کاربر گرامی

برای استفاده از محتوای اختصاصی و ویدئو ها باید در وب سایت هفت صبح ثبت نام نمایید

با ثبت نام و خرید اشتراک به نسخه PDF روزنامه، مطالب و ویدئو‌های اختصاصی و تمامی امکانات دسترسی خواهید داشت.

کدخبر: ۵۶۴۴۰۱
تاریخ خبر:

یک اتفاق کم‌سابقه در دولت چهاردهم| ابقای سکان‌دار سازمان انرژی اتمی

یک اتفاق کم‌سابقه در دولت چهاردهم| ابقای سکان‌دار سازمان انرژی اتمی

محمد اسلامی پیش از این، از معاونان دولت شهید رئیسی بود

هفت صبح|  ‌محمد اسلامی، مردی که در سه سال گذشته سکان‌دار سازمان انرژی اتمی بود، با حکمی از سوی مسعود پزشکیان در سِمتش باقی ماند. اسلامی پیش از این، از معاونان دولت شهید رئیسی بود و حالا با وجود اینکه دولت از دست محافظه‌کاران به دست اصلاح‌طلبان رسیده است، کماکان در جایگاه پیشین خود فعالیت خواهد کرد.

 

پیش از این، نام محمد اسلامی به‌عنوان یکی از کاندیداهای وزارت راه‌وشهرسازی مطرح بود اما قرار بر این شد تا سازمان انرژی اتمی، کماکان با هدایت این مرد کم‌حرف به راه خود ادامه دهد. اما این تمام ماجرا نیست. اسلامی، سابقه همکاری با دولت اعتدال‌گرای حسن روحانی را هم دارد. در آن زمان، او به ‌دنبال استعفای عباس‌ آخوندی در سال 1397، به وزارت ‌راه رفت و ابتدا سرپرست این وزارت‌خانه مهم و سپس، وزیر آن شد. در سال‌های اخیر، علی‌اکبر صالحی هم که زمانی در همین معاونت و در جایگاه رئیس سازمان انرژی اتمی فعالیت داشت، به کار کردن با همه جناح‌ها مشهور بود. او سابقه همکاری با دولت محمود احمدی‌نژاد و سپس حسن روحانی را در رزومه خود داشت.

 

محمد اسلامی متولد سال 1335 و 68ساله است و مدرک مهندسی راه‌وساختمان از دانشگاه دیترویت میشیگان آمریکا در سال ۱۳۵۸ را دارد. در مقطع کارشناسی و همچنین کارشناسی‌ارشد مهندسی راه‌وساختمان از دانشگاه اوهایو آمریکا در سال ۱۳۶۰ مدرک کسب کرده و ام‌بی‌ای مدیریت جهانی هوانوردی مشترک دانشگاه رویال رودز کانادا را دارد. او همچنین در سال 1383 به دانشگاه شریف رفته است.

 

محمداسلامی جزو مدیرانی است که از سال‌های جنگ و از سال ۶۶ تا‌کنون با دولت‌های مختلفی همکاری کرده است که مهم‌ترین آن‌ها، وزیر راه‌وشهرسازی در دولت دوازدهم و ریاست سازمان انرژی اتمی در دولت سیزدهم بوده است و حالا قرار است، همین کار را در دولت چهاردهم هم ادامه دهد.

 

استانداری مازندران، معاونت امور صنعتی و تحقیقاتی وزارت دفاع و مدیرعاملی شرکت صنایع هواپیماسازی ایران از دیگر سوابق او در دولت‌ها بوده است. اما کار به همین جا ختم نمی‌شود. قائم‌مقام سازمان صنایع و هوافضا، رئیس موسسه آموزشی و تحقیقاتی صنایع دفاعی، معاون امور صنعتی و تحقیقاتی وزارت دفاع، معاون مهندسی و پدافند غیرعامل وزارت دفاع و همزمان دبیر ستاد توسعه سواحل مکران، مدرس دانشگاه صنعتی مالک اشتر، رئیس هیات‌مدیره شرکت ملی ساختمان وابسته به بنیاد مستضعفان، رئیس هیات‌مدیره شرکت عمران و مسکن ایران وابسته به بنیاد مستضعفان و عضو انجمن هوافضای ایران هم در کارنامه محمد اسلامی وجود دارد.

 

هرچند دوره وزارت اسلامی در وزارت‌خانه راه‌وشهرسازی با انتقاداتی از سوی جبهه مخالف همراه بود، اما در دوران حضور در سازمان انرژی اتمی، او تقریبا توانست بسیاری را از خود راضی نگه دارد. البته چندان علاقه‌ای به مطرح‌کردن مسائل با خبرنگاران نداشت و امور مرتبط با سازمان انرژی اتمی را تا اندازه زیادی مخفی نگه می‌داشت؛ به هرحال، به‌نظر می‌رسد این خط و مشی برای سال‌های پیش رو و به‌خصوص در شرایطی که مسئله هسته‌ای ایران، جزو پررنگ‌ترین اختلافات کشور با غرب است، ادامه پیدا کند.

 

کدخبر: ۵۶۴۴۰۱
تاریخ خبر:
ارسال نظر