کاربر گرامی

برای استفاده از محتوای اختصاصی و ویدئو ها باید در وب سایت هفت صبح ثبت نام نمایید

با ثبت نام و خرید اشتراک به نسخه PDF روزنامه، مطالب و ویدئو‌های اختصاصی و تمامی امکانات دسترسی خواهید داشت.

کدخبر: ۵۶۰۵۶۵
تاریخ خبر:

از اردوگاه پناهندگان نصیرات چه می‌دانیم؟

از اردوگاه پناهندگان نصیرات چه می‌دانیم؟

اردوگاه پناهندگان در غزه که با حمله اسرائیل بیش از ۲۷۰ نفر آنجا کشته شدند

هفت صبح| روزهای اخیر اردوگاه پناهندگان نصیرات در غزه، مورد حمله‌ای سنگین از سوی توپخانه اسرائیل قرار گرفت که منجر به کشته‌شدن بیش از 270فلسطینی شد. در این فاجعه شهردار نصیرات هم جان خود را از دست داد. اما اردوگاه نصیرات کجاست و در این مدت چه مصیبت‌هایی را تحمل کرده است؟

 

نصیرات، اردوگاه آوارگان فلسطینی است که در وسط نوار غزه و 5کیلومتری شمال‌شرقی دیرالبلاح واقع شده است.

 

بر اساس گزارش اداره مرکزی آمار فلسطین، اردوگاه آوارگان 31هزار و 747نفر و شهرداری نصیرات اطراف آن 54هزار و 854نفر در سال 2017، جمعیت داشته است. اردوگاه نصیرات از نام قبیله محلی نصیرات که از لحاظ تاریخی بر منطقه بین دیرالبلاح و غزه تسلط داشتند، نامگذاری شده است. حفاری‌ها در این منطقه بقایای یک کلیسا با سردابه، حمام و آسایشگاه را نشان داده است.

 

اکثر آوارگان این اردوگاه از مناطق جنوبی فلسطین مانند بئرشبه و دشت ساحلی آمد‌ه‌اند. قبل از تاسیس کمپ توسط آنروا و بعد از اشغال سرزمین‌های فلسطینی، تقریبا 16هزار نفر از پناهندگان اصلی در محوطه یک زندان نظامی سابق بریتانیا در این مکان مستقر شدند.

 

اردوگاه پناهندگان نصیرات از زمان آغاز جنگ اسرائیل و حماس بارها بمباران شده است. در 18 اکتبر 2023، مسجد النصیرات توسط حملات هوایی اسرائیل بمباران و ویران شد. این حملات باعث مرگ بیش از 100نفر در یک روز شد.

 

در 23اردیبهشت‌ماه یک حمله دیگر اسرائیلی‌ها در نصیرات 23نفر را کشت. در فروردین‌ماه، یک مدرسه اونروا که محل پناه گرفتن آوارگان فلسطینی گریخته از مرگ و وحشی‌گری بود، مورد هدف قرار گرفت. یکی از نخستین فجایع در این اردوگاه مربوط به آبان‌ماه و مدت کوتاهی پس از شروع جنگ بین حماس و اسرائیل است. در این حمله که به سالنی در نصیرات صورت گرفته بود، 50نفر شامل زنان و کودکان و مردان، جان خود را بر اثر حمله از دست دادند.

 

درحال‌حاضر، اسرائیل مدعی است که عملیات اخیر در نصیرات را با هدف آزادسازی 4گروگان خود انجام داده است. بیمارستان نصیرات پر از مجروحانی است که دوایی برای دردشان وجود ندارد و در حمله اخیر، زخمی شده‌اند.

 

واشنگتن‌پست نوشته است اما در غزه، فلسطینی‌ها صحنه‌های قتل عام را پس از حملاتی که منجر به نجات اسرا شد، توصیف کردند. نضال عبده، روز شنبه در حال خرید در نصیرات بود که آنچه را که به عنوان بمباران دیوانه‌کننده توصیف کرد، دید. او گفت: «این چیزی بود که قبلا هرگز شاهد آن نبودیم، شاید 150موشک در کمتر از 10دقیقه پرتاب شدند، در حالی‌که ما درحال فرار بودیم، تعداد بیشتری موشک بر بازار افتاد. بچه‌هایی بودند که تکه‌تکه شدند، نصیرات را نابود کردند، اینجا جهنم روی زمین است.»

 

کدخبر: ۵۶۰۵۶۵
تاریخ خبر:
ارسال نظر