کاربر گرامی

برای استفاده از محتوای اختصاصی و ویدئو ها باید در وب سایت هفت صبح ثبت نام نمایید

با ثبت نام و خرید اشتراک به نسخه PDF روزنامه، مطالب و ویدئو‌های اختصاصی و تمامی امکانات دسترسی خواهید داشت.

کدخبر: ۵۵۸۴۵۱
تاریخ خبر:

از فایل صوتی افشا شده تا مشکلات استاندارد پژو پرشیا

از فایل صوتی افشا شده تا مشکلات استاندارد پژو پرشیا

دل کندن از محبوبه ۷۰۰ میلیونی

هفت صبح| قصه پژو پرشیا یا همان پارس، مدت‌هاست نقل محافل است. ماشین پرطرفداری که همچنان متقاضیان خود را دارد و در سامانه فروش خودرو یکی از پرفروش‌ترین‌ها به حساب می‌آید. در کنار این گزینه‌ها، این ماشین نواقصی هم دارد که باعث شده هر روز اعلام شود این خودرو از رده تولید خارج می‌شود.

 

واقعیت این است پژو پرشیا این قدیمیِ پرطرفدار در حوادث جاده‌ای طبق اعلام پلیس بیشترین میزان تلفات را داشته که خب اگر تعدادش را بررسی کنیم دور از ذهن هم نیست که با توجه به تعدادش حوادثش هم زیاد باشد.

 

همچنین ماشینی که برای بخش بازار سیاه و دلال‌ها بسیار حاشیه سود خوبی دارد و خوب که بررسی کنیم ماشینی شبیه ‌ پرشیا نداریم به‌همین دلیل پرطرفدار است. در واقع در همین سگمنت، شکل و شمایل و قدرت موتور. همین واردات قطره‌چکانی و استفاده از ماشین‌های قدیمی توسط دو خودروساز دولتی هم این دردسرها را ایجاد کرده است.

 

از سوی دیگر، این ماشین استانداردهای 85گانه را پاس نکرده و چندی قبل سازمان استاندارد خبر از توقف تولیدش داد. این موضوع در حالی است که در سامانه فروش خودرو بیش از 100 هزار نفر متقاضی خرید این خودرو بودند و بعد از اینکه اعلام شد قرار است از رده تولید خارج شود، این 100هزار نفر و حتی بیشتر معترض بودند تکلیف ما چه می‌شود. حتی جایگزین کردن یک ماشین دیگر توسط ایران‌خودرو و اضافه کردن فروش شرایطی این معضل را حل نکرد.

 

در‌نتیجه اعلام شد سه شیفت ایران‌خودرویی‌ها کار کنند و به تعهدات‌شان برای تحویل سروقت پژو پارس عمل کنند. اما باز این سوال وجود داشت قرار است ماشین‌ها با همان عدم استاندارد تولید شوند؟

 

در حاشیه همه این داستان‌ها یک اتفاق دیگر در دو روز گذشته رخ داده است. آن هم افشای یک فایل صوتی توسط تیم نود اقتصادی است. فایلی که به عظیمی، مدیرعامل ایران‌خودرو منتسب دانسته‌اند.

 

طبق فایلی که منتشر شده و ما صحت آن را تایید نمی‌کنیم و فقط شرح می‌دهیم. در بخشی از گفت‌وگو او با اشاره به انتقادها به کیفیت خودروی پژو پارس و حواشی آن در ماه‌های اخیر، خطاب به کریمی فیروزجایی، عضو هیات رئیسه مجلس می‌گوید: «آقای کریمی، من مدیون شما هستم و خودم را مطیع محض شما می‌دانم، بگذارید پژو پارس ۶ ماه دیگر تولید شود، وگرنه نمی‌توانم جواب مردمی که ثبت‌نام کرده‌اند را بدهم.»

