کاربر گرامی

برای استفاده از محتوای اختصاصی و ویدئو ها باید در وب سایت هفت صبح ثبت نام نمایید

با ثبت نام و خرید اشتراک به نسخه PDF روزنامه، مطالب و ویدئو‌های اختصاصی و تمامی امکانات دسترسی خواهید داشت.

کدخبر: ۵۵۳۱۷۴
تاریخ خبر:

موفق در ایران؛ ناکام در خارج از ایران

موفق در ایران؛ ناکام در خارج از ایران

مرور مهمترین مربیانی که بعد از موفقیت در ایران، همواره ناکام و شکست خورده بودند.

روزنامه هفت صبح| برانکو ایوانکوویچ در عمان پایان تلخی داشت. او یکی از بدترین تورنمنت‌های عمان را در دهه‌های اخیر رقم زد و چند دقیقه بعد از حذف از جام ملت‌ها، فدراسیون فوتبال عمان رسما از پایان همکاری با او خبر داد. حالا باید نام او را هم به فهرست مربیانی اضافه کنیم که در ایران دوران موفقی داشتند اما پس از رفتن از ایران، ناکام بودند.

 

‌برانکو: در پرسپولیس 3 قهرمانی لیگ‌برتر، یک جام حذفی و 3 سوپرجام را به دست آورد و با کلی افتخار این تیم را ترک کرد. اولین تیم او پس از ترک پرسپولیس، تیم الاهلی عربستان بود که فقط برای 5 بازی در این باشگاه دوام آورد!

 

دو باخت، یک مساوی و دو برد باعث شد تا خیلی زود کارش در این باشگاه تمام شود. تیم بعدی او تیم ملی عمان بود. برانکو شروع خوبی در عمان داشت و حتی در اولین بازی انتخابی جام‌جهانی 2022 موفق شد با این تیم در توکیو ژاپن را شکست بدهد اما نتوانست این روند را ادامه بدهد و عمان از صعود به جام‌جهانی بازماند.

 

با این حال مسئولان فدراسیون عمان از برانکو راضی بودند و قراردادش را تا پایان جام ملت‌های آسیای 2023 تمدید کردند. اما نتایج عمان با برانکو همچنان روندی سینوسی داشت و هرگز چشم‌انداز روشنی دیده نمی‌شد. در نهایت هم با صعود نکردن از مرحله گروهی در جام ملت‌های آسیا پرونده او در تیم ملی عمان با ناکامی بسته شد.

 

کی‌روش: دو بار تیم ملی ایران را به جام‌جهانی رساند و در هر دو دوره، نمایش‌های ایران توجه فوتبال دنیا را به خود جلب کرد. دو دوره هم در جام ملت‌های آسیا سرمربی ایران بود که نتوانست این تیم را قهرمان کند. با این حال آنقدر خوب کار کرده بود که تیم ملی کلمبیا به سراغ او برود.

 

اما در کلمبیا با وجود شروعی نسبتا خوب، با دو شکست مقابل اروگوئه و اکوادور، از هدایت این تیم برکنار شد. مدتی بعد هدایت تیم ملی مصر را برعهده گرفت. این تیم را تا فینال جام ملت‌های آفریقا و یک قدمی جام‌جهانی 2022 رساند اما در هر دو رقابت عرصه را به سنگال واگذار کرد و کارش در این تیم هم تمام شد.

 

دوباره به ایران برگشت و این بار در جام‌جهانی انتظارات را برآورده نکرد اما باز هم مورد توجه بود و سرمربی تیم ملی قطر شد. ولی در حالی که به نظر می‌رسید به روزهای خوبی در این تیم رسیده، به دلیل اختلاف با بازیکنان، قراردادش را توافقی فسخ کرد.

 

استراماچونی: یک دوره کوتاه اما رویایی را در استقلال سپری کرد و در حالی که زیباترین استقلال دو دهه اخیر را ساخته بود، به دلیل مشکلات مالی باشگاه، این تیم را در اوج و درست وقتی که صدرنشین لیگ‌برتر شده بود ترک کرد.

 

بعد از استقلال مدتی بیکار بود اما در نهایت به پیشنهاد الغرافه قطر پاسخ مثبت داد ولی نتوانست دوران درخشان استقلال را در این تیم تکرار کند. نتایج او فراز و نشیب زیادی داشت. مثلا یک هفته پس از شکست 6 بر 4 مقابل السد، با نتیجه  5 بر صفر الخور را گلباران کرد.

 

باخت‌هایی وحشتناک مثل 8 بر 2 مقابل الاهلی و 5 بر 3 مقابل الوکره از نتایج عجیب الغرافه با استراماچونی بود. او یک فصل و نیم روی نیمکت این تیم نشست و نتوانست نتایج مورد نظر روسای باشگاه را کسب کند و به صورت توافقی از این تیم جدا شد و حالا نزدیک به یک سال و نیم است که تیم ندارد و به عنوان کارشناس در برنامه‌های شبکه‌های ورزشی قطر فعالیت می‌کند.

 

شفر: پیرمرد جذاب آلمانی در استقلال یک جام حذفی به دست آورد و تیمش در لیگ برتر هم نتایج خوبی گرفت و با بدشانسی از قهرمانی در لیگ‌برتر بازماند. او هم با تصمیم مدیران وقت کنار گذاشته شد و از ایران رفت.

 

شفر بعد از استقلال ابتدا هدایت تیم بنی‌یاس امارات را برعهده گرفت. شروع نسبتا خوبی در این تیم داشت اما در ادامه نتایج بنی‌یاس دچار نوسان شد و در نهایت مدیران این باشگاه به این نتیجه رسیدند که شفر نمی‌تواند کمکی به این تیم بکند و 3 هفته قبل از پایان فصل با او قطع همکاری کردند.

 

شفر مدتی بعد سرمربی تیم الخور قطر شد و نتایجی به شدت ضعیف گرفت. در 21 بازی فقط دو بار پیروز شد و بعد از 12 بازی بدون برد و 3 باخت متوالی از هدایت این تیم هم کنار گذاشته شد. در مجموع او در این دو تیم فقط 10 پیروزی در 46 بازی داشت و این در حالی بود که آمارش در استقلال 37 برد در 70 بازی بود.

 

کالدرون: این مربی آرژانتینی پس از دوران طلایی برانکو در پرسپولیس جانشین او شد و با وجود اینکه در هفته‌های اول لغزش‌هایی داشت و حتی شایعه برکناری‌اش هم به گوش می‌رسید، درنهایت توانست با 7 پیروزی متوالی این تیم را قهرمان نیم‌فصل کند اما اختلاف با مدیران باشگاه و مشکلات مالی باعث شد تا او توسط مدیران کنار گذاشته شود!

 

او در دربی هم پیروز شده بود و توانسته بود بحران را پشت سر بگذارد و با تیمش صدرنشین شود اما به راحتی برکنار شد! با وجود این موفقیت، او بیش از دو فصل بیکار بود و پیشنهادی نداشت اما در سال 2022 هدایت تیم خورفکان امارات را برعهده گرفت و یک نیم‌فصل فاجعه بار را پشت سر گذاشت.

 

تیمش در 13 بازی فقط 4 بار پیروز شد و 8 بار هم طعم شکست را چشید و در آخر فصل کارش در این باشگاه به پایان رسید. کالدرون بعد از این چالش بیکار شد و هنوز هم که هنوز است تیمی سکان هدایتش را به او نسپرده ‌.

 

 

کدخبر: ۵۵۳۱۷۴
تاریخ خبر:
ارسال نظر