کاربر گرامی

برای استفاده از محتوای اختصاصی و ویدئو ها باید در وب سایت هفت صبح ثبت نام نمایید

با ثبت نام و خرید اشتراک به نسخه PDF روزنامه، مطالب و ویدئو‌های اختصاصی و تمامی امکانات دسترسی خواهید داشت.

کدخبر: ۵۶۴۵۱۰
تاریخ خبر:

پایان زودهنگام ماه عسل پزشکیان / دلیل نارضایتی‌ها از وزرای پیشنهادی چیست؟

پایان زودهنگام ماه عسل پزشکیان / دلیل نارضایتی‌ها از وزرای پیشنهادی چیست؟

ظریف استعفا داد؛ ناراضی‌ها چه می‌گویند؟

هفت صبح| ظریف استعفا داده، برخی اصلاح‌طلبان در شبکه‌های اجتماعی ناراضی‌اند و کاربران و رسانه‌های اپوزیسیون در حال طعنه زدن به کسانی هستند که رای دادند. یک روز بعد از اعلام اسامی ۱۹ وزیر کابینه،  به نظر ماه عسل رئیس‌جمهور به پایان رسیده است. دلیل نارضایتی‌ها چیست؟ منتقدان دوست داشتند چه اتفاقی بیفتد که نیفتاده و از بودن اسامی کدام وزرا در این فهرست ناراضی هستند. 

 

تیم سیاسی

بیشترین انتقادات در حال حاضر از تیم سیاسی کابینه است: به طور مشخص وزیر کشور و وزیر اطلاعات. وزیر اطلاعات از تیم سید ابراهیم رئیسی باقی مانده است. سید اسماعیل خطیب. متولد ۱۳۴۰ که عمری را در کار اطلاعاتی گذرانده است. چه در سازمان اطلاعات سپاه، چه در اداره کل اطلاعات قم، چه در حفاظت اطلاعات دفتر رهبری و چه در حفاظت اطلاعات قوه قضائیه.

 

وزیر کشور اسکندر مومنی است. در آخرین سمتش رئیس ستاد مبارزه با مواد مخدر بوده و قبل از آن رئیس پلیس راهنمایی و رانندگی، جانشین ناجا، فرمانده انتظامی خراسان رضوی و البته یکی از نیروهای سپاه کربلا در مازندران. جایی که در آنجا به دنیا آمده است. اصلاح‌طلبان به خصوص در مورد اسکندر مومنی می‌گویند که او از تیم ما نیست.

 

او فردی نظامی با روحیاتی نزدیک به فرماندهان نیروی انتظامی من جمله محمدباقر قالیباف است و با همین روحیه، نیروهای غیراصلاح‌طلب را در استان‌ها به عنوان استاندار منصوب خواهد کرد و البته در مورد مناقشه‌برانگیزترین موضوع ماموریت این روزهای وزارت کشور و نیروی انتظامی (که به طور مشترک زیر نظر فرماندهی نیروهای نظامی و این وزارت اداره می‌شود) یعنی حجاب؛ نمی‌تواند سیاست‌هایی که مسعود پزشکیان وعده آن را داده تامین کند. (در این بخش نارضایتی اندکی هم از ابقای محمد اسلامی به عنوان رئیس سازمان انرژی اتمی هم دیده می‌شود).

 

تیم فرهنگی

بعد از این، انتقادات متوجه تیم فرهنگی است. به طور مشخص باز هم دو وزار‌تخانه. آموزش و پرورش و ورزش و جوانان. وزیر پیشنهادی آموزش و پرورش علیرضا کاظمی است. در فضای رسانه‌ای مشهور است که او برادر سردار محمد کاظمی رئیس سازمان اطلاعات سپاه است. این نسبت خانوادگی و نیز مسئولیت‌های این فرد که عموما در بخش فرهنگی و پرورشی وزارت آموزش و پرورش بوده باعث شده این تصور به وجود بیاید که او چندان از نظر فرهنگی به طیف فکری پزشکیان تعلق ندارد.

