کاربر گرامی

برای استفاده از محتوای اختصاصی و ویدئو ها باید در وب سایت هفت صبح ثبت نام نمایید

با ثبت نام و خرید اشتراک به نسخه PDF روزنامه، مطالب و ویدئو‌های اختصاصی و تمامی امکانات دسترسی خواهید داشت.

کدخبر: ۵۵۷۶۲۶
تاریخ خبر:

چقدر خوش شانسی آقای کارگردان‌!

چقدر خوش شانسی آقای کارگردان‌!

امیر‌ جدیدی در‌ نقش منصور بهرامی در یک پروژه بین‌المللی سینمایی

هفت صبح| خودتان را جای کارگردان فرانسوی بگذارید که می‌خواهد از تنیسور مشهور و بامزه دنیای تنیس که یک ایرانی‌الاصل فرانسوی است فیلم بسازد و به دنبال بازیگر می‌گردد و بهش خبر می دهند که یک بازیگر درجه یک ایرانی که سابقه درخشش در فیلم اصغر فرهادی را هم دارد و چهره اش به جوانی‌های تنیسور مورد نظر هم بسیار شبیه است و گذشته از این خودش معلم تنیس است در دسترس قرار دارد ! جا داشت که هزاران بار خدا را شاکر باشد از این موهبت ناگهانی !

 

اصل خبر را بخوانید :‌ امیر جدیدی قرار است در فیلم بیوگرافی «منصور» بازی کند. این خلاصه خبری بود که دو روز پیش در رسانه‌های فرانسوی و انگلیسی منتشر شد و بعد به رسانه‌های ایران رسید. فیلم منصور، که محصول مشترک فرانسه و انگلیس است روایتی از زندگی منصور بهرامی تنیسور مشهور ایرانی ساکن فرانسه است. همان کسی که شاید شیرین‌کاری‌هایش با توپ و راکت تنیس را در وسط زمین بازی دیده باشید. وقتی او در زمین بازی می‌کند، در قسمت تماشاگران جا برای نشستن باقی نمی‌ماند، همیشه پرظرفیت‌ترین زمین را برای بازی‌هایش انتخاب می‌کنند و صدای خنده تماشاگران یک دقیقه هم قطع نمی‌شود. این مرد 68 ساله، بعد از انقلاب ایران به فرانسه مهاجرت کرد و بعد از سختی‌های فراوان و تجربه فقر، به جایی رسید که با اسطوره‌های تنیس جهان هم‌نشینی کند و نماد مسابقات نمایشی تنیس در دنیا شود.

 

کارگردانی این فیلم بیوگرافی را «رومالد بولانژه» بر عهده گرفته و فیلم‌نامه‌اش را هم «داون مک دانیل» با همکاری «فیلیپ دی لیون» نوشته‌اند. تیر ماه سال 96 بود که خبر آمد این فیلم قرار است ساخته شود. این درست بعد از این بود که کتاب بیوگرافی منصور بهرامی منتشر شد .گفته شد که فیلم‌برداری آن قرار است در پاریس و تهران انجام شود.

 

 

چرا جدیدی؟

 

امیر جدیدی بعد از بازی در فیلم قهرمان اصغر فرهادی به عنوان نقش اول این فیلم به شهرت بین‌المللی رسید. چرا که قهرمان در سال 2021 در جشنواره کن توانست جایزه بزرگ هیات داوران کن را به دست آورد.

 

اما شهرت جهانی، تنها خصوصیتی نیست که او را برای بازی در نقش منصور بهرامی مناسب کرده است. جدیدی علاوه بر اینکه بازیگر خوبی است، یک تنیسور نیمه حرفه‌ای هم هست. او پیش از اینکه بازیگر شود به صورت فعال تنیس بازی می‌کرد و هنوز هم در این رشته فعالیت می‌کند. حتی ابتدای سال 1400 سرمربی تیم ملی تنیس، اسم جدیدی را در بین بازیکنان دعوت شده به انتخابی تیم ملی برای حضور در مسابقات دیویس کاپ رد کرد. البته گفته شد دعوت او بیشتر جنبه تشریفاتی داشته و برای جلب کردن توجه‌ها به این ورزش بوده است. حتی وارد شدن او به دنیای سینما هم به تنیس گره خورده است. جدیدی مربی تنیس هومن سیدی بود و این کارگردان از او دعوت کرد تا در اولین فیلمش «آفریقا» بازی کند.

