گابریل کالدرون سرمربی سابق پرسولیس با میانگین امتیاز ۲/۱۳ قرار دارد. فرهاد مجیدی تنها سرمربی ایرانی است که میانگین امتیاز بالای ۲ امتیاز در هر بازی دارد و با میانگین۲/۰۸ است. پس از مجیدی دیگر سرمربی استقلال یعنی ریکاردو سا‌پینتو با میانگین امتیاز ۲/۰۷ جای دارد. ژوزه مورایس و برانکو ایوانکوویچ با میانگین امتیاز 03/2دیگر مربیان با میانگین بالای ۲ امتیاز در هر بازی هستند.

  

ترابی و امیری مردان همیشه حاضر اوسمار

 

مهدی ترابی و وحید امیری تنها بازیکنانی هستند که در هر ۱۷ بازی تحت هدایت اوسمار ویرا به میدان رفتند. البته وحید امیری در اکثر مسابقات به عنوان بازیکن تعویضی وارد زمین شد. ترابی با مربیگری ویرا به روزهای خوب خود بازگشت و با ۶ پاس گل، بهترین آمار را زیر نظر این سرمربی داشت. عیسی آل‌کثیر نقش فرشته نجات اوسمار را ایفا کرد و این بازیکن در مجموع ۱۰ گل برای پرسپولیس زد و بهترین گلزن اوسمار بود.

  

الگوبرداری موفق اوسمار از یحیی

 

پرسپولیسِ ویرا البته دوران درخشان خود را پیش از سال 1403 آغاز کرد و آن‌ها بعد از شکست مقابل آلومینیوم اراک در هفته شانزدهم، در 6 بازی پایانی خود در سال 1402 (در لیگ‌برتر و جام حذفی)، 5 برد و یک تساوی به‌دست آوردند و در سال 1403 هم روند درخشان سرخ‌پوشان پایتخت با کسب 8 برد و پذیرش تنها 2 تساوی (در لیگ‌برتر و جام حذفی در وقت قانونی) ادامه پیدا کرد! هر چند ‌ آنها در جام حذفی در ضربات پنالتی مغلوب آلومینیوم شدند و نتوانستند در مسیر کسب عنوان 3گانه قهرمانی به مانند فصل گذشته قدم بردارند اما با این وجود، عملکرد خیره‌کننده سرخ‌پوشان در سال جدید با هدایت ویرا باعث شد تا طلسم نرسیدن پرسپولیس به صدر جدول لیگ بیست‌وسوم بشکند و آنها با تنها 3 هفته صدرنشینی موفق شدند عنوان قهرمانی لیگ برتر را از آن خود کنند تا بازهم شروع خوب در سال جدید، اسم رمز موفقیت سرخ‌پوشان در مسیر رسیدن به عنوان قهرمانی باشد.

  

جنتلمن و بی‌حاشیه

 

سرمربی برزیلی پرسپولیس، نه‌تنها از نظر فنی کارنامه‌ای موفق از خود به جا گذاشت، بلکه از لحاظ اخلاقی هم چهره‌ای مثبت از خود ترسیم کرد و با کمترین حاشیه و جنجال کارش را شروع کرد، ادامه داد و به پایان رساند. او هرگز درگیر جنگ رسانه‌ای و روانی سرمربیان دیگر تیم‌ها نشد و سرش به کار خودش بود و در نهایت هم پس از قطعی شدن جدایی‌اش از پرسپولیس، با یک خداحافظی خوب و درست، همکاری‌اش با این باشگاه را به پایان برد.

 

کدخبر: ۵۶۰۹۰۹
تاریخ خبر:
ارسال نظر