 

وزیر ورزش و جوانان هم احمد دنیامالی است که اگرچه بارها به عنوان نامزد ائتلاف اصلاح‌طلبان در انتخابات شرکت کرده و حتی برای سه سال معاون وزیر راه در دولت خاتمی بوده ولی او را از نظر فکری به محمد باقر قالیباف نزدیک می‌دانند. دنیامالی حتی در انتخابات اخیر به قالیباف رای داده و در یک هشتگ کنایه‌آمیز با بازی با نام رئیس‌جمهور درآن زمان که فضا، فضای تبلیغات ریاست جمهوری بوده، دولت آینده پزشکیان را دولت مسدود خوانده است. (در این بخش نارضایتی اندکی هم از انتخاب عباس صالحی به عنوان وزیر پیشنهادی فرهنگ و ارشاد اسلامی هم دیده می‌شود).

 

تیم اقتصادی

در تیم اقتصادی رئیس‌جمهور بیشترین علامت سوال در مورد حمید پورمحمدی است که به عنوان رئیس سازمان برنامه و بودجه انتخاب شده است. او یکی از مدیران دولت احمدی‌نژاد بوده و در جریان پیگیری فساد بانکی در سال ۱۳۹۰ برای مدتی هم بازداشت و با قید وثیقه آزاد شده بود. (منبع این خبر، خبرگزاری ایسنا، به تاریخ ۲۹ آذر ۱۳۹۰ و با کد خبر 9009-18923 است). از سوی دیگر یک وزارتخانه زیربنایی یعنی وزارت نیرو به یکی دیگر از وزرای سید ابراهیم رئیسی یعنی عباس علی آبادی داده شده است.

 

فردی که از چهار سال قبل از دولت حسن روحانی تا سال ۱۴۰۲ مدیرعامل گروه صنعتی مپنا بود و پیش از آن هم در وزارت نیرو حضور داشت ولی به هر حال ظاهرا نزدیکی او به تفکر خودکفایی و همچنین همکاری او با نیروهای نظامی به مذاق اصلاح‌طلبان خوش نیامده است. در این بخش یکی از انتقادات جدی دیگر این است که چرا اسم سید عماد حسینی در لیست وزرا نیست. کسی که تا شب آخر نامزد پیشنهادی برای وزارت نفت بود و در صورتی که برای این سمت پیشنهاد می‌شد و رای اعتماد می‌آورد اولین وزیر اهل سنت جمهوری اسلامی بود ولی خب این اتفاق نیفتاد و محسن پاک‌نژاد به جای او معرفی شد. 

 

اصلاح‌طلبان البته حرف‌های دیگری هم در مورد کلیت کابینه دارند. اینکه کابینه همچنان پیر و مسن است (با میانگین سنی نزدیک به ۶۰ سال) و اینکه پزشکیان در برابر فشار اصولگرایان مقاومت نکرده و تسلیم آنان شده است و کابینه عملا تصویری از تغییری که مدنظر آنان در انتخابات بوده را ندارد. 

 

البته این طور نیست که اصولگرایان هم از کابینه خیلی راضی باشند. حضور ظفرقندی به عنوان وزیر بهداشت و درمان و آموزش پزشکی با سابقه پررنگ اصلاح‌طلبی، معرفی احمد میدری یکی از افراد نزدیک به علی ربیعی، سخنگوی دولت قبل و یکی از چهره‌های شاخص اصلاح‌طلب به عنوان وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی، اعلام نام عبدالناصر همتی، رئیس کل قبلی بانک مرکزی برای وزارت اقتصاد، معرفی خانم فرزانه صادق به عنوان کسی که با ایده‌های اصولگرایان در حوزه مسکن همراهی ندارد و یکی از مخالفان زاکانی، شهردار فعلی تهران هم هست و دست آخر معرفی سید محمد اتابک از چهره‌های نزدیک به طیف اقتصاد بازار اتاق بازرگانی به عنوان وزیر صمت، نقاطی است که آن‌ها رویش دست گذاشتند.

 

حالا باید دید که آیا آن طور که برخی می‌گویند معامله با قالیباف بر سر سه وزارتخانه (کشور، نیرو و ورزش و جوانان) خواهد توانست کل کابینه پزشکیان را به سلامت از مجلس رد کند یا اقلیت جبهه پایداری در مجلس و یا حتی اقلیت پررنگ نمایندگان طیف مستقل و نزدیک به اصلاح‌طلب برای رئیس جمهور در همین ابتدای کار دردسر درست خواهند کرد. 

 

 

کدخبر: ۵۶۴۵۱۰
تاریخ خبر:
ارسال نظر