کاربر گرامی

برای استفاده از محتوای اختصاصی و ویدئو ها باید در وب سایت هفت صبح ثبت نام نمایید

با ثبت نام و خرید اشتراک به نسخه PDF روزنامه، مطالب و ویدئو‌های اختصاصی و تمامی امکانات دسترسی خواهید داشت.

کدخبر: ۵۵۹۶۲۰
تاریخ خبر:

اگر‭ ‬زن‭ ‬هستی؛‭ ‬نمی‌توانی‭ ‬مرد‭ ‬شوی‭!‬

اگر‭ ‬زن‭ ‬هستی؛‭ ‬نمی‌توانی‭ ‬مرد‭ ‬شوی‭!‬

این‭ ‬هفته‭ ‬یک‭ ‬رای‭ ‬در‭ ‬مورد‭ ‬تغییر‭ ‬جنسیت‭ ‬از‭ ‬زن‭ ‬به‭ ‬مرد‭ ‬را‭ ‬مورد‭ ‬بررسی‭ ‬قرار‭ ‬می‌دهیم‌

هفت صبح| خانمی به نام ف به دادگاه مراجعه کرده و خواستار صدور حکم مبنی بر تجویز تغییر جنسیت از مونث به مذکر شده است و خواسته که با حکم دادگاه، سازمان‌های اداری این حکم را اجرا کنند.

دادگاه با توجه به اینکه:

 

خانم ف صراحتا گفته از حیث جسمی و ظاهری زن بوده و کاملا سالم است و هیچ نشانه‌ای از ویژگی‌های مردانه در بدن او وجود ندارد.

 

کسانی که دارای اختلال در هویت جنسی می‌باشند می‌بایست طبق پروتکل‌های پزشکی قانونی یک سال تحت نظر و درمان‌های روانشناسی و روان پزشکی و دارویی قرار گیرند تا نوع اختلال ایشان به طور دقیق مشخص شود که در این پرونده خواهان این گواهی را ارائه نداده است و حتی در صورت ارائه نظریه  پزشکی نیز دادگاه مکلف به تبعیت از نظریه پزشکی قانونی نیست.

 

و نیز با توجه به اینکه در خصوص تغییر جنسیت قانونی وضع نشده است و قضات مکلف به رجوع به فتاوای فقها هستند و طبق نظر اکثر فقهای شیعه تغییر جنسیت جایز نیست و برخی دیگر از ایشان نیز که قایل به جواز هستند، نفس عمل را در صورتی که مستلزم لمس و نظر حرام نباشد، جایز می‌دانند که در این پرونده انجام عمل جراحی بدون لمس و نظر ممکن نیست؛

 

و از طرف دیگر با توجه به اینکه در پرونده، در صورت انجام عمل جراحی و برداشتن برخی از اعضای بدن مانند تخمدان و … خواهان تبدیل به مرد نمی‌شود و در واقع تغییر در جنسیت محقق نمی‌شود و به نوعی تنقیص در جنسیت می‌باشد و فقهایی که قایل به جواز عمل تغییر جنسیت هستند هم در مواردی است که امکان تغییر واقعی جنسیت وجود داشته باشد.

 

این خواسته را رد کرده و گفته خواسته خواهان موجه و قابل پذیرش نبوده و مستندا به ماده ۴ قانون حمایت خانواده مصوب ۱۳۹۱، و ماده ۱۲۵۷ قانون مدنی حکم به بطلان دعوای خواهان را صادر کرده است.

 

دادگاه هم‌چنین در رای خود برخی از فتاوای فقها که مستند حکمش بوده را نیز ذکر کرده است که با توجه به خلا قانونی در این زمینه، خواندن آن مفید خواهد بود.

آیا جایز است مرد و زن در جهت تغییر جنسیت خود به جنس مخالف (مرد به زن و بالعکس) اقدام کنند؟ حکم خنثی چطور است؟

 

جایز نیست مگر در مورد خنثی که شرعا جنسیت او ثابت شده و بخواهد خود را شبیه آن جنس بنماید که فی حد نفسه مانعی ندارد.

