کاربر گرامی

برای استفاده از محتوای اختصاصی و ویدئو ها باید در وب سایت هفت صبح ثبت نام نمایید

با ثبت نام و خرید اشتراک به نسخه PDF روزنامه، مطالب و ویدئو‌های اختصاصی و تمامی امکانات دسترسی خواهید داشت.

کدخبر: ۵۶۴۴۵۹
تاریخ خبر:

تحصیلات، گرایش‌سیاسی، تعلقات نسلی و بقیه جزئیات درمورد‌ وزرای پیشنهادی کابینه پزشکیان

تحصیلات، گرایش‌سیاسی، تعلقات نسلی و بقیه جزئیات درمورد‌ وزرای پیشنهادی کابینه پزشکیان

9 نکته در مورد تقسیم‌بندی‌ها و این افراد را بخوانید

هفت صبح| صبح یکشنبه، فهرستی از وزرای پیشنهادی دولت چهاردهم به دست نمایندگان مجلس رسید و هم‌زمان در رسانه‌ها منتشر شد. در این فهرست یک زن با نام فرزانه صادق قرار گرفته که برای وزارت راه‌وشهرسازی معرفی شده. عباس عراقچی از شناخته‌شده‌ترین افراد به‌حساب می‌آید که برای وزارت‌ خارجه پیشنهاد شده و علیرضا کاظمی از سوی پزشکیان برای وزارت آموزش‌وپرورش معرفی شده است.

 

ستار هاشمی به‌عنوان وزیر ارتباطات، اسماعیل خطیب در جایگاه وزیر اطلاعات و عبدالناصر همتی جهت پست وزارت اقتصاد و محمدرضا ظفرقندی در جایگاه وزیر بهداشت و درمان، درصورتی‌که بتوانند نظر نمایندگان مجلس را جلب کنند، به دولت چهاردهم خواهند پیوست.

 

دیگر اعضای دولت پیشنهادی پزشکیان عبارتند از: احمد میدری برای وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی، غلامرضا نوری قزلجه برای وزارت جهاد کشاورزی، امین حسین رحیمی برای وزارت دادگستری، عزیز نصیرزاده برای وزارت دفاع، پشتیبانی و نیروهای مسلح، محمد اتابک برای وزارت صنعت، حسین سیمایی صراف برای وزارت علوم، عباس صالح‌شریعتی برای وزارت فرهنگ و ارشاد، اسکندر مومنی برای وزارت کشور، رضا صالحی امیری برای وزارت میراث‌فرهنگی و گردشگری، محسن پاک‌نژاد برای وزارت نفت، عباس علی‌آبادی برای وزارت نیرو و احمد دنیامالی برای وزارت ورزش و جوانان. حالا که با اسامی آشنا شدید، بد نیست 9نکته را در مورد تقسیم‌بندی‌ها و افراد بخوانید:

 

یک: تعداد وزرایی که از سوی دولت معرفی شده‌اند، 19نفر است. اما اگر کل کابینه را 31نفر در نظر بگیریم، هشت نفر از اصلاح‌طلبان در این لیست دیده می‌شوند که شامل محمدرضا عارف معاون اول، زهرا بهروز آذر معاون زنان و امورخانواده، دنیا مالی وزارت ورزش، حسین سیمایی صراف وزارت علوم، غلامرضا نوری قزلجه وزارت جهادکشاورزی، فرزانه صادق وزارت راه‌وشهرسازی، احمد میدری وزارت کار و تعاون و ظفرقندی وزارت بهداشت می‌شوند.

 

از تیم دولت یازدهم و دوازدهم و نزدیکان به دولت حسن روحانی، سه نفر یعنی صالحی امیری در وزارت میراث، سیدعباس صالح شریعتی در وزارت فرهنگ و ارشاد و عباس عراقچی در وزارت خارجه حضور دارند. از چهره‌های نزدیک به پزشکیان سه نفر یعنی، شهرام دبیری معاون امور پارلمانی، حاجی میرزایی رئیس دفتر و قائم‌پناه به‌عنوان معاون اجرایی حضور دارند.

