کاربر گرامی

برای استفاده از محتوای اختصاصی و ویدئو ها باید در وب سایت هفت صبح ثبت نام نمایید

با ثبت نام و خرید اشتراک به نسخه PDF روزنامه، مطالب و ویدئو‌های اختصاصی و تمامی امکانات دسترسی خواهید داشت.

کدخبر: ۵۶۴۱۱۶
تاریخ خبر:

کمی قبل از ملاقات حساس | ‌تهران میزبان مقام ارشد روس

کمی قبل از ملاقات حساس | ‌تهران میزبان مقام ارشد روس

پاسخ به جنایت اسرائیل در کوهپایه‌های خوش آب و هوای تهران چگونه خواهد بود؟

هفت صبح| این عکس زیبا لحظاتی قبل از ملاقات علی‌اکبر احمدیان دبیر شورایعالی امنیت ملی ایران با همتای روسی‌اش سرگئی شویگو است. شویگو از مهم‌ترین چهره‌های دولت پوتین است و حضورش در ایران نشانه تکاپو و صف‌بندی ملتهبی است که در جهان شکل گرفته. تمام دنیا در انتظار واکنش ایران و چگونگی این واکنش است. پاسخ به جنایت اسرائیل در کوهپایه‌های خوش آب و هوای تهران چگونه خواهد بود؟

 

‌روز دوشنبه یک هیات بلندمرتبه به رهبری سرگئی شویگو از روسیه وارد تهران شد. شویگو این روزها دبیر شورای امنیت ملی روسیه است و قبل از اینکه چنین مقام مهمی را برعهده گیرد، سال‌ها وزیر دفاع روس‌ها بود. او به‌خاطر رابطه نزدیک و شخصی با پوتین شناخته می‌شود. این دو، حتی تفریحات مشترکی مانند اسب‌سواری دارند و شویگو یکی از معتمدین رئیس‌جمهور روسیه به حساب می‌آید.

 

سرگئی شویگو، با مقام‌های ارشد کشورمان از جمله مسعود پزشکیان و سردار باقری دیدار کرده است. سرگئی شویگو، شهریور پارسال هم برای دیداری رسمی به تهران آمده بود. شورای امنیت ملی روسیه اعلام کرد که مذاکرات شویگو در ایران شامل طیف گسترده‌ای از همکاری‌های دوجانبه و تقویت روابط، مسائل امنیتی، تجاری و پروژه‌های اقتصادی و جنبه‌های متفاوتی از امنیت جهانی و منطقه‌ای خواهد بود اما به نظر می‌رسد این سفر بی‌ارتباط با اتفاقات اخیر در خاورمیانه نباشد.

 

روز دوشنبه زمزمه‌ها در مورد نزدیک بودن موعد حمله ایران به رژیم اسرائیل، بار دیگر بالا گرفته بود. خبرگزاری اصولگرای مشرق از قول عبدالرحیم انصاری، تحلیلگر سیاسی درمورد سفر شویگو نوشته است: «آنچه مسلم است، سفر شویگو با توجه به شرایط منطقه، فراتر از آن چیزی است که روس‌ها بیان می‌کنند و احتمالا به هماهنگی‌های جمهوری اسلامی و روسیه در خصوص حمله به اسرائیل و تحرکات احتمالی پس از آن ارتباط خواهد داشت. منطقه در شرایط بسیار حساسی قرار گرفته و تمام شواهد و قرائن دست برتر جمهوری اسلامی و محور مقاومت را نشان می‌دهد.»

 

روسیه از زمان آغاز جنگ با اوکراین، روابط نزدیک‌تری با ایران پیش گرفته و گفته است که در حال آماده شدن برای امضای توافقنامه همکاری گسترده با جمهوری اسلامی ایران است. روز جمعه گذشته، روسیه ترور رئیس‌دفتر حماس را محکوم و بر «عواقب بسیار خطرناک چنین اقداماتی» تاکید کرد. در حقیقت ترور اسماعیل هنیه، باعث شد تا روسیه به غرب تاکید کند که روابط با تهران را جدی تلقی می‌کند.

 

البته آنچه که نباید درمورد سفر شویگو به تهران فراموش کرد، این است که روس‌ها به طور سنتی با اسرائیل، روابط حسنه‌ای دارند. البته باید اشاره کرد که این روابط خوب، پس از جنگ اوکراین به دلیل اینکه تل‌آویو پشت مسکو نایستاد، کمی دچار خلل شد؛ با این‌حال، کماکان روابط دو طرف تیره و تار نشده است. از طرف دیگر، شویگو روابط نزدیکی با پوتین دارد و حضور او در تهران می‌تواند به معنای حمایت مسکو از تصمیمات ایران در قبال ترور هنیه باشد.

 

کدخبر: ۵۶۴۱۱۶
تاریخ خبر:
ارسال نظر