کاربر گرامی

برای استفاده از محتوای اختصاصی و ویدئو ها باید در وب سایت هفت صبح ثبت نام نمایید

با ثبت نام و خرید اشتراک به نسخه PDF روزنامه، مطالب و ویدئو‌های اختصاصی و تمامی امکانات دسترسی خواهید داشت.

کدخبر: ۵۵۲۵۷۲
تاریخ خبر:

برنده در افتتاحیه‌ها

برنده در افتتاحیه‌ها

تیم ملی ایران 6 دوره اخیر جام ملت‌های آسیا را با پیروزی آغاز کرده است.

روزنامه هفت صبح| فردا اولین بازی تیم ملی در جام ملت‌های آسیا مقابل فلسطین برگزار خواهد شد. تیم ملی معمولا در بازی‌های اول خود در این تورنمنت نتایج خوبی گرفته است. در 6 دوره اخیر همواره جام ملت‌ها را با برد آغاز کرده‌ایم و آخرین باری که نتوانسته‌ایم از بازی اول جام امتیاز کامل را بگیریم، به سال 1996 برمی‌گردد؛ جایی که با هدایت محمد مایلی‌کهن 2 بر یک مغلوب عراق شدیم؛ هرچند در پایان آن تورنمنت سوم شدیم. به بهانه بازی فردا مقابل فلسطین، بازی‌های اول تیم ملی در 6 دوره اخیر جام ملت‌ها را مرور می‌کنیم.


2000 لبنان؛ پیروزی بر میزبان 
با هدایت جلال طالبی، در بازی اول جام ملت‌ها مقابل تیم میزبان قرار گرفتیم. پیش‌بینی می‌شد بازی سختی باشد اما لبنان یکی از ضعیف‌ترین میزبان‌های تاریخ جام ملت‌ها شد. ایران به راحتی و با نتیجه 4 بر صفر لبنان را شکست داد.


کریم باقری گل اول را زد. حمید استیلی دو گل دیگر به ثمر رساند و در نهایت علی دایی با گلی در وقت‌های اضافه، شکست میزبان را سنگین‌تر کرد. این پیروزی می‌توانست خط و نشانی برای سایر مدعیان باشد اما ایران در این دوره با شکست مقابل کره‌جنوبی آن هم در وقت‌های اضافه، در دور یک‌چهارم نهایی حذف شد.


2004 چین؛ شروع خوب و مطمئن 
در این دوره از مسابقات، برانکو ایوانکوویچ هدایت تیم ملی را برعهده داشت. ایران در گروهی دشوار با ژاپن، عمان و تایلند همگروه بود و در بازی اول باید به مصاف تایلند می‌رفت. این ساده‌ترین بازی مرحله گروهی بود و نباید امتیازاتش از دست می‌رفت.


نتیجه پایانی هم قابل قبول بود، هرچند گل‌های‌مان خیلی دیر به ثمر رسیدند. ابتدا غلامرضا عنایتی در دقیقه 70 گل اول را برای ما زد. 10 دقیقه بعد جواد نکونام گل دوم را به ثمر رساند و در نهایت علی دایی در دقیقه 86 سومین و آخرین گل را از روی نقطه پنالتی زد. در این جام می‌توانستیم قهرمان شویم اما در نهایت سوم شدیم.


2007 مالزی؛ آغازی متزلزل 
بعد از نتایج ضعیف در جام‌جهانی 2006 و رفتن برانکو، این امیر قلعه‌نویی بود که با خرد جمعی! روی نیمکت تیم ملی نشست. تیم ملی در این دوره با چین، ازبکستان و تیم میزبان همگروه شد و در اولین بازی مقابل ازبکستان قرار گرفت.


ایران با ترکیبی متفاوت نسبت به جام‌جهانی و بدون علی دایی در این تورنمنت حاضر شد و در اولین بازی به سختی ازبکستان را 2 بر یک مغلوب کرد. در اوایل بازی رحمان رضایی به اشتباه دروازه خودمان را باز کرد اما با دو گل جلال حسینی و جواد کاظمیان در نیمه دوم کامبک زدیم و به پیروزی رسیدیم. این بار هم در یک‌چهارم نهایی به کره باختیم و حذف شدیم.


2011 قطر؛ شروع با کامبک دشوار 
در این دوره، هدایت تیم ملی بر‌عهده افشین قطبی بود. تیمی که به جام‌جهانی 2010 راه نیافته بود، با ترمیم روحیه و نقاط ضعفش راهی جام ملت‌ها شده بود و البته در گروهی دشوار با عراق، امارات و کره شمالی همگروه بود و در بازی اول باید مقابل عراق قرار می‌گرفت.


در نیمه اول یک گل از حریف خوردیم و کابوس شکست در برابر این تیم مثل سال 1996 مقابل چشمان‌مان بود اما غلامرضا رضایی نگذاشت بازنده به رختکن برویم و ایمان مبعلی در دقایق پایانی یک گل دیگر زد تا برنده این بازی سخت شویم. در این دوره هم مثل دوره قبل، با باخت مقابل کره‌جنوبی از دور رقابت‌ها کنار رفتیم.


2015 استرالیا؛ برد مقابل گربه سیاه 
چند ماه پس از جام‌جهانی 2014، با هدایت کارلوس کی‌روش وارد جام ملت‌های آسیا در استرالیا شدیم و در گروه مرگ قرار گرفتیم. بحرین گربه سیاه، پرستاره‌ترین امارات تاریخ و قطرِ همیشه خوب، با ما همگروه بودند و در اولین بازی به مصاف بحرین رفتیم.


برخلاف پیش‌بینی‌ها، نگرانی‌های‌مان بی‌مورد بود و توانستیم با دو گل این تیم را شکست بدهیم. احسان حاج‌صفی در وقت‌های تلف‌شده نیمه اول ما را برنده به رختکن برد و مسعود شجاعی در دقیقه 71 گل دوم را زد تا ما با 3 امتیاز زمین مسابقه را ترک کنیم. در این دوره پس از صعود، در مرحله یک‌چهارم نهایی مقابل عراق در ضربات پنالتی مغلوب و حذف شدیم.


2019 امارات؛ بهترین شروع 
پس از یک جام‌جهانی فوق‌العاده، سرانجام کی‌روش در تیم ملی ماندنی شد و با او به جام ملت‌های آسیای امارات رفتیم. در گروهی آسان با یمن، ویتنام و عراق همگروه شدیم و در اولین بازی مقابل یمن قرار گرفتیم.


کاملا قابل پیش‌بینی بود که برنده این بازی خواهیم بود و با توجه به جنگ صدرنشینی، باید تفاضل گل خوبی را ثبت می‌کردیم. به راحتی موفق به انجام این کار شدیم و با نتیجه 5 بر صفر مقابل یمن پیروز شدیم. طارمی دو بار، دژاگه، آزمون و قدوس گل‌های ما را زدند. همین برد باعث صدرنشینی ما در گروه شد هرچند در نیمه‌نهایی به ژاپن باختیم و حذف شدیم.

 

 

 

کدخبر: ۵۵۲۵۷۲
تاریخ خبر:
ارسال نظر