کاربر گرامی

برای استفاده از محتوای اختصاصی و ویدئو ها باید در وب سایت هفت صبح ثبت نام نمایید

با ثبت نام و خرید اشتراک به نسخه PDF روزنامه، مطالب و ویدئو‌های اختصاصی و تمامی امکانات دسترسی خواهید داشت.

کدخبر: ۵۶۳۲۷۱
تاریخ خبر:

سهم‌خواهی عجیب مونتاژی‌ها ‌از بازار خودرو| سه‌گانه پشت پرده افزایش قیمت‌ها

سهم‌خواهی عجیب مونتاژی‌ها ‌از بازار خودرو| سه‌گانه پشت پرده افزایش قیمت‌ها

‌اتفاقات عجیب‌ در حوزه خودرو؛ تجمع برای چانگان‌ها و بسته شدن سایت ثبت سفارش

هفت صبح| اتفاقات عجیبی در حوزه خودرو در حال شکل گرفتن است که انگار فقط باید گفت کاش زودتر دولت جدید شکل بگیرد و وزیر جدید بیاید بلکه به این آشفتگی‌ها سروسامانی بدهد. اگرچه آشفتگی در حوزه خودرو، سال‌هاست ادامه دارد. حالا بدعت جدید هم در راه است. هفته گذشته خبر باز شدن واردات خودروهای دست‌دوم منتشر شد، بلافاصله ولی خبری آمد که سایت ثبت سفارش خودروهای صفر بسته شده است!

 

خبری که همه بسته شدن آن را به مشاور وزیر نسبت می‌دادند اما وزیر صمت در نمایشگاه صنعت تحول گفت حالا پیگیری می‌کنم. این خبر درست یا شایعه ولی کار را به جایی رساند که خبر خوش باز شدن واردات دست‌دوم‌ها به کام مردم تلخ شود. این اتفاق تاثیر عجیبی روی بازار می‌گذاشت. حتما که شرایط برای چینی‌ها، مونتاژی‌ها و تولیدات داخل عوض می‌شد.

 

اما با منتشر شدن خبر بسته شدن سایت ثبت سفارش، شرکت‌ها و دو خودروساز دولتی دست به کار شدند و دستور افزایش قیمت را گرفتند. مونتاژی‌ها مثل مدیران‌خودرو هم 200 میلیون تومان روی قیمت محصولاتش گذاشت؛ انگار بسته شدن سایت ثبت سفارش باعث شد تا دوباره این بخش به سرعت فعال شده و سهم‌خواهی کنند.

 

این ماجرا تداعی‌‌کننده سال 1397 است که در عرض یک شب سایت ثبت سفارش خودروهای وارداتی برای همیشه بسته شد و چینی‌ها بازار را به تسخیر خود درآوردند و خودروهای بی‌کیفیت داخلی هم هر روز روی قیمت خودروهای خود کشیدند. کار به جایی رسید که حالا با یک بازار رکود ‌ مواجه هستیم که کسی برای خرید و فروش خودرو سمتش نمی‌رود. 

 

 شایعه بسته شدن سایت ثبت سفارش

مدیرکل دفتر صنایع خودروی وزارت صمت با رد موضوعاتی در خصوص توقف ثبت سفارش واردات خودرو به کشور از سرعت گرفتن واردات با اولویت خودروهای برقی و هیبریدی خبر داد.مهرداد خسروی - مدیرکل دفتر صنایع خودروی وزارت صنعت، معدن و تجارت - در گفت‌وگو با ایسنا، با توجه به توافقات انجام شده با خودروسازان و سیاست‌های کلی وزارت صمت در بهبود کیفیت، افزایش تولید و عرضه خودرو به تناسب نیاز و سلیقه مشتریان، واردات انواع خودروها با اولویت خودروهای برقی و هیبریدی را  در دستور کار این وزارتخانه قرار دارد و با توجه به تاثیرات مثبت زیست محیطی استفاده از خودروهای برقی و نیز مدیریت مصرف سوخت در کشور، تاکید این وزارتخانه به حمایت از واردات خودروهای برقی و هیبریدی است.

 

خسروی  تولید و واردات خودرو را راهبرد کلیدی وزارت صمت در تنظیم بازار دانست و گفت: از ابتدای سال جاری تاکنون مقدار قابل توجهی ثبت سفارش برای واردات خودرو به کشور انجام شده است.

 

‌فراخوان واردکنندگان واجد شرایط برای ثبت سفارش

خسروی از واردکنندگان واجدین شرایط واردات خودروهای نو درخواست کرد تا با مراجعه به سامانه جامع تجارت نسبت به ثبت سفارش واردات خودرو بر اساس ضوابط و مقررات مربوطه اقدام کنند. اما برخی شرکت‌های واردکننده می‌گویند با اولویت واردات خودروی برقی به آنها اجازه ثبت‌سفارش داده شده است! 

