کاربر گرامی

برای استفاده از محتوای اختصاصی و ویدئو ها باید در وب سایت هفت صبح ثبت نام نمایید

با ثبت نام و خرید اشتراک به نسخه PDF روزنامه، مطالب و ویدئو‌های اختصاصی و تمامی امکانات دسترسی خواهید داشت.

کدخبر: ۵۶۴۹۹۱
تاریخ خبر:

‌جنس حاشیه جور بود! | همه ‌اتفاقات و جنجال‌ها‌ی‌ تلویزیون و شبکه نمایش خانگی در ماه مرداد

‌جنس حاشیه جور بود! | همه ‌اتفاقات و جنجال‌ها‌ی‌ تلویزیون و شبکه نمایش خانگی در ماه مرداد

‌از ماجراهای ناتمام المپیک تا رفتار عزیزی و حکایت‌های دیگر

هفت صبح| به همان میزان که گرما در مرداد 1403 بیداد می‌کرد، شاهد اتفاقات و حوادث داغ در تلویزیون و شبکه نمایش خانگی بودیم. در پرونده امروز به سیاق پایان هر ماه، سراغ برخی موارد رفته‌ایم. با این حال نباید از یاد برد که در همین مرداد بود که پرستو صالحی یک ویدئو منتشر کرد و از قصد خود مبنی بر بازگشت به ایران خبر داد. ظاهرا این بازیگر معترض، به دلیل شرایط مادر به چنین تصمیمی رسیده است.

 

انتشار صحبت‌های صالحی واکنش‌های زیادی به همراه داشت و خودش در ویدئوی دیگر توضیحاتی تکمیلی بیان کرد. وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی نیز در برنامه «هفت» گفت: «ما سر قانون حجاب در کشور که نمی‌توانیم کوتاه بیاییم‌ اما بنای ما رفاقت است؛ بازیگری بود که به خاطر همین مسئله حجاب محکومیت هم گرفته بود آمد، اظهار ندامت کرد، بخشش هم گرفت. درباره این بازیگر هم باید بگویم که تا همین اواخر کنش‌های براندازانه داشته است...» در مرداد همچنین خبر آمد که فصل هفتم «پایتخت» بالاخره کلید خورده است.

 

محسن تنابنده در عین حال توضیح داد که ساخت ادامه فیلم «سن پطرزبورگ» و بازی او در این اثر سینمایی شایعه است. کیانوش عیاری از احتمال پخش سریال «87 متر» در روبیکا خبر داد ولی هنوز این اتفاق رخ نداده. و اما شبکه نسیم با اشاره به انتقاد بیژن بنفشه‌خواه (داور فصل اول مسابقه بگو بخند) بیان کرد که تمامی تعهدات به تهیه‌کننده مسابقه پرداخت شده و با این حال باز هم گلایه او که گفته هنوز دستمزد نگرفته را پیگیری خواهد کرد.

 

01 شگفتانه ماه/ محبوبیت جوکر بانوان

ماجرا چه بود؟ در انتهای قسمت آخر فصل اول از سری دوم «جوکر» بریده‌ای از هنرنمایی خانم‌ها به نمایش در‌آمد. به دلیل فرا رسیدن ماه محرم اما‌ سری دوم این رئالیتی‌شو دیرتر از معمول به دست مخاطبان رسید. در این فاصله خبر آمد که ساترا به «جوکر» مجوز نمی‌دهد چون احسان علیخانی اصلاحیه‌های دستگاه نظارتی در نسخه نهایی را اعمال نکرده است. در همین کشاکش، «جوکر» با حضور خانم‌ها در فیلیمو منتشر شد و موجی از استقبال به خود دید.

 

چه واکنش‎‌هایی داشت؟ سری اول «جوکر 2» هم به دلیل برخی شوخی‌ها و هم به خاطر کیفیت پایین، انتقاداتی به همراه داشت. خانم‌ها اما نه‌تنها به شوخی‌های دو پهلو نزدیک نشدند که با خلاقیت، یک دل سیر مخاطبان را می‌خندانند. علاوه بر تمجیدهای رسانه‌ای، کاربران هم از حاصل فصل دوم «جوکر 2» ابراز رضایت کرده‌اند.

 

چه فرجامی رقم خورد؟  انتشار رئالیتی‌شو «جوکر» با حضور بانوان، یک مسئله دیگر را هم برجسته کرد و اینکه حساسیت‌ها بی‌مورد بوده است. خود احسان علیخانی در پایان فصل یک اشاره کرد که موانع زیاد است اما حالا همه اذعان دارند که مقاومت در برابر حضور خانم‌ها، یک تابوی بی‌مورد بوده. این هفته قسمت جدید «جوکر» منتشر می‌شود و خیلی‌ها مشتاق تماشای رقابت بانوان در چالش خنداندن و نخندیدن هستند و همین یعنی حاصل کار موفقیت‌آمیز بوده است.