 

همچنین همشهری آنلاین نیز از متن این فایل نقل به مضمون کرده است؛ مدیرعامل ایران‌خودرو می‌گوید ‌ اگر پارس تا امروز آدم کشته بگذارید ۶ ماه دیگه هم بکشد! مدیرعامل ایران‌خودرو می‌گوید طبق اعلام سازمان استاندارد، پژو پارسی که در بابل تولید می‌شود تا ۳۱ تیر قابل شماره‌گذاری است.

 

عظیمی در بخش دیگری از صحبت‌ها گفته است: شهرستان بابل باید به قطب دوم تولید سورن تبدیل شود و حتما می‌شود و اقدامات اولیه آن صورت گرفته است‌ اما ما باید تا دی پژو پارس تولید کنیم؛ خواهش می‌کنم به این برادرانی که چهار تا کتاب قانون مقابل خود گذاشته‌اند، بگویید که قانون اساسی می‌گوید باید کالای ارزان‌قیمت تحویل مردم بدهید. این قانون نیست؟ اما سخن استاندارد قانون است؟

   

تاریخچه توقف تولید پژو پارس

 

توقف تولید خودرو پژوپارس باتوجه به زیان‌دهی شرکت به دلیل قیمت پایین و از طرفی عدم رعایت الزامات استاندارهای ۸۵‌گانه از دی سال ۱۴۰۲ مطرح شد.اسفند سال گذشته بود که مهدی انگورج، مدیرکل دفتر تخصصی ارزیابی انطباق صنایع حمل و نقل و ماشین‌آلات سازمان ملی استاندارد پیرو نامه ارسالی مدیرعامل ایران‌خودرو به سازمان استاندارد مبنی بر درخواست تمدید مجوز تولید خودرو پژو پارس، اعلام کرد نتایج گزارش‌های کیفی منتشر شده نشان می‌دهد خودرو پژو پارس کیفیت لازم برای ادامه تولید را ندارد.

 

مدیرکل دفتر تخصصی ارزیابی انطباق صنایع حمل و نقل و ماشین‌آلات سازمان ملی استاندارد همچنین گفته است نتایج گزارش‌های کیفی منتشر شده توسط وزارت صمت بیانگر کیفیت بسیار پایین محصولات پرتیراژ آن شرکت بوده است.همچنین عدم انطباق‌های متعدد که منجر به تشکیل بیشترین تعداد کمیسیون ماده ۴۲ در حوزه خودرویی این سازمان شد، نشانگر عدم اهتمام جدی آن مجموعه به ارتقای ایمنی و رعایت موازین استانداردها است.در هر صورت علی‌رغم تذکرات قانونی قبلی و تعهدات شرکت ایران‌خودرو در مورد لزوم اطمینان از رعایت استانداردها و اخذ تاییدیه سازمان استاندارد برای پیش‌فروش و فروش خودروها در سامانه‌های مربوطه مشخص شد که ایران‌خودرو قبل از حصول اطمینان کامل از این موارد نسبت به پیش‌فروش گسترده برخی از خودروها اقدام کرده است.

 

همچنین به گفته اسلام‌پناه رئیس سازمان ملی استاندارد، از سال ۱۴۰۱ در قالب اعلام‌های رسمی به ایران‌خودرو گفته شد که خودروی پژوپارس نمی‌تواند استانداردهای ۸۵ گانه را لحاظ کند و باید برای این موضوع تدبیری بیندیشد.رئیس سازمان ملی استاندارد گفته است به‌جای بررسی این موضوع فروش خودروی پژوپارس در سامانه یکپارچه در دستور کار وزارت صنعت و خودروساز قرار گرفت و خودرویی که می‌دانستند، نمی‌توانند استانداردهای آن را رعایت کنند فروختند.

 

گروه صنعتی ایران‌خودرو تنها تا نیمه اسفند سال ۱۴۰۲ برای خودرو پژو پارس مجوز تولید داشت و بعد از آن باید براساس مجوزهای لازم از جمله رعایت استانداردهای ۸۵ گانه اقدام به پیش‌فروش خودروهای خود می‌کرد.

