کاربر گرامی

برای استفاده از محتوای اختصاصی و ویدئو ها باید در وب سایت هفت صبح ثبت نام نمایید

با ثبت نام و خرید اشتراک به نسخه PDF روزنامه، مطالب و ویدئو‌های اختصاصی و تمامی امکانات دسترسی خواهید داشت.

کدخبر: ۵۶۲۰۳۷
تاریخ خبر:

در گوشه و کنار دنیای سینما چه می‌گذرد؟| روشن شدن چراغ خطر هالیوود

در گوشه و کنار دنیای سینما چه می‌گذرد؟| روشن شدن چراغ خطر هالیوود

هیچ چیز‌ بیشتر از اولین مناظره ریاست‌جمهوری و کمپین‌های انتخاباتی در هفته‌ گذشته، هالیوود را تحت تاثیر قرار نداد

هفت صبح|  فتح سینماها توسط انیمیشن جدید پیکسار ادامه دارد و رونمایی از پروژه‌های جدید امسال توجه رسانه‌ها را به خود جلب کرده اما هیچ چیزی بیشتر از اولین مناظره ریاست جمهوری و کمپین‌های انتخاباتی در هفته‌ گذشته هالیوود را تحت تاثیر قرار نداده است. 

 

«درون/ بیرون 2» در سومین هفته از اکران به یک میلیارد دلار فروش رسید تا علاوه بر کسب رتبه اول جدول باکس آفیس در سال 2024، از بازگشت شکوهمندانه‌ دیزنی و پیکسار خبر داده باشد و بار دیگر ثابت کند که بازار انیمیشن‌ها در هر شرایطی سکه خواهد بود. عناوین مهمی که در هفته‌های اخیر به صف اکران اضافه شده، عبارت است از «موتورسواران» درام تاریخی جف نیکولز، پیش‌درآمد «یک جای ساکت» و «افق» وسترن جدید کوین کاستنر که هر سه فیلم واکنش مثبت منتقدان را به همراه داشته‌اند اما زورشان به انیمیشن پیکسار و دیگر رقبا نرسیده.

 

در حالی که از سال گذشته هالیوود با بحران‌های داخلی ریز و درشتی دست و پنجه نرم می‌کند، که نمودش را در اعتصاب طولانی دو انجمن مهم و قدرتمند فیلمنامه‌نویسان و بازیگران دیدیم، این بار آژیر خطر دیگری برای اهالی سینما و رسانه به صدا درآمده که گرچه به طور مستقیم با صنعت سینما ارتباط ندارد، بدون ربط و تاثیر هم نیست. همه چیز از هفته‌ گذشته و اولین مناظره‌ ریاست جمهوری میان دونالد ترامپ و جو بایدن شروع شد و وضعیت جسمی نگران‌کننده‌ بایدن بحران را به اردوگاه حزب دموکرات آورد.

 

مناظره‌ای که بیش از 50 میلیون بیننده داشت. همه از قبل می‌دانستند که امسال رقابت سنگینی را شاهد خواهیم بود اما کهولت سن بایدن شتاب گرفته و همین به چالشی لاینحل برای دولت فعلی تبدیل شده است. تا جایی که بعد از مناظره، حتی در نظرسنجی سی‌‌ان‌ان اکثر طرفداران حزب دموکرات هم به عملکرد ضعیف و غیرقابل دفاع بایدن اذعان داشتند و این گزاره مطرح شد که هرچه زودتر حزب باید به نامزدی جایگزین برای رئیس‌جمهور کنونی برسد.

