کاربر گرامی

برای استفاده از محتوای اختصاصی و ویدئو ها باید در وب سایت هفت صبح ثبت نام نمایید

با ثبت نام و خرید اشتراک به نسخه PDF روزنامه، مطالب و ویدئو‌های اختصاصی و تمامی امکانات دسترسی خواهید داشت.

کدخبر: ۵۶۴۴۵۴
تاریخ خبر:

سید‌محمد اتابک؛ پیشنهاد کاندیدای وزارت صمت با تم صنایع و معادن

سید‌محمد اتابک؛ پیشنهاد کاندیدای وزارت صمت با تم صنایع و معادن

سید‌محمد اتابک، سابقه مدیریت در صنایع سیمان، فولاد و... را دارد

هفت صبح| ‌بعد از کش و قوس‌های فراوان، در نهایت وزیر پیشنهادی صمت مشخص شد. سید‌محمد اتابک 66ساله به عنوان وزیر پیشنهادی صمت به مجلس خواهد رفت. البته که نام او در خروجی لیست کارگروه انتخابی وزیر صمت نبود و مشخص نیست در دقیقه 90 چگونه به عنوان وزیر احتمالی صمت معرفی شد. اکثر کارشناسان و منابع آگاه می‌گفتند دکتر سعید زرندی معاون اسبق طرح و برنامه وزارت صمت که نامش هم در لیست بوده، کاند‌یدای اصلی وزارت صمت است اما ورق بازی در دقیقه 90 برگشت. حالا سعید اتابک کیست و چه سوابقی دارد؟

 

 پروفایل سعید اتابک نزدیک به جریان بخش خصوصی

نام او را نزدیک به جریان بخش خصوصی می‌دانند. سید‌محمد اتابک ‌ سال ۱۳۳۷ متولد شد. او  کارشناس ارشد مهندسی عمران از دانشگاه میشیگان آمریکا است. محمد اتابک در سال‌های گذشته، از اعضای اتاق بازرگانی تهران و نایب‌رئیس مسعود خوانساری، رئیس اتاق تهران بود و چند سالی نیز به‌عنوان مدیرعامل هلدینگ گسترش صنایع معدنی کاوه پارس از زیرمجموعه‌های بنیاد مستضعفان انقلاب اسلامی فعالیت داشت و در نهایت مهر ۹۹ با حکم  پرویز فتاح، رئیس بنیاد مستضعفان به عنوان معاون جدید اقتصادی بنیاد مستضعفان منصوب شد.

 

سرانجام اتابک در روز‌های پایانی آبان ۱۴۰۲ بازنشسته شد و ماموریتش در بنیاد به پایان رسید، به گونه‌ای که حسین دهقان رئیس جدید بنیاد دو هفته بعد از ورودش به بنیاد، سید مازیار حسینی را به عنوان معاون جدید اقتصادی بنیاد مستضعفان معرفی کرد.درهرصورت در کمتر از یک سال از شروع بازنشستگی، حالا اتابک ۶۶ساله که نامش با صنعت سیمان و فعالان سیمانی و ساخت‌وساز گره‌ خورده‌‌، قرار است در صورت اخذ رأی اعتماد از بهارستان‌نشینان، راهی خیابان سمیه شود و برای بحران‌های حوزه صنعت و بازرگانی کشور تصمیم‌گیری کند.

 

گزینه وزارت صمت دولت پزشکیان در سال‌های ۹۳ و ۹۷ توانسته بود در انتخابات اتاق بازرگانی تهران (ائتلاف برای فردا) پیروز شود. اتابک دانش‌آموخته کارشناسی ارشد رشته راه و ساختمان است و با توجه به رشته تحصیلی و حوزه فعالیتش در صنعت سیمان، به نظر می‌رسد بهتر بود تا به عنوان گزینه وزارت راه و شهرسازی معرفی شود.

 

به بیان دقیق‌تر، محمد اتابک، از یک سو رئیس هیأت مدیره انجمن صنفی کارفرمایان صنعت سیمان کشور بوده و از سوی دیگر از مؤسسین و عضو هیأت مدیره انجمن انبوه‌سازان کشور، مدیرعامل و نایب رئیس هیأت مدیره شرکت اکباتان و عضو کمیته فنی راهبردی مرکز تحقیقات ساختمان وزارت مسکن و شهرسازی بوده است.

 

تجربیات متناسب با راه و شهرسازی

کاندیدای معرفی شده برای وزارت صمت، در دوره آشفته‌ای قرار است به این وزارتخانه بیاید که وضعیت خودرو، خودروسازی، واردات خودرو،  بدهی‌های قطعه‌سازان و خودروسازان و میزان تولید در آشفته‌ترین حالت خود به سر می‌برد. وزیری که با توجه به سوابقش، گمانه‌زنی می‌شود بیشتر طرفدار معادن و سیمان و فولاد است و ساخت و ساز و مشخص نیست بهتر نبود این فرد با چنین رزومه‌ای راهی وزارت راه و شهرسازی می‌شد تا وزارت صمت که با مشکلات عدیده در زمینه خودرو دست به‌گریبان است!

 

کدخبر: ۵۶۴۴۵۴
تاریخ خبر:
ارسال نظر