کاربر گرامی

برای استفاده از محتوای اختصاصی و ویدئو ها باید در وب سایت هفت صبح ثبت نام نمایید

با ثبت نام و خرید اشتراک به نسخه PDF روزنامه، مطالب و ویدئو‌های اختصاصی و تمامی امکانات دسترسی خواهید داشت.

کدخبر: ۵۶۴۵۷۰
تاریخ خبر:

این ‌قانون ‌را ‌اصلاح ‌کنید| درباره یک ماده قانونی جنجالی محدود کننده دولتمردان

این ‌قانون ‌را ‌اصلاح ‌کنید| درباره یک ماده قانونی جنجالی محدود کننده دولتمردان

فرزندان ظریف از جنس بعضی آقازاده‌ها نیستند؛ پسر دکتر عارف ‌مدت‌هاست در خارج از کشور به فعالیت مشغول است

هفت صبح| ‌ هیچ حاکمیتی در دنیای معاصر را به یاد ندارم که دولتمردانشان این گونه تقاص فرزندانشان را بدهند! در شرایط عادی باید برعکس باشد‌. این فرزندان هستند که باید دست مطالبه‌گر به سمت ‌‌عملکردهای پدران خود دراز کنند. اما در ایران دولتمردان ما و مسئولین آن قدر در نقش پدر  خوب فرو می‌روند و بچه‌هایشان چنان در شاهراه‌های آسفالت شده توسط پدران و مادرانشان می‌تازند که جایی برای گلایه باقی نمی‌گذارند و در عوض موقعیت‌های گروتسکی را نصیب والدین خود می‌کنند.

 

گروه‌های تندرو  این نقطه ضعف را به خوبی دریافت کرده‌اند و زیرکانه آن را به منافع ملی پیوند زده‌اند و به قانون تبدیل کرده‌اند تا تحرک این سیاستمدارهای عموما میانه‌رو را محدود کنند.طبق ماده 2 قانون نحوه انتصاب اشخاص در مشاغل حساس آمده  - انتصاب اشخاص ذیل در مشاغل و پست‌های حساس ممنوع است:

 

الف- کسانی که خود، فرزندان یا همسر ایشان تابعیت مضاعف دارند...

و در ماده 4  هم تاکید شده که: ‌معاونان و مشاوران رئیس‌جمهور و قائم مقام آنها،...در زمره مشاغل حساس محسوب شده و مشمول مقررات این قانون می‌باشند.

 

البته که گاه ترکش چنین محدودیت‌هایی گریبان برخی از نیروهای خودی را نیز می‌گیرد. مثل فرزندان خانم انسیه خزعلی و کبری خزعلی که درآمریکا و کانادا هستند و موجب آشفتگی در رسانه‌های اصولگرا شدند و یا تلاش پسر کوچک دکتر قالیباف برای گرفتن ویزای تحصیلی از کانادا که به یک موج تبلیغاتی علیه رئیس مجلس بدل شد.یا این خاطره از معرفی کابینه حجت‌الاسلام رئیسی به مجلس: «در جلسه معرفی نامزد وزیر کار در مجلس، پرسش دو تابعیتی بودن فرزندان او مطرح شده است.

 

سخنگوی کمیسیون امنیت ملی مجلس در این باره به خبرگزاری ایرنا گفته است: «در این موضوع، من از شخص آقای زاهدی وفا سوال کردم، وی توضیح داد که هرچند همزمان با دوران تحصیلش در کانادا به عنوان دانشجوی بورسیه وزارت علوم و اقامت در آن کشور فرزندان ایشان نیز در آن زمان متولد شده‌اند، اما ایشان هیچ اقدامی برای اخذ تابعیت برای آنها نکرده است و این فرزندان هیچگاه کد تامین اجتماعی کشور کانادا را نداشته و در کانادا نیز اقامت ندارند و حتی پس از پایان دوران تحصیل پدر و بازگشت به ایران هیچ سفر خارجی به‌جز عتبات عالیات نداشته‌اند.» البته او توضیحی نداده که این دو فرزند متولد کانادا چگونه کد تامین اجتماعی این کشور را ندارند.

 

در مورد داماد دکتر حداد عادل که از قرار در سیلیکون ولی مشغول به کار بوده و تابعیت آمریکا را هم دارا هستند  و یا دختر آقای زاکانی شهردار تهران هم این قوانین با غمض عین به کار گرفته شدند. 

 

اما به جز این استثناها‌، ‌عموم خسارت دیده‌ها از سمت میانه‌روها و اصلاح طلبان هستند. دکتر لاریجانی که به خاطر این قانون عجیب صلاحیتش در انتخابات ریاست جمهوری در دو نوبت رد شده است‌. یا خانم ابتکار که بر سر فرزند مقیم آمریکای خود نبرد فرسایشی بی‌حاصلی را با رسانه‌های اصولگرا از سر گذراند و یا پسر دکتر عارف که مدت‌هاست در خارج از کشور به فعالیت مشغول است... دیروز یک صفحه اصولگرایان در فضای مجازی ادعا کرده که پسر دکتر عارف هم سال‌هاست که در اشتوتگارت حضور دارد و تابعیت آلمانی گرفته است !

 

هرچه هست به نظر می‌رسد این قانون برای  کنترل دکتر ظریف هم کارکردهای خود را به نفع اصولگرایان نشان داده است. هردو فرزند ظریف هنگام تحصیل و ماموریت کاری‌اش در آمریکا به دنیا آمده‌اند و طبیعتا شناسنامه آمریکایی هم دارند. محمد مهاجری  و فیاض زاهد در مورد این دو فرزند که حالا دستاویز محدود ساختن حضور ظریف در فرایند دولت پزشکیان شده‌اند نوشته‌اند:‌ فرزندان ظریف از جنس بعضی آقازاده‌ها نیستند. پسر، دختر و عروسش با اینکه در رشته‌های تخصصی درس خوانده‌اند، بیکارند و او حتی یک سفارش برای هیچ‌کدام نکرده است. پسرش با نام خوانساری (پسوند نام خانوادگی‌اش) خود را معرفی می‌کند که از رانت پدر استفاده نکند. از کار در بهترین شرکت مخابراتی آمریکایی بیرون آمد تا قبل از وزارت پدرش به ایران برگردد. از چندین شرکت بزرگ ایرانی کناره‌گیری کرده تا توقعات‌شان برای استفاده از نام پدرش را پیگیری نکند.

 

عروس دکتر ظریف هم با مدرک دکترای نانو از آمریکا در دانشگاه امیرکبیر کار اداری می‌کند. پدر عروسش نیز که معاون دکتر عارف در دانشگاه تهران بوده و ‌تلاشی برای استخدام او در هیات علمی نکرده چون ملاحظه ایجاد شائبه را دارد.»

 

این قانون با تمام خسارت‌هایش وجود دارد. کسی نمی‌تواند انکار کند که فرزندان برخی از مقامات  حضور متناقضی در غرب و بخصوص درآمریکا و کانادا دارند. حداقل پس از ماجرای ترور سردار سلیمانی توسط آمریکا وقبول کردن مسئولیت توسط دولت این کشور، این حضور فرزندان مقامات در آمریکا پژواک گیج کننده‌ای دارد که با عقل منطبق نیست. با این حال در مورد فرزندان دکتر ظریف این شاقول جواب نمی‌دهد. شاید باید این قانون به شکل دقیق‌تری نوشته شود ...

 

کدخبر: ۵۶۴۵۷۰
تاریخ خبر:
ارسال نظر