 

تا اینجای کار که کاملا با یک بحث سیاسی مواجهیم و ظاهرا ربط چندانی به رسانه و سینما ندارد اما قضیه وقتی پیچیده‌تر می‌شود که پای غول‌های رسانه‌ای و استودیوهای فیلمسازی به میان می‌آید که همیشه بازوی قدرتمندی برای دموکرات‌ها بوده‌اند. بعد از این مناظره و واکنش‌هایی مانند بیانیه‌ هیات تحریریه‌ نشریه‌ نیویورک تایمز در خصوص لزوم کنار گذاشتن بایدن، هالیوود هم رسما اعلام کرد که بایدن شرایط ادامه‌ حضور در رقابت‌های ریاست‌جمهوری را ندارد و اگر حزب به فکر جایگزین نباشد، حمایت‌های مالی خود را از کمپین قطع می‌کند.

 

همین باعث شده تا فشار رسانه‌ای به دولت و دموکرات‌ها شدت پیدا کند و حتی باراک اوباما در مقام پاسخگویی قرار بگیرد. باید منتظر همایش سالیانه حزب دموکرات در ماه آینده و شهر شیکاگو باشیم که تصمیم نهایی در خصوص تغییر نامزد انتخابات ریاست جمهوری به این رویداد بستگی دارد. ضمنا فراموش نکنید که استیون اسپیلبرگ به‌عنوان یک مغز متفکر رسانه‌ای برای برگزاری این همایش به کمپین بایدن پیوسته و یکی از نفرات تاثیرگذار روی سرنوشت انتخابات خواهد بود.  

 

از جنجال‌های انتخاباتی فاصله بگیریم و به عالم سینما برگردیم که در هفته‌های گذشته بدون خبر و حاشیه نبوده است. دو پروژه‌ پرسروصدا اما نه چندان موفقی که در جشنواره‌ کن امسال حضور داشتند، بعد از ماه‌ها تلاش موفق به پیدا کردن پخش‌کننده شدند؛ منظور فیلم «مگالوپولیس» ساخته‌ فرانسیس فورد کوپولا و «کارآموزِ» علی عباسی است که به فصل‌هایی از زندگی دونالد ترامپ جوان در دهه هفتاد میلادی می‌پردازد. 

 

فیلم گران و پرحاشیه‌ کوپولا که با سرمایه‌ شخصی ساخته شده حتی پیش از نمایش در جشنواره‌ کن هم مشتری نداشت اما بالاخره «لاینز گیت» آن را گردن گرفته است، البته به شرط آنکه کل هزینه‌ تبلیغات را خود کوپولا پرداخت کند که چیزی در حد سی میلیون دلار خواهد بود. با این حساب، «مگالوپولیس» تاکنون نزدیک به 180 میلیون دلار برای کوپولا خرج برداشته و در اکران عمومی باید بالای 400 میلیون دلار بفروشد تا هزینه‌هایش را صاف کند؛ چیزی که دور از ذهن به نظر می‌رسد.

 

فیلم علی عباسی هم هیچ پخش‌کننده‌ای نداشت چون نه استودیوهای نزدیک به دموکرات‌ها و نه شرکت‌های حامی جمهوری‌خواهان حاضر نیستند که برای یک فیلم متوسط زیر بار ریسک حملات و تحریم‌های موافقان و مخالفان بروند. نهایتا کمپانی بریارکلیف اینترتینمنت برای پخش «کارآموز» با سازندگان فیلم به توافق رسیده که بیشتر در حوزه‌ فیلم‌های رده ب مانند اکشن‌های لیام نیسن فعالیت می‌کند و اگر بتواند با ساخته‌ علی عباسی به رقابت‌های فصل جوایز برسد، دستاوردی بزرگ برای این استودیو خواهد بود.

 

به غیر از این، انتشار اخبار و تصاویر مربوط به سه فیلم جدید هم توجه کاربران شبکه‌های اجتماعی و رسانه‌های سینمایی را جلب کرده است. جیمز گان و گروهش حسابی مشغول کار روی «سوپرمن» هستند و پاپاراتزی‌ها و مردم از هر گوشه و کناری خود را به صحنه رسانده و تصاویر جذابی را از پشت صحنه‌ فیلم ثبت کرده‌اند.

