کاربر گرامی

برای استفاده از محتوای اختصاصی و ویدئو ها باید در وب سایت هفت صبح ثبت نام نمایید

با ثبت نام و خرید اشتراک به نسخه PDF روزنامه، مطالب و ویدئو‌های اختصاصی و تمامی امکانات دسترسی خواهید داشت.

کدخبر: ۵۶۴۵۷۴
تاریخ خبر:

پزشکیان پای کابینه پیشنهادی ایستاد

پزشکیان پای کابینه پیشنهادی ایستاد

برخی از انتخاب‌های مسعود پزشکیان مورد انتقاد منتقدان و گروه‌های سیاسی قرار گرفت

هفت صبح| از لحظه اعلام اسامی حاضر در کابینه پیشنهادی دولت مسعود پزشکیان، برخی از انتخاب‌های او مورد انتقاد منتقدان و گروه‌های سیاسی قرار گرفت. در این بین، تردید بر سر وزرایی چون آموزش و پرورش و کشور، بیش از دیگران بود. با این همه، بسیاری از منتقدان منصف دولت اعلام کردند که در نهایت، معذوریت‌های رئیس‌جمهور را درک می‌کنند و قصد ندارند تا کابینه را تبدیل به نقطه‌ای برای آسیب زدن به او انتخاب کنند.

 

در عین حال، دوشنبه شب برخی از فعالین سیاسی و رسانه‌ای امکان جایگزینی وزیر پیشنهادی کشور، یعنی اسکندر مومنی با گزینه‌ای متفاوت را مطرح کردند. اما این پیشگویی‌ها و ادعاها، روز سه‌شنبه با توئیتی که مسعود پزشکیان منتشر کرد، تقریبا به کلی منتفی شد. پزشکیان در شبکه ایکس (توئیتر سابق) نوشت: «در مرحله انتخاب و بررسی کابینه از صاحب‌نظران متعددی مشورت گرفتیم و تلاش کردیم با رویکرد وفاق و هم‌دلی، بهترین وضعیت ممکن را با ظرفیت‌های موجود رقم بزنیم. ‌صبر کنید کابینه کار کند و آن‌را از روی عملکردش نقد کنید.»

 

دفاع پزشکیان از کلیت کابینه اما نتوانست نگرانی‌ها را برطرف کند. برخی از چهره‌های سیاسی اصلاح‌طلب مانند آذرمنصوری نوشتند: «محدودیت‌های پیش‌روی رئیس‌جمهور را پیش‌بینی می‌کردیم و رویکردها، رفتارها، نقد و مطالبه‌گری‌ها نیز باید در راستای افزایش قدرت چانه‌زنی و اثرگذاری بیشتر ایشان باشد.» او در پایان توصیه کرده باید مواظب تفرقه‌افکنی‌ها باشیم.

 

به‌نظر می‌رسد اصلاح‌طلبان در انتقادات خود، برخی از چهره‌های همگام با دولت یازدهم و دوازدهم را مدنظر دارند. چهره‌هایی مانند علی جنتی، وزیر سابق ارشاد اسلامی، در روزهای اخیر مواضع تندوتیزی را علیه اسکندر مومنی اتخاذ کردند و مسئله نظامی‌بودن او را غیرقابل‌قبول دانستند. البته که انتقادات مطرح شده، تنها به این طیف سیاسی مربوط نمی‌شد.

 

انتخاب وزیر کشور از بین اهالی نیروی انتظامی و فردی که ریاست پلیس راهور، دبیری ستاد مبارزه با موادمخدر و فرماندهی استان خراسان را در کارنامه خود دارد و از نظر سیاسی به گروه‌های اصول‌گرا و محافظه‌کار نزدیک است، باعث شده تا برخی نگران اجرای وعده‌های رئیس‌جمهور باشند. گروهی از منتقدان معتقدند با حضور اسکندر مومنی، استانداران، از طیف محافظه‌کار انتخاب خواهند شد که می‌تواند برای دولت اصلاح‌طلب مسعود پزشکیان تبدیل به یک مشکل شود.

 

از سوی دیگر سیاست‌هایی که او در ابتدا در مسائل مرتبط با زنان و حجاب پیگیری می‌کرد، ممکن است با انتخاب چنین گزینه‌ای به بن‌بست برسد. در نهایت گروه دیگری معتقدند وزارت کشور در چنین شرایطی، نمی‌تواند چندان تفاوتی با وزارت‌کشور در دولت سیزدهم که دولتی کاملا اصول‌گرا بود، داشته باشد.

 

در این بین، ادعاهایی در مورد اینکه مسعود پزشکیان، از سوی گروه‌هایی بیرون از شورای راهبردی ترغیب شده تا مومنی را به وزارت کشور بفرستد، وجود داشت. با این همه، روز سه‌شنبه سخنگوی کمیسیون امنیت ملی به نقل از وزیر پیشنهادی کشور گفت که هیچ فردی او را به رئیس‌جمهور معرفی نکرده است و آشنایی او با پزشکیان به زمان گذشته و در دانشگاه تبریز باز می‌گردد.

 

کدخبر: ۵۶۴۵۷۴
تاریخ خبر:
ارسال نظر