 

02 کوچ ماه/ هجرت چهره‌های تلویزیون

ماجرا چه بود؟  همزمان با قدرت گرفتن پلتفرم‌ها، فرصتی مغتنم فراهم شده تا چهره‌های تلویزیونی در وادی جدید فعالیت کنند. برخی اساسا مورد خشم مدیران جدید تلویزیون بودند و چاره‌ای جز ادامه کار در پلتفرم‌ها ندارند و برخی خودخواسته به این مسیر آمده‌اند.

 

چه واکنش‎‌هایی داشت؟ «لالایی» تازه‌ترین اثری است که عوامل اصلی تولید آن از گروه عموپورنگ هستند. همان گروهی که سال‌ها برای بچه‌ها سرگرمی ایجاد کردند و مدت زیادی است خبری از آنها در تلویزیون نیست. فرضیایی این بار در قامت شخصیت «پاداش» در سریال «لالایی» محصول فیلیمو نقش‌آفرینی می‌کند. اتفاق دیگر مرداد اینکه به طور رسمی اعلام شد نسخه جدید برنامه توقیف شده «کتاب باز» برای فیلیمو ساخته خواهد شد.

 

این برنامه «اکنون» نام دارد و سروش صحت مجری و محمدرضا رضاییان تهیه‌کننده آن است. عادل فردوسی‌پور و علی ضیا در فضای وب مشغول اجرا و برنامه‌سازی هستند و احسان علیخانی فصل جدید «جوکر» را برای فیلیمو آماده و پخش کرده است. علی درستکار نیز از مدت‌ها پیش برنامه جذاب و متفاوت «سپنج» را برای فیلیمو اجرا می‌کند.

 

چه فرجامی رقم خورد؟ واقعیت غیر‌قابل کتمان این است که دست تلویزیون از برنامه، سریال و مجری موفق کوتاه مانده. تلاش‌هایی برای بازگرداندن برخی شده اما فعلا برآیند کلی حکم به شکست تلویزیون در رقابت با پلتفرم‌ها می‌دهد.  

 

03حمله ماه/ تلویزیون سیبل شد

ماجرا چه بود؟  «اخراج علیرضا حیدری از برنامه زنده شبکه ورزش؛ پس از صحبت درباره کیمیا علیزاده». این تیتری بود که به همراه یک ویدئو فضای مجازی را به تسخیر درآورد و خاص و عام علیه تلویزیون موضع گرفتند. بلافاصله در هفت‌صبح نوشتیم که همه چیز ریشه در یک سوء‌تفاهم دارد و خود حیدری هم اعلام کرد اخراج نشده و خودخواسته برنامه را ترک کرده؛ چون خسته بوده و ... . در این ماجرا بار دیگر مشخص شد تلویزیون ظرفیتی عظیم برای حمله دارد!

 

چه واکنش‌هایی داشت؟ حتی پس از توضیحات علیرضا حیدری در قالب یک ویدئو، خیلی‌ها نخواستند از موضع تهاجمی خود کوتاه بیایند! حرف آنها این بود که کاسه‌ای زیر نیم‌کاسه است و تلویزیون تاب صحبت‌های قهرمان کشتی ایران درباره کیمیا علیزاده را نداشته! حال آنکه حیدری دست‌کم نیم ساعت پس از آن اظهارات در برنامه «دهکده المپیک» شبکه ورزش حضور داشت و اگر بنا به اخراج بود، باید این اتفاق زودتر رخ می‌داد. تازه، حیدری حرف بدی نزد و موضعی دلسوزانه داشت. چنین اتفاقاتی نشان از قهر طیف زیادی از مخاطبان با تلویزیون دارد. تجربیات بد قبل یکی از عوامل مهم این حفره است .

 

چه فرجامی رقم خورد؟  درس مهم جنجال حیدری برای مدیران تلویزیون این است که باید اعتماد از دست رفته مخاطب را بازگردانند.

 

04 غوغای ماه/ حواشی المپیک

ماجرا چه بود؟ پخش رقابت‌های المپیک 2024 فرانسه توسط شبکه سه و ورزش حواشی زیادی به همراه داشت. 