 

 

تنیس بازی با ماهیتابه و خاک‌انداز

 

داستان زندگی منصور بهرامی قطعا پتانسیل فیلم شدن را دارد؛ کودکی‌اش در ایران، توپ جمع کنی در ورزشگاه امجدیه یا همان شهید شیرودی امروز و داستان مهاجرتش به فرانسه و روزگار سختی که گذراند تا بالاخره به جایی که باید برسد. پدر بهرامی یکی از کارگران این ورزشگاه بود. او دوران کودکی‌اش را در همین ورزشگاه و با نگاه کردن به بازی قهرمانان تنیس گذراند چرا که اجازه نمی‌دادند او و فرزندان کارگران آنجا بازی کنند و فقط می‌گذاشتند که توپ جمع کنند.

 

او از 5 تا 13 سالگی با گرفتن ساعتی 10‌ریال توپ جمع کرد. با حقوق ماهانه 300 تومانی پدرش، قدرت خرید یک راکت تنیس 400 تومانی را نداشت و با یک تکه چوب، خاک انداز، ماهیتابه و جارو، با بچه‌های دیگری که بعدها عضو تیم ملی شدند بازی می‌کرد. او خودش تنیس بازی کردن را یاد گرفت و همین هم باعث شد تا امروز بتواند حرکت‌های نمایشی انجام دهد و به او لقب «نمک دنیای تنیس» را بدهند. وقتی 12 سال داشت شیرزاد اکبری که از قهرمانان تنیس بود راکتش را به او هدیه داد. بهرامی در یکی از مصاحبه‌هایش تعریف کرده است که آن شب راکت به بغل خوابید اما یک روز بیشتر آن راکت برایش دوام نیاورد. او تعریف می‌کند که وقتی با راکتش به زمین رفت تا با یکی از بچه‌ها بازی کند، یکی از گاردهای آنجا او را حسابی به باد کتک گرفت و چندین بار به زمین کوبید.

 

با این حال این اوضاع بعدها برای بهرامی تغییر کرد. وقتی 13 ساله بود فدراسیون تنیس که استعدادهای او را دیده بود، دو راکت تنیس به او داد و اجازه داد هر وقت می‌خواهد در زمین بازی کند. در 15 سالگی قهرمان تنیس جوانان ایران و بعد به همراه محرم خدایی قهرمان دو نفره جوانان آسیا شد. او در چندین مسابقه حرفه‌ای در خارج از کشور به فینال هم رسید اما وقتی 22 ساله بود در ایران انقلاب صورت گرفت و تنیس چون یک ورزش کاپیتالیستی محسوب می‌شد تعطیل شد.

 

 

بلیت یک طرفه به فرانسه   

 

 

بهرامی و دیگر بازیکنان تنیسی که هنوز در ایران مانده بودند بعد از تقریبا دو سال موفق شدند سازمان ورزش را راضی کنند که مسابقاتی به عنوان جام انقلاب برگزار شود. جایزه اول آن مسابقات یک بلیت رفت و برگشت به آتن بود. بهرامی هر طور که شد این جایزه را به دست آورد و بعد آن را با یک بلیت رفت به فرانسه عوض کرد. سال 59 بهرامی به فرانسه رفت و همانجا ماند. تا مدت‌ها جایی برای ماندن نداشت و غیرقانونی در این کشور مانده بود. شب‌ها را در خیابان پرسه می‌زد و روزها به استادیوم رولان گاروس می‌رفت. با همین رفت و آمدها موفق شد وارد بازی‌های مقدماتی رولان گاروس شود.