 

با توجه به اینکه تغییر جنسیت از نظر طبی در غیر از خنثی (دو جنسی) به تعبیر اطبا (پزشکان)، تنقیص جنسیت محسوب می‌شود؛ بعضا اطبا با مواردی مواجهند که شخص از نظر ظاهر بدن بدون هیچ شبهه‌ای یا مرد است یا زن ولی دارای تمایلات، احساسات و عواطف جنس مخالف است. بسیاری از این افراد می‌گویند اگر این تغییر و لو به طور صوری و ظاهری صورت نگیرد، انتحار (خودکشی) خواهیم کرد (تا به حال دو بار این مسئله پیش آمده) و با توجه به اینکه آمارهای علمی نشان می‌دهد، اینگونه افراد شش الی شانزده ماه بعد از وضعیت جدید پشیمان خواهند شد، آیا اطبا در اینگونه موارد که با تهدید انتحار مواجهند، می‌توانند از باب اینکه حفظ نفس مقدم بر حفظ عضو است، این عمل را انجام دهند؟

 

تغییر جنسیت دو صورت دارد: الف: گاهی صرفا ظاهری و صوری است، یعنی مثلا طبیعت بدن مونث است و در واقع اثری از اندام زنانه نیست بلکه فقط یک جراحی صوری انجام می‌گیرد و چیزی شبیه آلت مذکر ظاهر می‌گردد. این کار حرام است و باید به شدت از آن پرهیز کرد و اگر ازدواجی بر اساس آن صورت بگیرد، حرام و باطل است. ب: ولی گاهی تغییر جنسیت واقعی است، یعنی با جراحی کردن، عضو تناسلی واقعی که بر اثر مانعی پوشیده بوده ظاهر می‌گردد. این کار ذاتا جایز است، مخصوصا در مواردی که آثار جنس مخالف در شخص باشد.

 

مسایلی از قبیل وجود تمایلات و روحیات جنس مخالف و همچنین تهدید به خودکشی و یا ترس از خودکشی- در صورت عدم تغییر جنسیت- هیچ یک دلیل بر ضرورت تغییر جنسیت نمی‌باشد.

دوجنسی کاذب که طبیعتش بر خلاف ظاهر اوست، مکلف است بر اساس جنسیت ظاهری خویش عمل نماید. یعنی اگر ظاهرش زنانه است، خود را از نامحرم بپوشاند و می‌تواند شوهر نماید و اگر ظاهرش مردانه است به نامحرم نگاه نکند و می‌تواند با زن ازدواج نماید.

 

آیا تغییر جنسیت، که موجب تغییر در تکالیف شرعی می‌شود. جایز است؟ خیر، حرام است.

برخی از افراد در ظاهر مذکر هستند ولی از جهات روحی و روانی ویژگی‌های جنس مونث را دارند و تمایلات جنسی زنانه در آنان بطور کامل وجود دارد. و اگر مبادرت به تغییر جنسیت نکنند به فساد می‌افتند. آیا معالجه آنان از طریق انجام عمل جراحی جایز است؟

ع

مل جراحی مذکور برای کشف و آشکار کردن واقعیت جنسی آنان اشکال ندارد به شرطی که این کار مستلزم فعل حرام و ترتب مفسده‌ای نباشد.

 

تغییر جنسیت چه حکمی دارد؟

 

تغییر جنسیت و ظاهر ساختن جنسیت واقعی ذاتا خلاف شرع نیست ولی باید از مقدمات مشروع استفاده شود. یعنی نظر و لمس حرام در آن نباشد، مگر این که به حد ضرورت برسد.

 

صفحه ۸ روزنامه امروز هفت صبح به باشگاه وکلا اختصاص دارد. با خرید اشتراک روزنامه هفت صبح می‌توانید در روزهای دوشنبه مطالب این صفحه را مطالعه کنید. 

کدخبر: ۵۵۹۶۲۰
تاریخ خبر:
ارسال نظر