 

مجوز گرفتن دو خودروساز برای گرانی!

در حالی که چند روز گذشته شاهد ریزش سنگین قیمت خودرو در بازار بودیم و طبق پیش‌بینی‌ها قرار بود تا این روند در مرداد ماه سال جاری ادامه‌دار باشد، اما بر اساس آخرین اخبار خودرو، اعطای مجوز افزایش قیمت محصولات سایپا از سوی کمیته خودرو وزارت صمت می‌تواند تمامی معادلات در این زمینه را تغییر دهد.

 

جواد توسلی‌مهر، مدیرعامل سایپا روز یکشنبه در مجمع عادی سالانه اعلام کرد: «یکی از چالش‌های اساسی شرکت سایپا قیمت‌گذاری دستوری بوده که دیشب در کمیته خودرو وزارت صمت  توانستیم مصوبه  افزایش قیمت برای محصولات جدید بگیریم.» او در ادامه به این نکته اشاره کرد ‌ در نامه‌ای به محمد مخبر درخواست دادیم که برای محصولات قدیمی هم 30 درصد افزایش قیمت اعمال شود که شاید یکی دو ماه آینده به نتیجه برسد. 

 

برگزاری جلسه شورای رقابت

با توجه به افزایش شکایت از عملکرد خودروسازان، به‌ویژه خودروسازان مونتاژکار، جلسه سه‌شنبه شورای رقابت با موضوع بررسی وضعیت بازار و قیمت خودرو برگزار خواهد شد. سه‌‌شنبه دوم مرداد‌ماه دو جلسه در شورای رقابت با موضوع «نظارت بر حُسن اجرای دستورالعمل تنظیم بازار خودروهای سواری توسط وزارت صنعت، معدن و تجارت» و «قیمت خودروهای سواری برگزار خواهد شد.

 

پیگیری‌ها نشان می‌دهد با توجه به افزایش شکایت از خودروسازان در دو حوزه قیمت خودرو و نحوه عرضه، شورای رقابت تصمیم به برگزاری جلسه و بررسی وضعیت بازار خودرو گرفته است. بیشترین شکایت هم مربوط به عملکرد خودروسازان مونتاژکار است؛ پی‌گیری‌ها حکایت از آن دارد که به دلیل افزایش تعرفه واردات قطعات خودرو با هدف افزایش داخلی‌سازی قطعات، برخی از مونتاژکاران اعلام کرده‌اند قصد دارند به جای مونتاژ، محصول کامل را وارد کنند. همین امر نیز در نهایت منجر به افزایش قیمت محصولات شرکت‌های مونتاژکار شده است. 

 

تجمع اعتراضی به عدم تحویل خودروها

اما در این میان یک اتفاق دیگر هم رخ داده است. بارها درباره عدم تحویل خودروها توسط شرکت‌های داخلی، مونتاژی‌ها و وارداتی‌ها نوشته‌ایم. روز دوشنبه در سومین روز از نمایشگاه تحول صنعت خودرو، کسانی که سال قبل چانگان وارداتی سایپا را با تکمیل وجه خریده بودند جلوی غرفه این خودروساز تجمع کردند. آنها می گفتند نه‌تنها تکمیل وجه به صورت قطعی انجام داده‌اند بلکه حالا به جای تحویل خودروها که با تاخیر همراه بوده از متقاضیان درخواست واریز مجدد وجه داشته‌اند!

 

از سوی دیگر، جمعی از مشتریان و حواله‌داران شرکت مدیران خودرو روز شنبه سی‌ام تیر در مقابل ساختمان وزارت صنعت، معدن و تجارت دست به تجمع اعتراضی زدند. تجمع‌کنندگان به افزایش ۲۰درصدی نرخ محصولات این شرکت علی‌رغم دریافت مبلغ کامل تعیین‌شده اعتراض دارند.این شرکت در سال جاری سه بار قیمت محصولات خود را افزایش داده است. حواله‌داران می‌گویند این شرکت تحویل خودروها را از اردیبهشت‌ماه به تعویق انداخته تا پس از افزایش قیمت به مشتری تحویل دهد.

 

در پایان باید به هر صورت ممکن به این وضعیت آشفته پایان داد که خودروسازان از عدم تخصیص ارز شکایت می‌کنند و مردم هم از عدم تحویل خودروها و قیمت‌های گران‌شان.

 

کدخبر: ۵۶۳۲۷۱
تاریخ خبر:
ارسال نظر