کاربر گرامی

برای استفاده از محتوای اختصاصی و ویدئو ها باید در وب سایت هفت صبح ثبت نام نمایید

با ثبت نام و خرید اشتراک به نسخه PDF روزنامه، مطالب و ویدئو‌های اختصاصی و تمامی امکانات دسترسی خواهید داشت.

کدخبر: ۵۶۱۸۱۰
تاریخ خبر:

‌آنها‌ از عصر آمدند‌!

‌آنها‌ از عصر آمدند‌!

در جمعه داغ تیرماه‌‌ با فروکش کردن گرمای هوا میزان استقبال از انتخابات سیر صعودی پیدا کرد

هفت صبح|   به نظر می‌رسید یا پیش‌بینی‌های اولیه از مشارکت مردم در انتخابات با ذوق زدگی بوده یا این که کارشناسان خیلی روی فضای داغ انتخابات حساب کرده بودند و یا این که عنصر گرمای هوا را فراموش کرده بودند. هرچه بود بعد از سه هفته رقابت و خبر و مناظره، گزارش‌ها نشان می‌داد که تا ساعت 19 میزان مشارکت کمی بیشتر از 26 درصد بوده است!

 

دو بار تمدید ساعات رای‌گیری به سمت هشت و ده تلاشی بود برای گذر از این دیوار سرد استقبال و  موج گرمای روز داغ تیرماه.کما این که در ساعت هشت مشارکت از 33 درصد گذشته بود و امیدواریم این حضور موجب ارقام بهتری تا ساعات آخر شب گذشته شده باشد . 

 

انتخابات دیروز درحالی رقم خورد که 72 ساعت میانجیگری مقامات سیاسی و نظامی برای وادار کردن قالیباف و جلیلی در جهت ائتلاف با شکست روبه‌رو شد. خبرها بیشتر بر این منوال بود که فشار روی دکترجلیلی است برای عقب‌نشینی و ائتلاف و به نظر می‌رسید که برخی نهادها صلاح می‌دیدند با حضور قالیباف آینده سیاسی اصولگرایان را در نظر بگیرند اما جلیلی و تیمش قبول نکردند و دورخیزشان برای کسب آرا  و دسترسی به نهاد ریاست جمهوری را پی گرفتند.

 

این دورخیز در سال‌های اخیر (که توسط بخش‌هایی از گروه پایداری حمایت می‌شد) نشانه‌های خود را در مجلس و شوراهای فرادست نشان داده بود؛ در مسائلی مثل صیانت فضای مجازی  و لایحه حجاب. این موج گروه قدرتمند پایداری در دولت با سیاست‌های خاص محمد مخبر به عنوان معاون رئیس‌جمهور و استقلال عمل امیرعبداللیهان در دستگاه دیپلماسی روبه‌رو شده بود و همین طور رابطه سردی که میان اعضای پایداری با مجمع تشخیص مصلحت وجود داشت و بارها به بازگشت لوایح مورد علاقه این گروه سیاسی متنفذ ختم شده بود.

 

در مجلس هم دورخیز این گروه سیاسی که در انتخابات مجلس در تهران و چند شهر بزرگ با توفیق مهمی روبه‌رو شده بودند برای ریاست مجلس با مقاومت طرفداران قالیباف و وفور نمایندگان مستقل با شکست روبه‌رو شد. به نظر می‌رسید برخی از سیاستگذاران کلان کشور با قدرت گرفتن بیشتر پایداری تعارضاتی دارند و این به یک مشکل در اردوگاه اصولگرایان بدل شده بود. حالا در انتخابات ریاست جمهوری این مسئله بیشتر به چشم می‌خورد و دکتر جلیلی با حمایت گروه پایداری و همین طور شاخه طرفداران رائفی‌پور یعنی مصاف بر حضور در پاستور و پیگیری سیاست‌های مورد توجهشان تاکید دارند. 

 

به هرحال هرچه بود سه ضلع اصلی رقابت یعنی قالیباف و جلیلی و پزشکیان در محک سرد افکار عمومی قرار گرفتند و نتیجه‌اش را باید امروز محاسبه کرد. کدام دو نفر به مرحله دوم رفتند؟ جلیلی و قالیباف یا جلیلی و پزشکیان‌؟

 

کدخبر: ۵۶۱۸۱۰
تاریخ خبر:
ارسال نظر