 

در فرانسه هنگامی که بهرامی توانست خود را وارد تور تنیس‌بازان حرفه‌ای کند سن او از ۳۰ سال گذشته بود و نمی‌توانست در مسابقات انفرادی با تنیس‌بازان جوان‌تر از خود رقابت کند. به جای آن به بازی‌های دو نفره پرداخت و در جمع بازیکنان این رشته، سرشناس شد. اوج محبوبیت بهرامی زمانی بود که انجمن تنیس حرفه‌ای، تور تنیس قهرمانان را برای بازیکنان بالای ۳۵ سال راه انداخت.

 

بهرامی در این تور با نامدارانی مثل ایلی ناستازی، بیورن بوری و جان مک‌انرو بازی کرد و در رقابت‌های گوناگون درخشید. او در سال ۲۰۰۰ نفر اول جهان شد و مجموعاً در ۱۲ مسابقه سینیور تور برد. او تا به امروز با اسطوره‌های دیگری مثل بوریس بکر، آندره آغاسی، نواک جوکوویچ، راجر فدرر و ... بازی کرده است. او هر سال برای شرکت در مسابقات دوبل پیشکسوت‌ها به ویمبلدون می‌آید و مردم برای دیدن بازی‌هایش سر و دست می‌شکنند.

 

 

 

ویمبلدون قانونش را به خاطر او تغییر داد

 

ویمبلدون، معتبرترین و قدیمی‌ترین مسابقات تنیس جهان است و قوانین سفت و سختی هم دارد. یکی از قوانینش برای مسابقات اسطوره‌ها این است که تنیسورهایی که 59 سال را رد می‌کنند دیگر به مسابقات دعوت نمی‌شوند. اما بهرامی در 67 سالگی در مسابقات ویمبلدون 2023 هم بازی کرد. می‌پرسید چطور؟ این مسابقات قوانین خود را برای منصور تغییر داد.

 

وقتی بهرامی 59 ساله شد به اوگفتند که این آخرین سالی است که بازی می‌کند اما طرفدارانش شروع کردند نامه نوشتن و در فضای مجازی هم بسیاری اعتراض کردند. همین واکنش‌ها باعث شد تا ویمبلدون دوباره بهرامی را دعوت کند. او هنوز در 68 سالگی روی فرم است و در مسابقات نمایشی شرکت می‌کند. پیش از این آندره آغاسی و سرنا و ونوس ویلیامز هم تلاش کرده بودند قوانین ویمبلدون را تغییر دهند اما موفق نشدند. مثلا آغاسی درخواست کرده بود تا با شلوار جین بازی کند اما اجازه ندادند. بهرامی در مصاحبه‌ای در این باره گفته است: «وقتی آغاسی در اعتراض به آن‌ها گفت که در مسابقات شرکت نمی‌کند، به او گفتند که خب شرکت نکن!»

  

دعوت از طرف ترامپ

 

در سال ۲۰۰۲ دونالد ترامپ از منصور بهرامی و چندین تنیس‌باز سرشناس دیگر دعوت کرد تا برای جمع‌آوری کمک مالی برای درمان سرطان پروستات در خانه شخصی او تنیس بازی کنند. پول بلیت هواپیمای او را دادند و با یک لیموزین بزرگ در فرودگاه به دنبالش رفتند و روزها با ترامپ شام و ناهار خوردند. در پایان این برنامه 7/1  میلیون دلار آمریکا پول جمع شد. با این حال منصور بهرامی در سال ۲۰۱۹ گفت که آن زمان نمی‌دانسته ترامپ چنین آدمی است و دیگر حتی با دریافت نیم میلیون دلار هم ممکن نیست پایش را در خانه او بگذارد.

 

کدخبر: ۵۵۷۶۲۶
تاریخ خبر:
ارسال نظر