کاربر گرامی

برای استفاده از محتوای اختصاصی و ویدئو ها باید در وب سایت هفت صبح ثبت نام نمایید

با ثبت نام و خرید اشتراک به نسخه PDF روزنامه، مطالب و ویدئو‌های اختصاصی و تمامی امکانات دسترسی خواهید داشت.

کدخبر: ۵۵۷۴۶۹
تاریخ خبر:

پارکه| آیا نصب تگ در‌آسانسور مجتمع‌های مسکونی قانونی است؟

پارکه| آیا نصب تگ در‌آسانسور مجتمع‌های مسکونی قانونی است؟

پاسخ به سوالاتی در مورد عدم پرداخت پول در معامله موتور، طلاق به دلیل آزار و اذیت همسر و ...

هفت صبح| این هفته به چهار سوال مطرح شده توسط مخاطبان سایت دادراه پاسخ می‌دهیم:

 

۱. موتورم را به فردی فروختم. بین ما چیزی نوشته نشد. طرف یک پیش پرداخت داد و مابقی را چک. اما چک پاس نشده است. من شکایت کردم و فرستادند شورای حل اختلاف اما نتیجه‌ای حاصل نشد چون مبلغ پایین بود. حالا به او گفتم موتور را پس بیاور و بیعانه را بگیر ولی گفت نمی‌آورم. آیا می‌توانم به جرم سرقت از او شکایت کنم؟ لازم به ذکر است که سند موتور به نام من است.

 

پاسخ: سرقتی اتفاق نیفتاده که بتوانید از او به جرم سرقت شکایت کنید. شما می‌توانید در دادگاه مطالبه وجه معامله را ارایه کنید و ضمنا چک‌ها را به صورت حقوقی دنبال کنید. اینکه می‌گویید چون مبلغ پایین بوده شورای حل اختلاف پیگیری نکرده عجیب است. چون در این شورا، دادخواست با هر مبلغی باید پیگیری شود و به نتیجه برسد. تنها راه شما هم از رهگذر همین شورا است.

 

۲. خانمی هستم که همسرم مرا خیلی اذیت می‌کند. غیر از کتک زدن و فحاشی جلوی دو پسرم، خیلی از حرف‌هایش بدتر از کتک زدن است. مثلا می‌گوید چشم به پول‌هایم نینداز که بی‌برکت می‌شوند. یا یک زمین کشاورزی دارد که وقتی به آنجا می‌رویم به ما دستور می‌دهد و می‌گوید در عوض پول به شما می‌دهم. سه سال پیش هم مجبورم کرد که بچه‌ام را سقط کنم. من فقط طلاق می‌خواهم. هر چه مدرک داشتم قایم کرده است. چند وقتی هم هست که معتاد شده است. هیچ وقت هم نمی‌گذارد بیرون بروم حتی در حیاط خانه. من باید چه کنم؟

 

پاسخ: شما متاسفانه موارد متعددی را تجربه کردید که بر اساس آن قاضی می‌تواند حکم طلاق شما را صادر کند. برای شروع شما باید به مستندسازی اقدامات شوهرتان اقدام کنید و مثلا مستندات سقط جنین و نیز ضرب و جرح را جمع‌آوری کرده و پس از شکایت از او به این دلایل به دادگاه مراجعه کنید و در آنجا با ارائه این مستندات و نیز ارائه دلایل دیگری مثل اعتیاد او و نیز عسر و حرج ناشی از زندگی او، نظر دادگاه را برای صدور حکم طلاق جلب کنید.

 

۳. آیا نصب تگ در آسانسورهای یک برج ۱۸ طبقه با ۱۲۶ واحد قانونی است؟

 

پاسخ: نصب تگ برای امنیت ساختمان است و به این وسیله فقط کسانی که تگ را داشته باشند می‌توانند از آسانسور استفاده کنند. در صورتی که نصب تگ مصوبه هیات مدیره ساختمان باشد که به صورت قانونی توسط ساکنان انتخاب شده باشند؛ ایرادی وجود ندارد.

 

۴. قرارداد من برای رهن خانه تمام شده است. حالا پول ودیعه‌ ام را می‌خواهم اما صاحبخانه می‌گوید ۵۰ میلیون تومان از ۲۰۰ میلیون تومان را به تو می‌دهم و تخلیه کن. سوالم این است که باید چه کنم؟ تا چه میزان از پول ودیعه را می‌تواند نزد خود نگه دارد؟

 

پاسخ: به محض اینکه خانه را تخلیه کنید باید مبلغ ودیعه به شما بازپرداخت شود. در صورتی که صاحب‌خانه از پرداخت این مبلغ خودداری کرد باید به مراجع قضایی مراجعه کنید. ولی متاسفانه تا قبل از تخلیه آپارتمان نمی‌توانید درخواست کنید که مبلغ ودیعه به شما پرداخت شود و برای اجاره مسکن جدیدتان باید با صاحبخانه مذاکره کنید و پس از مدتی که مبلغ ودیعه را دریافت کردید آن را پرداخت کنید.

 

در صورتی هم که به اصطلاح گروکشی کنید و تا زمانی که پولتان آماده نباشد تخلیه نکنید؛ باز هم به اصطلاح در زمین مالک بازی کردید چون او نیز به همین بهانه می‌تواند ودیعه شما را پرداخت نکند بنابراین در این حال تنها اقدامی که باید بکنید نخست تخلیه مورد اجاره و سپس تلاش برای دریافت آن از راه‌های غیرحقوقی و در غیر اینصورت آغاز روند قضایی با ارسال اظهارنامه است.

 

پارکه دوشنبه هر هفته در همین صفحه، به پرسش‌های حقوقی شهروندان پاسخ می‌دهد. شما هم می‌توانید سوالات خود را به دو نشانی الکترونیکی زیر یا پیامک ۰۹۲۰۲۰۰۱۷۰۷ ارسال کنید:

PR@7sobh.com
Mo.masjedi@gmail.com

 

کدخبر: ۵۵۷۴۶۹
تاریخ خبر:
ارسال نظر