چه واکنش‌هایی داشت؟ هادی عامل حواسش نبود که صدای او پخش می‌شود و درباره امیرحسین زارع گفت: «به خدا من اشتباه نمی‌کنم. افت کرده. مثل آدمک بارانداز خورد. سه بار پشت سر هم.» همزمان با اوج گرفتن انتقادات از عامل و اینکه جلو و پشت دوربین دو چهره متضاد دارد، خودش گفت: «سهل‌انگاری صدابردار باعث شد صدای من پخش شود؛ از زارع عذرخواهی کردم.» صحبت‌های پیمان اسدیان درباره توسعه یافتگی کشورها، اصولی نبود و هجمه‌ای شدید به خود دید. راستی این حرف‌ها را خودش زد یا مجبور به بیان آنها شد؟ بر‌اساس شناختی که از سیاست‌گذاری‌های هیجانی مدیران داریم، گزینه دوم محتمل‌تر است. همکار او یعنی شهاب قاسمی در شبکه سه اصولا ظرفیت انتخاب به عنوان مجری اصلی را ندارد و ضعف‌های او در بزنگاهی چون رقابت کیانی و علیزاده بیشتر به چشم آمد. رسول مهربانی موقع گزارش مسابقات تکواندو، می‌خواست القاب شخصیت‌های ایرانی شاهنامه را به ورزشکاران نسبت دهد اما گرفتار گاف شد. صدای گرفته و هیجان کاذب نیز پاشنه آشیل گزارش‌های او بودند.

چه فرجامی رقم خورد؟ حجم اتفاقات حاشیه‌ای المپیک، زیاد بود و همین اتفاق باعث نقد جدی تلویزیون توسط رسانه‌ها شد. این سوال نیز باقی است که چرا تعداد مجریان و گزارشگران خوب برای رقابت‌های ورزشی تا این حد کم است؟ 

 

05 انتقاد ماه/ کدام تحول؟

ماجرا چه بود؟ تلاش مدیران تلویزیون برای تحقق شعار تحول، در تضاد با اتفاقات عینی است. مثلا در مرداد آماری منتشر شد که سریال‌های قدیمی بیش از سریال‌های جدید دیده می‌شوند. روزنامه جوان از کیفیت پایین سریال «فراری» انتقاد کرد و کارگردان «آقای قاضی» گفت این سریال در مجاری خارج از تلویزیون بیشتر بازدید دارد.

 

چه واکنش‎‌هایی داشت؟ در یک گزارش آمد که : «جدیدترین نظرسنجی سامانه ۱۶۲ صدا و سیما نشان می‌دهد «سرزمین مادری» و «مختارنامه» محصول مدیریت اسبق صدا و سیما بیش از سریال‌های جدید مخاطب دارند. اینکه تکرار «مختارنامه» پربیننده‌تر از اغلب سریال‌های جدید است را باید مصداقی دیگر از شکست مدیران تحول‌خواه صدا و سیما دانست. » روزنامه جوان هم با اشاره به ضعف‌های سریال «فراری» محصول جدید تلویزیون نوشت: «سریال «فراری» حتی با ساختارشکنی‌های ناشیانه، مخاطب چندانی نداشته و براساس شنیده‌ها میزان مخاطبان این سریال از ۲ درصد فراتر نرفته است.»

 

حرف‌های سجاد مهرگان، کارگردان «آقای قاضی» در گفت‌وگو با فرهیختگان هم قابل تامل است: «من اساسا با مدیوم تلویزیون کار کردم، اما الان اثر من در یوتیوب به‌طرز وحشتناکی دیده می‌شود؛ در آپارات، در اینستاگرام. برخی پیج‌های اینستاگرامی تکه‌تکه می‌کنند و کل قسمت‌ها را می‌گذارند و مردم از آنجا کار را می‌بینند. اگر شما کامنت‌ها را خوانده باشید، بسیاری از مردم نمی‌دانند که این اثر از کدام مدیوم پخش می‌شود.»

 

چه فرجامی رقم خورد؟  لابد مدیران تلویزیون خود نگران‌تر از همه هستند!

 

06 دردسر ماه/ اظهارات مهمان ضیا

ماجرا چه بود؟ علی ضیا مدت زیادی است با تلویزیون همکاری ندارد و فعالیت خود را در فضای وب پی می‌گیرد. او در قالب پادکست تصویری «با ضیا» سراغ زنان موفق رفت و نتیجه برنامه هم قابل قبول بود. مدتی است اما مهمانان مرد در برنامه حاضر می‌شوند. یکی از آنها اردشیر رستمی است که حرف‌های او واکنش برانگیز شد. ابتدا خبرگزاری میزان نوشت:«پس از انتشار یک‌ مصاحبه در بستر فضای مجازی که حاوی مطالبی خلاف عفت عمومی بود، دادستانی تهران علیه مجری و مهمان برنامه اعلام جرم کرد.» خبرگزاری فارس و تسنیم نیز از اعلام جرم دادستانی علیه اردشیر رستمی و علی ضیا به دلیل اشاره آنها به موضوع همجنسگرایی خبر دادند.

