کاربر گرامی

برای استفاده از محتوای اختصاصی و ویدئو ها باید در وب سایت هفت صبح ثبت نام نمایید

با ثبت نام و خرید اشتراک به نسخه PDF روزنامه، مطالب و ویدئو‌های اختصاصی و تمامی امکانات دسترسی خواهید داشت.

کدخبر: ۵۵۲۵۳۳
تاریخ خبر:

مستقیم تا فینال؛ واقع‌بینی یا خوش‌خیالی؟

مستقیم تا فینال؛  واقع‌بینی یا خوش‌خیالی؟

مسیری که تیم ملی تا رسیدن به فینال جام ملت‌های آسیا در پیش دارد، روی کاغذ مسیر ساده‌ای است.

روزنامه هفت صبح| قرعه تیم ملی در مرحله گروهی و مسیر رسیدنش به فینال در جام ملت‌های آسیای 2023 شباهت زیادی به قرعه دوره قبلی دارد. با این تفاوت که این بار حتی در نیمه‌نهایی هم خبری از ژاپن نیست و اگر به جمع 4 تیم برسیم، شانس زیادی برای رسیدن به بازی فینال خواهیم داشت.


گروه آسان، مثل 4 سال پیش 
در دوره قبلی، شاگردان کارلوس کی‌روش با تیم‌های یمن، ویتنام و عراق همگروه بودند و پیش‌بینی می‌شد با 3 برد به راحتی به عنوان صدرنشین از گروه صعود کنیم. در اولین بازی یمن را با 5 گل شکست دادیم. ویتنام را هم با بریس سردار آزمون بردیم و رسیدیم به بازی سرنوشت‌ساز مقابل عراق. با توجه به اینکه تفاضل گل بهتری نسبت به گربه‌سیاه‌مان داشتیم، با یک تساوی هم صدرنشین می‌شدیم.

 

کی‌روش هم مطابق معمول چنین شرایطی، تیمش را برای تساوی به میدان فرستاد و در نهایت بازی بدون گل تمام شد و با صدرنشینی در گروه به هدف‌مان رسیدیم. این صدرنشینی وقتی مهم جلوه کرد که عراق با دوم شدن در گروه، حریف ژاپن مدعی شد و با باخت مقابل این تیم از دور رقابت‌ها کنار رفت. اما ما در مسیری آسان، ابتدا عمان را با دو گل مغلوب کردیم و سپس با پیروزی 3 بر صفر مقابل چین به نیمه‌نهایی و تقابل با ژاپن رسیدیم.

 

حالا 4 سال پس از آن دوره، در یک گروه آسان دیگر باید به ترتیب به مصاف فلسطین، هنگ‌کنگ و امارات برویم. با توجه به فاصله زیاد ما در رنکینگ فیفا و آسیا با هر 3 تیم، قابل پیش‌بینی است که با 3 پیروزی به راحتی صدرنشین گروه شویم. حتی امارات هم دیگر امارات یک دهه اخیر نیست و نمی‌تواند و نباید مانعی برای صدرنشینی ایران در گروهش باشد. 

 

صدرنشینی یعنی فینال! 
صدرنشینی در گروه باعث خواهد شد تا ما در مرحله یک‌هشتم نهایی مقابل تیم سوم یکی از گروه‌های A، B یا F قرار بگیریم. در این مرحله قطعا تیم‌های سوم این گروه‌ها نمی‌توانند مشکلی برای شاگردان امیر قلعه‌نویی ایجاد کنند و قابل تصور است که با یک پیروزی بی‌دردسر به جمع 8 تیم برتر قاره آسیا راه پیدا کنیم.


در این مرحله باید به مصاف برنده بازی صدرنشین گروه E با تیم دوم گروه D برویم. این بازی به احتمال زیاد بین کره‌جنوبی و عراق برگزار خواهد شد و روی کاغذ حریف ما در مرحله یک‌چهارم نهایی شاگردان یورگن کلینزمن به رهبری سون هیونگ مین خواهند بود.


کره تیمی است که در یک دهه اخیر معمولا مغلوب ایران شده است. ایران در این مدت تبدیل به گربه‌سیاه کره جنوبی شده و معمولا در مصاف با این تیم دست بالا را دارد. البته چشم‌بادامی‌ها در چند بازی اخیر خود تیم قدرتمندی نشان داده‌اند و شاید این بار پیروزی بر آنها کار چندان راحتی نباشد.
 

اما اگر بتوانیم مثل سال‌های اخیر این بار هم کره را شکست بدهیم، در مرحله نیمه‌نهایی باید مقابل تیمی ضعیف‌تر قرار بگیریم. با توجه به جدول و گروه‌بندی، پیش‌بینی می‌شود تیمی که در مرحله نیمه‌نهایی مقابل ایران قرار خواهد گرفت، از میان قطر، ازبکستان و عمان انتخاب خواهد شد.


هر 3 تیم روی کاغذ از ایران ضعیف‌تر هستند و پیروزی بر آنها و رسیدن به فینال اصلا دور از دسترس نیست. خوش‌شانسی بزرگ ما جایی رقم می‌خورد که در صورت صدرنشین شدن، به احتمال بسیار زیاد، تا قبل از فینال با تیم‌های ژاپن، استرالیا و عربستان روبه‌رو نخواهیم شد و این 3 تیم برای رسیدن به فینال در سوی دیگر جدول باید مقابل هم قرار بگیرند و یکی از آنها به فینال برسد.

 

 تله‌ای به نام دوم شدن در گروه 
اما اگر شاگردان امیر قلعه‌نویی نتوانند در گروه صدرنشین شوند و به عنوان تیم دوم راهی مرحله بعد شوند، ابتدا باید در یک‌هشتم نهایی به مصاف صدرنشین گروه A که به احتمال فراوان قطر خواهد بود بروند و در صورت پیروزی بر این تیم، در مرحله یک‌چهارم نهایی مقابل ژاپن قرار بگیرند.


حتی در صورت پیروزی بر ژاپن هم ادامه راه آسان نخواهد بود و ایران باید تا رسیدن به فینال در این مسیر، منتظر تقابل با تیم‌هایی مثل عربستان و استرالیا باشد. بنا‌براین به نظر می‌رسد مهم‌ترین و تعیین‌کننده‌ترین بازی تیم ملی تقابل با امارات برای تعیین صدرنشین گروه است.

 

کدخبر: ۵۵۲۵۳۳
تاریخ خبر:
ارسال نظر