 

از چهره‌های تکنوکرات نزدیک به اصلاح‌طلبان چهار نفر یعنی سیدمحمداتابک در وزارت صمت، ستار هاشمی در وزارت ارتباطات، عبدالناصر همتی در وزارت اقتصاد و حسین افشین به‌عنوان معاون علمی استفاده شده. تکنوکرات‌های نزدیک به اصولگرایان هم در بین افراد معرفی شده حضور دارند. این سه تن شامل عباس علی‌آبادی برای وزارت نیرو، حمید پورمحمدی سازمان برنامه‌وبودجه و علیرضا کاظمی در وزارت آموزش پرورش می‌شود. افراد مستقل از گروه‌های سیاسی شش نفر هستند که شامل اسماعیل خطیب به‌عنوان وزارت اطلاعات، امین حسین رحیمی برای وزارت دادگستری، عزیز نصیرزاده وزارت دفاع، سعید اوحدی در بنیاد شهید، اسکندر مومنی در وزارت کشور و محمد اسلامی در سازمان انرژی اتمی حضور دارند.

 

دو: تاکنون سه معاون دیگر رئیس‌جمهور تعیین تکلیف نشده‌اند. یعنی ما نمی‌دانیم که معاون حقوقی، رئیس سازمان اداری و استخدامی و رئیس‌سازمان محیط زیست دولت مسعود پزشکیان چه کسانی خواهند بود.

 

سه: در زمان بررسی اسامی وزرای پیشنهادی در شورای راهبری، محمدجواد ظریف که ‌معاون راهبردی دولت بود، ‌ دیشب بعد از معرفی کابینه پیشنهادی رئیس جمهرو، با انتشار متنی پایان کار معاونت راهبردی دولت را اعلام کرد. او به‌عنوان رئیس این شورا تاکید کرده بود که سن ۶۰درصد از افراد حاضر در کابینه، از ۵۰ الی ۵۵ پایین‌تر است. اما ظاهرا این اتفاق آنطور که انتظارش می‌رفت پیش نرفته است و فقط سن وزرای پیشنهادی آموزش و پرورش، ارتباطات و فناوری اطلاعات، جهاد کشاورزی و راه‌وشهرسازی از ۵۵سال کمتر است و حدود ۱۱وزیر پیشنهادی هم بالای ۶۰سال هستند.

 

میانگین سنی وزرای پیشنهادی دولت پزشکیان ۵۹سال و هفت‌ماه است که در صورتی که تمام اعضای آن بتوانند رای اعتماد مجلس را به نام خود کنند، شش‌سال و هفت ماه از دولت سیزدهم پیرتر است. میانگین سنی کابینه اول رئیسی که ۱۸وزیر آن رای آورده بودند، ۵۳سال بود.

 

 لقب جوان‌ترین وزیر پیشنهادی کابینه چهاردهم به‌صورت مشترک به ستار هاشمی، وزیر پیشنهادی ارتباطات و فرزانه صادق مالواجرد، وزیر پیشنهادی راه‌وشهرسازی با ۴۸سال سن تعلق می‌گیرد. البته اگر معاونین را هم در نظر بگیریم، معاون امور زنان و خانواده یک دهه شصتی است. عبدالناصر همتی که در صورت موافقت مجلس به وزارت اقتصاد می‌رود و سابقه ریاست بانک مرکزی را در کارنامه خود دارد، با ۶۷سال سن به عنوان مسن‌ترین وزیر پیشنهادی کابینه هم شناخته می‌شود.

 

چهار: بر اساس بیوگرافی منتشر شده از ۱۹وزیر پیشنهادی سه نفر متولد استان تهران هستند و دو وزیر هم سهم استان خراسان جنوبی هستند. وزرای جهاد کشاورزی و دفاع هم متولد استان آذربایجان شرقی هستند و زادگاه وزرای پیشنهادی علوم و فرهنگ  هم استان خراسان رضوی است. زادگاه ستار هاشمی وزیر ارتباطات با ۴۸سال سن به شهر یاسوج می‌رسد و استان همدان هم دو وزارتخانه اقتصاد و دادگستری را در اختیار دارد. با این‌حساب می‌توانیم بگوییم که تعداد وزرای پیشنهادی از استان‌های خراسان بیشتر از دیگر استان‌ها هستند.

 

پنج: بررسی سوابق تحصیلی وزرای پیشنهادی که توسط مسعود پزشکیان معرفی شده‌اند نشان می‌دهند که اکثر آنان از دانشگاه‌های تهران، علم‌وصنعت، دانشگاه آزاد و دانشگاه شریف انتخاب شده‌اند و برخی از آنان هم مدرک تحصیلی خود را در دانشگاه‌های خارج از کشور اخذ کردند. مثلا ستار هاشمی، دکتری هوش‌مصنوعی خود را دانشگاه موناش استرالیا و دانشگاه علم‌وصنعت کسب کرده است.