 

چه واکنش‎‌هایی داشت؟ اردشیر رستمی در برابر پرسش علی ضیا که از نقش او در «دفتر یادداشت» پرسید، حرف‌هایی زد که به مذاق خیلی‌ها خوش نیامد. کما اینکه رسانه‌های رسمی او و مجری «باضیا» را متهم به ترویج همجنسگرایی کردند.  

 

چه فرجامی رقم خورد؟ پخش برنامه «با ضیا» ادامه دارد که از قضا یکی از قسمت‌های متاخر آن با واکنش منفی مجله بیلبورد مواجه شده:« در حالی که سینا ساعی می‌تواست حرف‌های مهمی درباره رپ‌فارسی، هنر و فرهنگ این روزهای کشور به زبان بیاورد، بخش عمده این گفت‌وگوی دو ساعته با طرح مباحث زرد، عامیانه و شوخی‌های بی‌مزه سپری شد.»

 

07 حذف ماه/ گل از جلوی ساز می‌رود؟

ماجرا چه بود؟ می‌دانید که تلویزیون در نمایش تصویر آلات موسیقی، دست به عصا حرکت می‌کند و همه خاطراتی از پنهان کردن ساز پشت گل در ذهن داریم! هر چند در سال‌های اخیر فضا کمی باز شده اما اصل اتفاق پابرجاست. روز ۲۳ مردادماه محمدحسین ایمانی خوشخو در یک نشست خبری به منظور تشریح برخی جزئیات سندهای ملی بالادستی نشستی برگزار و درباره سند ملی موسیقی کشور نکات مهمی را مطرح کرد. مثلا گفت: صدا و سیما باید موسیقی را با تمام ملزومات صحنه‌ای نمایش دهد. صدا و سیما دیگر نمی‌تواند گل جلوی ساز بگذارد.»

 

چه واکنش‎‌هایی داشت؟ در میان واکنش‌ها خبرگزاری ایسنا به نکات جالبی اشاره کرد: این مباحث در حالی مطرح شده است که صدا و سیما هیچ قانون صریحی درباره نشان دادن ساز در تلویزیون ندارد و مقام معظم رهبری نیز در استفتایی درباره نشان‌ دادن آلات موسیقی در تلویزیون فرموده‌اند: «آن دسته از آلات موسیقی که عرفا از آلات مشترک بوده و قابل استفاده برای موسیقی حلال می‌باشد، خرید و فروش و استفاده از آن به قصد منفعت حلال جایز است و تفاوتی هم بین تلویزیون و جاهای دیگر نیست.»

 

چه فرجامی رقم خورد؟ امیدواریم دیگر شاهد گل جلوی ساز در تلویزیون نباشیم... عکس مطلب، برگرفته از ویدئوی شوخی منوچهر آذری با ماجرای عدم نمایش ساز است که سال 98 در شبکه سه اتفاق افتاد.

 

08 کری ماه/ تعصب رنگی مهدویان

ماجرا چه بود؟ در قسمت هفتم فصل سوم سریال «زخم کاری؛ انتقام» شخصیت اسپاد با بازی عرفان ناصری با شعاری استادیومی، برای پرسپولیسی‌‌ها کری می‌خواند.  این اتفاق در فیلم‌ها و سریال‌ها توسط کارگردان‌ها می‌افتد اما آنچه دلخوری هواداران تیم قرمز پایتخت را به همراه داشت، استفاده از واژه‌ای نه‌چندان زیبنده بود.

 

چه واکنش‎‌هایی داشت؟ با انتشار بریده «زخم کاری» استقلالی‌ها سرخوش و خوشحال بودند و پرسپولیسی‌ها معترض! این مسئله باعث شد طرفداران دو تیم در قالب کامنت برای یکدیگر شاخ و شانه بکشند و البته پرسپولیسی‌ها مهدویان را بی‌نصیب از لطف! خود نگذارند. در هفت‌صبح نوشتیم: « شعار مذکور و نمونه‌های مشابه، از استادیوم‌ها می‌آیند. همان استادیوم‌هایی که روح حاکم بر آن مورد نقد رسانه‌ها و اصحاب فرهنگ و هنر و ... است. توقع نداریم امثال مهدویان دست به اصلاح بزنند اما کمترین انتظار این است که به یک امر مذبوح دامن نزنند. مگر جز این است که کارگردان‌ها جزو طیف فرهیخته طبقه‌بندی می‌شوند؟ آیا دنباله‌روی از رفتارهای تیفوسی‌های استادیومی در تضاد با این نگرش نیست؟! »

