کاربر گرامی

برای استفاده از محتوای اختصاصی و ویدئو ها باید در وب سایت هفت صبح ثبت نام نمایید

با ثبت نام و خرید اشتراک به نسخه PDF روزنامه، مطالب و ویدئو‌های اختصاصی و تمامی امکانات دسترسی خواهید داشت.

کدخبر: ۵۶۷۵۱۸
تاریخ خبر:

قاب تاریخ| یک بهایی با ۸۰ شغل دولتی، مهمترین عکس‌ تاریخ فرهنگی ایران‌، هما روستا و علی‌اکبر ولایتی

قاب تاریخ| یک بهایی با ۸۰ شغل دولتی، مهمترین عکس‌ تاریخ فرهنگی ایران‌، هما روستا و علی‌اکبر ولایتی

عکس‌هایی از مشاهیر تاریخ معاصر ایران، شهرهای ایران، خودروهای نوستالژیک، عکس‌های فوتبالی و...

هفت صبح| با قاب تاریخ به ایران قدیم سفر‌ و یادی ‌‌از ‌گذشته می کنیم. در تهیه این مجموعه، از تصاویر کمتر دیده ‌شده‌ای استفاده شده که تماشای آنها خالی از لطف نیست.

 

‌قاب مشاهیر 1

‌زوج تئاتری ایران؛ هما روستا متولد ۴ مهر ۱۳۲۳ ‌که عمده‌ فعالیت‌های نخست او در کنار همسرش حمید سمندریان در تئاتر بود. پس از انقلاب، در سال ۱۳۶۵، روستا در فیلم گزارش یک قتل به کارگردانی محمدعلی نجفی ایفای نقش کرد. حمید سمندریان در ۹ اردیبهشت سال ۱۳۱۰ در تهران به دنیا آمد. تئاتر را‌ همزمان با تحصیل در دبیرستان، از کلاس‌های تئاتر و هنرپیشگی حسین خیرخواه، شباویز و نصرت کریمی که زیر نظر عبدالحسین نوشین مدیریت می‌شد، شروع کرد. او از چهره‌های معروف تئاتر در دهه 40 و 50 بود./انتخاب

حمید سمندریان

قاب تاریخ 1

یکی از مهمترین عکس‌های تاریخ فرهنگی ایران‌؛ ۹۰‌سال پیش این عکس درست در مقابل تالار دارالفنون که حالا فقط شمایلی از آن مانده است، ثبت شده‌‌. عکسی که بی‌تردید یکی از مهمترین عکس‌های تاریخ فرهنگی ایران است. عکسی که وزن علمی آدم‌هایش کمتر در ایران تکرار شد. عکسی از روزهای برگزاری هزاره فردوسی که ۱۲ تا ۱۷ مهر ۱۳۱۳ در تهران و مشهد و برلین برگزار شد و با افتتاح آرامگاه فردوسی و نامگذاری یک خیابان و میدان به نام بزرگ‌ترین حماسه‌سرای تاریخ ایران در تهران و مشهد به پایان می‌رسد. ‌

مهمترین عکس‌های تاریخ فرهنگی ایران‌

ردیف اول (نشسته): حیدرعلی کمالی (ترکیه)، محمدتقی بهار، هنری ماسه (فرانسه)، عباس اقبال، عیسی صدیق اعلم، محمد آقااوغلو (آمریکا)، فرانکلین گونتر (آمریکا)، سباسستیان بک (آلمان). ردیف دوم: جان درینک‌واتر (انگلستان)، عبدالوهاب عزام (مصر)، ژرژ کونتنو (فرانسه)، ابراهیم حکیمی یوگنی برتلس (شوروی)، سفیر شوروی، حسن اسفندیاری، محمدعلی فروغی، خانم گدار، دستور نوشیروان (هند)، آرتور کریستن (دانمارک)، فردریش زاره (آلمان)، عبدالحسین شیبانی، حسن پیرنیا.

 

ردیف سوم: مجتبی مینوی، ولی‌الله نصر، مهدی دیبا، حسن وحید دستگردی، میرزا یانس، بدیع‌الزمان فروزانفر، سعید نفیسی، جمیل صدقی زهاوی (عراق)، صادق رضا‌زاده شفق، محمد‌فواد کوپرولو (ترکیه)، ابوالقاسم اعتصام‌زاده، محمد نظام‌الدین، ادوارد دنیسن راس، آشیکاگا آتسوجی (ژاپن)، زین‌العابدین رهنما آ.آ. بولوتنیکوف (شوروی)، محمدطاهر رضوی (هند)، غلامرضا رشید یاسمی(کرمانشاهی).

 

ردیف چهارم: مایل تویسرکانی، احمد حامد صراف (عراق)، علی‌اصغر حکمت، یان ریپکا (چکسلواکی)، نصرالله فلسفی، محمد عشاق (هند)، آلکساندر فرایمان (شوروی)، سید‌عبد الکریم حسینی (حیدرآباد دکن، هند)، عبدالعظیم قریب علی‌نهاد بی (ترکیه)، شیخ‌الملک اورنگ، احمد بهمنیار، رحیم‌زاده صفوی.