 

همین باعث شد تا اولین تصاویر غیررسمی از دیوید کورنسوت (سوپرمن)، ریچل برازناهان (لوئیس لین) و نیکولاس هولت (لکس لوتر) در اینترنت منتشر شود که واکنش‌های عموما مثبت و حتی هیجانی طرفداران مرد پولاین را به دنبال داشته است. همان‌طور که قبلا هم اعلام شده بود، گان برخلاف فضای تیره و تار و به‌زور جدی فیلم‌های زک اسنایدر، بیشتر به فیلم‌‌های ریچارد دانر و حال‌و‌هوای کامیک‌ها و انیمیشن‌های کلاسیک سوپرمن نزدیک شده است. باید دید که سال آینده قدرتمندترین ابرقهرمان دی‌سی می‌تواند فاتح گیشه باشد یا نه.

 

دیگر فیلم خبرساز هفته «نوسفراتو» بود که انتشار اولین تریلر آن با تحسین همه‌جانبه مواجه شد. رابرت اگرز در بازسازی خود از شاهکار تاریخی فردریش مورنائو، علاوه بر حفظ حال و هوای گوتیک و اکسپرسیونیستی فیلم سعی کرده تا به رمان منبع اقتباس داستان یعنی «دراکولا»ی برام استوکر نزدیک شود و به نظر می‌رسد که بزرگ‌ترین اثر کارنامه‌ خود را برای نمایش در کریسمس آینده آماده کرده است.

 

دیگر تریلر کنجکاوی‌برانگیز روزهای گذشته مربوط می‌شود به «اینجا» ساخته‌ جدید رابرت زمه‌کیس که شاید مهم‌ترین و جاه‌طلبانه‌ترین پروژه‌‌ سینمایی‌اش در هزاره‌ جدید بعد از تجربیاتی چون «قطار سریع‌السیر قطبی» و «بیووولف» باشد که تماما با تکیه بر تصویرسازی دیجیتال و فناوری موشن کپچر ساخته شده بودند.

 

داستان درباره‌ یک خانواده از جوانی تا کهنسالی است که تماما در یک خانه و مقابل دوربینی ثابت به تصویر کشیده شده و دو بازیگر اصلی فیلم یعنی تام هنکس و رابین رایت (زوج محبوب فیلم «فارست گامپ») با کمک فناوری جوان‌سازی مقابل دوربین نقش‌آفرینی کرده‌اند. «اینجا» در فصل جوایز امسال روانه‌ سینماها خواهد شد و با توجه به ایده و اجرای عجیب و غریبش به دستاوردی سینمایی تبدیل می‌شود یا یکی دیگر از شکست‌های سنگین کارنامه زمه‌کیس را رقم می‌زند.

 

همچنین تکلیف دو پروژه‌ مهم کمپانی وارنر هم در هفته‌ گذشته مشخص شد. دنی ویلنوو پس از تامل و تدبر بسیار در خصوص انتخاب فیلم بعدی‌اش، قرار شده که قسمت سوم از مجموعه فیلم‌های «تلماسه» را بر اساس رمان «مسیحا» جلوی دوربین ببرد که داستان پل اتریدیز را سال‌ها بعد از اتفاقات کتاب اصلی و در شرایطی روایت می‌کند که به پادشاهی خودکامه و خون‌ریز تبدیل شده است.

 

«تلماسه:‌ مسیحا» به‌زودی و احتمالا بعد از قسمت دوم «بتمن» مت ریوز جلوی دوربین می‌رود تا برای نمایش در سال 2026 آماده شود. سکان سریال «هری پاتر» هم که به‌‌نوعی اقتباسی دوباره و ریبوت مجموعه‌ فیلم‌های وارنر به حساب می‌آید، به دست سازندگان «جانشینی» سریال موفق و تحسین‌شده‌ اچ‌بی‌او در سال‌های گذشته سپرده شده تا شاهد روایتی تازه و عظیم از دنیای جادویی جی. کی رولینگ باشیم. 

 

کدخبر: ۵۶۲۰۳۷
تاریخ خبر:
ارسال نظر