 

چه فرجامی رقم خورد؟  محمد‌حسین مهدویان در قسمت بعد هم شخصیت اسپاد را با پیراهن آبی نشان داد و در جای دیگر کری ریز دیگری خواند. این مدل کل‌کل‌های هواداری حساسیت کاذب به همراه ندارد؟

 

09 ‌زشت ماه/ تاوان رفتار ناپسند

ماجرا چه بود؟ ابتدای همین هفته گزارشی منتشر کردیم که سرفصل آن رفتار دور از ادب خداداد عزیزی در رئالیتی‌شو «سرگیجه» بود:  «در یکی از چالش‌های مسابقه «سرگیجه» خداداد عزیزی محکوم است و باید به سوالات مختلف حاکم (هاشم بیک‌زاده) جواب دهد. یکی از سوالات این است که بهترین و بدترین نسل فوتبال ایران چه کسانی هستند. عزیزی نسل خود را بهترین دانست و نسل بیک‌زاده را بدترین. بیک‌زاده در‌صدد دفاع از هم‌نسلان خود برآمد اما عزیزی با هر جمله او، اصواتی دور از شان از دهان خارج کرد! این اتفاق سه بار تکرار شد ...»

 

چه واکنش‎‌هایی داشت؟ بعد از انتشار گزارش هفت‌صبح، رسانه‌های دیگر ویدئوی رفتار عزیزی را ضمیمه مطالبی انتقادی کردند. در نقدهای رسانه‌ای و کامنت‌های کاربران یک موضوع مشترک دیده می‌شود و آن چرایی عدم ورود ساترا به ماجراست. حتی یک رسانه اشاره کرده که آیا مدیران ساترا حاضر هستند چنین صحنه‌ای را با خانواده ببینند. اغلب کاربران هم اشاره کرده‌اند که خداداد عزیزی مدت زیادی است مسیر را اشتباه می‌رود و همین عامل اصلی کاهش شدید محبوبیت این فوتبالیست سال‌های دور است.  

 

چه فرجامی رقم خورد؟  قسمت دوم «سرگیجه» روز گذشته منتشر شد . اصلا انتقاد هفت‌صبح این نبود که مسابقه باید به مشکل بخورد؛ بلکه اساسا از یک رفتار ناپسند حرف می‌زد و نوک اصلی انتقاد به سمت خود عزیزی است.

 

10 تلخ ماه/ وداع با هنرمندان

ماجرا چه بود؟  پنجمین ماه سال 1403 با خبر ناگوار درگذشت سعید راد شروع شد. در واپسین روزهای ماه نیز خبر درگذشت هوشنگ حریرچیان را شنیدیم. فتح‌الله طاهری و زهرا یساقی هم در مرداد دار فانی را وداع گفتند.

 

کارنامه: سعید راد در دهه 50 در قامت ستاره قد علم کرد و آنقدر درخشان بود که فیلم‌ها و نقش‌های ضعیف، او را به حاشیه نراند. حتی دوری اجباری 15 ساله از وطن نیز سبب نشد تا سعید راد از ذهن‌ها پاک شود. با این حال افسوس همچنان باقی است؛ از مسیری که به یکباره گرفتار سد شد. آخرین اثری که مخاطبان از سعید راد دیدند، «سرزمین مادری» است؛ سریالی که یادآور دوران اوج این بازیگر بود و خاطره خوش دیگری در اذهان به ثبت رسید.

 

فتح‌الله طاهری در آثاری چون سد معبر، محمدرسول الله(ص)، پرویز، یک اسم و سریال‌های نوبت لیلی، سیاوش، شرایط خاص، دردسرهای عظیم و قهر و آشتی بازی کرده. طاهری سابقه ۶۰ سال اجرای تعزیه و اجرای نمایش‌های تئاتر مختلفی را در کارنامه داشت. زهرا یساقی قبل از مدیریت گروه دانش و اقتصاد رادیو جوان تجربه نویسندگی و تهیه‌کنندگی هم داشت.او در سال‌های ۱۳۷۳ تا ۱۳۷۶ سردبیر برنامه بچه‌های انقلاب بود و همچنین نویسندگی، سردبیری و تهیه‌کنندگی برنامه‌هایی مثل صدای جمهور، هیات ملت، چهارراه جوانی، سلام کوچولو و ... را به عهده داشت.

کدخبر: ۵۶۴۹۹۱
تاریخ خبر:
ارسال نظر