 

ردیف پنجم: ژوزف هاکن (فرانسه)، جلال همایی، یوری نیکلاویچ مار (شوروی)، علی قویم آلکساندر روماسکویچ (شوروی)، یوزف اوربلی (شوروی)، جمشید جی اولانا(هند). ردیف ششم: بهرام‌گور آنکلساریا (هند)، احمد کسروی، نصرالله تقوی، ولادیمیر مینورسکی(انگلستان)، عبدالحمید عبادی (مصر)، آنتونیو پاگلیارو (ایتالیا)، ملک کرم، ارنست کوهنل (آلمان)، عباس خلیلی علی جواهرکلام. (از صفحه فرزانه ابراهیم‌زاده)

 

 

قاب مشاهیر 2

علی‌اکبر ولایتی را در سال‌های وزارت خارجه می‌بینید؛ او 79 ساله و متولد رستم‌آباد شمیران است. با کسب رتبه 49 در کنکور سراسری، برای تحصیل در رشته پزشکی وارد دانشگاه تهران شد. ‌پس از اتمام دوره دکترا و گرفتن تخصص دکترای اطفال در مرکز طبی کودکان دانشگاه تهران، فوق تخصص‌ بیماری‌های عفونی را از دانشگاه جانز هاپکینز آمریکا دریافت کرد.

علی‌اکبر ولایتی

‌ولایتی سیاستمدار اصولگرا، دیپلمات و پزشک ایرانی ‌که هم‌اکنون به‌عنوان مشاور امور بین‌الملل رهبر انقلاب، عضو حقیقی مجمع تشخیص مصلحت نظام، رئیس هیات مؤسس و هیات امنای دانشگاه آزاد اسلامی، استاد دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی، دبیرکل مجمع جهانی بیداری اسلامی‌ و رئیس بیمارستان مسیح دانشوری فعالیت می‌کند. وی همچنین رئیس سابق شورای مرکزی انجمن اسلامی پزشکان ایران، سخنگوی وقت جبهه متحد اصولگرایان و عضو حقیقی شورای عالی انقلاب فرهنگی تا سال ۱۴۰۰ بوده‌ است.‌

‌قاب تاریخ 2

یک بهایی با ۸۰ شغل دولتی در ایران! عبدالکریم ایادی‌ که فرزند یکی از خانواده‌های سرشناس بهایی در ایران بود، پزشک ارتش بود و نخستین‌بار برای درمان بیماری‌های روحی و روانی علیرضا پهلوی برادر محمدرضا پهلوی پایش به دربار باز شد و بعد شد رفیق پهلوی دوم و این رفاقت تا جایی پیش رفت که نوشته‌اند: «کسی باور نمی‌کرد که او از شاه درخواستی بکند و پذیرفته نشود».

عبدالکریم ایادی‌

این تیمسار ایادی همه‌کاره بود و مشاغل زیادی داشت و یک‌بار هم «حسین فردوست» ارتشبد دوره پهلوی به محمدرضا گفته که این آقا زیاد شغل‌های دولتی دارد و ماجرا را در کتاب «ظهور و سقوط سلطنت پهلوی» این‌چنین تعریف کرده است: او [ایادی] برای خود حدود ۸۰ شغل در سطح کشور درست کرده بود، مشاغلی که همه مهم و پول‌ساز بود؛ رئیس بهداری کل ارتش بود

 

و در این پست، ساختمان بیمارستان‌های ارتش به امر او بود، وارد کردن وسایل این بیمارستان به امر او بود، وارد کردن داروهای لازم به امر او بود، دادن درجات پرسنل بهداری ارتش از گروهبان تا سپهبد به امر او بود و هیچ پزشک سرهنگی بدون امر ایادی سرتیپ نمی‌شد و هرگونه تخطی از امر او همراه با برکناری و مجازات بود. ایادی رئیس «اتکا» ارتش و نیروهای انتظامی بود و در این پست کلیه نیازمندی‌ها باید به دستور او تهیه می‌شد.

 

هر چه اراده می‌کرد، ولو در کشور موجود بود، باید برای ارتش از خارج، به‌ویژه انگلیس و آمریکا وارد می‌شد. تعیین سهمیه و صدها کار دیگر و حتی تعیین رؤسای اتکاها و پرسنل آن با او بود. سازمان دارویی کشور نیز تماما تحت امر ایادی بود، چه داروهایی و به کدام مقدار باید تهیه شود، از کجا خریداری و به کدام فروشنده و به چه میزانی داده شود و چه داروهایی نباید وارد شود، همه و همه بنا بر مصالح بهایی‌گری دائما در تغییر بود.

 

شیلات جنوب در اختیار ایادی بود و تعیین اینکه به کدام کشورها و شرکت‌ها اجازه صیادی داده شود و به کدام داده نشود در اختیار ایادی بود. در نتیجه سیاست‌های او... صید ایران با بدوی‌ترین وسایل انجام می‌شد. تعیین رئیس و پرسنل شیلات نیز با ایادی بود. من یک‌بار مشاغل او را کنترل کردم و به ۸۰ رسید. به محمدرضا گزارش کردم. محمدرضا در حضور من از او ایراد گرفت که ۸۰ شغل را برای چه می‌خواهی؟ ایادی به شوخی جواب داد و گفت: «می‌خواهم مشاغلم را به ۱۰۰ برسانم».(فارس)

 

 

کدخبر: ۵۶۷۵۱۸
تاریخ خبر:
ارسال نظر
 
پربازدیدترین گوناگون