 

عباس عراقچی هم اگر چه کارشناسی ارشد خود را در دانشگاه آزاد تهران به اتمام رساند اما مدرک دکتری خود را از دانشگاه کنت انگلیس گرفته است. محمد اتابک، وزیر صنعت و معدن مدرک خود را در مهندسی عمران از دانشگاه میشیگان آمریکا گرفته است و جواد ظریف که معاون راهبردی رئیس‌جمهور دانسته می‌شود، فارغ‌التحصیل دانشگاه ایالتی سان‌فرانسیسکو و همچنین کارشناسی ارشد مطالعات بین‌الملل و دکتری حقوق و روابط بین‌الملل از دانشگاه دِنوِر است.

 

همچنین محمد اسلامی که سکان سازمان انرژی اتمی را در دست دارد، دانش‌آموخته مهندسی راه‌وساختمان از دانشگاه دیترویت میشیگان در مقطع کارشناسی و کارشناسی ارشد، مهندسی راه‌وساختمان از دانشگاه اوهایو آمریکا و ام‌بی‌ای مدیریت جهانی هوانوردی مشترک دانشگاه رویال رودز کانادا و دانشگاه شریف است.

 

شش: تنها یکی از اعضای کابینه مانند خود پزشکیان پزشک به‌حساب می‌آید. محمدرضا ظفرقندی که فوق تخصص جراحی عروق و استاد تمام دانشگاه علوم پزشکی تهران بوده، دوره فلوشیپ جراحی عروق و تروما را در دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی آغاز کرد که ثمره آن راه‌اندازی بخش جراحی عروق در سال ۱۳۷۴ در دانشگاه علوم پزشکی تهران است.

 

هفت: رضا صالحی‌امیری که به عنوان وزیر پیشنهادی میراث فرهنگی معرفی شده و سابقه ریاست در کمیته ملی المیپک را در کارنامه دارد، مقاطع کارشناسی ارشد علوم سیاسی و دکتری مدیریتی خود را در دانشگاه آزاد گذرانده است. همچنین احمد دنیامالی، نماینده مجلس هم که به عنوان وزیر پیشنهادی ورزش و جوانان معرفی شده است، تحصیلات خود را در رشته‌های معماری، شهرسازی و برنامه‌ریزی شهری به اتمام رسانده و در دانشگاه علوم و تحقیقات که به دانشگاه آزاد وابسته است، تحصیل کرده. رضا صالحی امیری که ممکن است به وزارت میراث برود هم دارای مدرک دکترای مدیریت از دانشگاه آزاد است.

 

هشت: وزیر پیشنهادی آموزش و پرورش سابقه تحصیلات حوزوی دارد و البته دارای مدرک کارشناسی الهیات و معارف اسلامی از دانشگاه علومی اسلامی رضوی و کارشناسی زبان و ادبیات انگلیسی از دانشگاه فردوسی مشهد است. اسماعیل خطیب که پزشکیان او را به‌عنوان وزیراطلاعات معرفی کرده هم تحصیلات حوزوی دارد و عباس صالحی هم دکترای فلسفه را در یکی از دانشگاه‌های وابسته به حوزه علمیه دریافت کرده.

 

9 : تعدادی از وزرا و معاونان هم جزو تحصیل‌کردگان دانشگاه‌های برتر کشور هستند. مثلا وزیر نفت دارای کارشناسی ارشد مهندسی صنایع از دانشگاه امیرکبیر است و وزیر نیرو، مهندسی مکانیک را از دانشگاه خواجه‌نصیرالدین دریافت کرده است. فرزانه صادق مالواجرد، مدرک کارشناسی ارشد شهرسازی از دانشگاه تهران و دکتری شهرسازی از دانشگاه آزاد علوم تحقیقات را دارد. احمد میدری وزیر کار هم از دانشگاه تهران دکتری اقتصاد گرفته و در این زمینه مانند عبدالناصر همتی وزیر اقتصاد است. حسین افشین که معاون علمی رئیس‌جمهور است هم از فارغ‌التحصیلان دانشگاه شریف به‌حساب می‌آید.

 

کدخبر: ۵۶۴۴۵۹
تاریخ خبر:
ارسال نظر