   

چرا پارس طرفدار دارد؟

 

نمی‌توان به آسانی از کنار خودرویی گذشت که در یک دوره ثبت‌نام در سامانه فروش حدود 100هزار متقاضی داشته است.

 

پژو پارس کابین جاداری دارد و 5 سرنشین بزرگسال با قد و قامت نسبتاً بلند می‌توانند بدون گله‌مند بودن از کمبود فضای پا یا سر در این خودرو بنشینند. صندوق بار این خودرو هم با حجم 470 لیتر، به خوبی پاسخگوی مسافرت‌های خانوادگی خواهد بود.

    

پژو پارس در مقام یک سدان اقتصادی با ساختار سیستم تعلیق نه‌چندان به‌روز، کیفیت سواری قابل قبولی دارد و در معابر پر از دست‌انداز کشورمان، ضربات کمی را به کابین انتقال می‌دهد. از این رو، سواری نرم را می‌توانیم یکی دیگر از مزایای پژو پارس بدانیم. چند سالی است که ایران‌خودرو برخی نسخه‌های پژو پارس را با پیشرانه TU5 تولید می‌کند. این پیشرانه ۱/۶  لیتری تنفس طبیعی 16 سوپاپ که در حال حاضر روی پژو پارس LX و برخی نسخه‌های ELX نصب می‌شود؛ نسبت به پیشرانه XU7 ساختار جدیدتری دارد و به لطف همین ساختار جدیدتر، از نظر مصرف سوخت، استهلاک و سروصدا بهینه‌تر است.

 

بیش از دو دهه از حضور پژو پارس در بازار کشورمان می‌گذرد و تیراژ بالای این خودرو باعث شده است تا اکثر مکانیک‌ها روی بخش‌های فنی آن تسلط کافی داشته باشند. این مسئله در کنار شبکه گسترده نمایندگی‌های ایران‌خودرو باعث شده است تا مالک پژو پارس، دغدغه چندانی از بابت انجام تعمیرات و سرویس‌های خودروی خود احساس نکند.

 

مشکل پژو پارس چه بود؟

 

ابتدای سال بود که سازمان ملی استاندارد از استانداردهای جدید اجباری برای خودروهای داخلی خبر داد. خودروسازان داخلی هم برای ادامه تولید، ملزم به رعایت قوانین جدید شدند. استانداردهایی مانند کنترل پایداری، نشانگر تعویض دنده (GSI)، نشانگر فشار باد تایر (TPMS)، چراغ اتوماتیک یا اتو لایت، حفاظت از عابر پیاده، استحکام کابین، هشدار انحراف از مسیر، سیستم ترمز اضطراری پیشرفته یا ترمز کمکی، دی‌لایت و پوزیشن لایت.پس از اجباری شدن این قوانین جدید شاهد ورود خودروها با کد کلاس جدید و با استانداردهای ۸۵ گانه به بازار بودیم. پژو پارس هم از این امر مستثنا نبود و امکاناتی مانند دی‌لایت و سیستم پایش باد تایر ‌ روی آن اضافه شد. کار به جایی رسید که ایران‌خودرو برای پاس کردن استاندارد عابر پیاده به فکر تولید پژو پارس با سپر وانت آریسان افتاد.

 

چه باید کرد؟

 

سوال اینجاست چطور به سادگی می‌توان از کنار خودرویی با قدمت 23 ساله گذشت که کلی متقاضی ثبت‌نام کرده دارد و باید ایران‌خودرو پاسخگوی آنها باشد. چرا زمانی به این شرکت داده نشد تا رفع نواقص کند و یک باره بعد از اینکه ایرادهایش اعلام شد فکری به حال 100‌هزار متقاضی نکردند که کار به جایی برسد مدیرعامل ایران‌خودرو مجبور به چنین سخنانی شود. مدیرعاملی که تازه بر‌سرکار آمده و هنوز فرصت عرض‌اندام پیدا نکرده است.

 

کدخبر: ۵۵۸۴۵۱
تاریخ خبر:
ارسال نظر