کاربر گرامی

برای استفاده از محتوای اختصاصی و ویدئو ها باید در وب سایت هفت صبح ثبت نام نمایید

با ثبت نام و خرید اشتراک به نسخه PDF روزنامه، مطالب و ویدئو‌های اختصاصی و تمامی امکانات دسترسی خواهید داشت.

کدخبر: ۵۶۳۲۱۰
تاریخ خبر:

‌رویای فروخفته رادیکال‌ها | تلاطم سنگین در شورای شهر

‌رویای فروخفته رادیکال‌ها | تلاطم سنگین در شورای شهر

حالا با پایان تنش‌های انتخاباتی موقع صاف شدن حساب‌ها فرا رسیده است

هفت صبح| یک: همین سه‌ماه پیش رویای گروه‌های رادیکال به شکلی عجیب در حال تحقق بود. انتخابات مجلس را برنده شده بودند. صدا و سیما را که از قبل در تسلط نیروهای نزدیک به خود می‌دیدند. شهرداری تهران، ‌مشهد و اصفهان و شیراز را در دست داشتند،‌ ستادهای امر به معروف با حمایت وزیر کشور به شکل مویرگی در سراسر کشور در حال گسترش بود و انتخابات ریاست جمهوری هم در پیش رو بود. رادیکال‌ها با اعتماد به نفس فراوان انتقادات و افشاگری‌ها و نارضایتی خودشان را از قالیباف و ضرغامی و حتی مخبر با صدای بلند اعلام می‌کردند و در اندیشه «اندکی صبر سحر نزدیک است» بودند. حالا در پایان اولین ماه تابستان همه چیز شکل دیگری گرفته است. 

 

دو: در ایام پس از انتخابات گروه‌‌هایی از اصلاح‌طلبان خواستار عزل شهردار و تغییر رئیس سازمان صدا و سیما شدند. در عوض گروهی این خواسته را حرکتی رادیکال نامیدند که موجب تنش‌های فزاینده‌ای خواهد شد و از انجام امور به شکل قانونی و روال مرسومش جلوگیری خواهد کرد. چرا که مشخص است انتصابات این دو سازمان و نهاد تاثیرگذار، از اختیارات دولت و مجلس خارج هستند.

 

سه: اما ماجرا از آنجا پیچیده‌تر شد که گروه‌های متفاوتی در میان اصولگرایان هم پیکان حملات خود را به این دو پایگاه مهم و سرنوشت ساز اصولگرایان رادیکال نشانه رفتند. که علامت آن را در تنش‌های بالاگرفته شورای شهر علیه شهردار و موج فزاینده انتقاد از تصمیمات سیاستگذاران تلویزیون می‌توانید ببینید.

 

به نظر می‌رسد شیوه هجومی رادیکال‌ها در سه سال گذشته در شهرداری و صدا و سیما (به‌خصوص در برنامه‌های سیاسی‌اش) و افشاگری‌های سازماندهی شده در فضای مجازی، ‌ خشم  انباشته گروه‌های دیگر اصولگرایان را فراهم ساخته بود و حالا با پایان تنش‌های انتخاباتی موقع صاف شدن حساب‌ها فرا رسیده است. دو ماه قبل اولین مواجهه اصولگرایان با رادیکال‌ها در انتخابات هیات‌رئیسه مجلس بود.

 

رادیکال‌ها با پشتوانه پیروزی‌شان در انتخابات مجلس که با مشارکت ضعیف شهروندان همراه شده بود، ‌خیز بلندی برای تصاحب ریاست مجلس و کنار زدن طیف قالیباف برداشته بودند که به شکل غیرمنتظره‌ای با شکست روبه‌رو شد. خیز دوم در انتخابات ریاست جمهوری بود که خب نتیجه‌اش را می‌دانید.

 

با این دو شکست در دو پروژه بلندپروازانه رادیکال‌ها، حالا اصولگرایان غیر رادیکال (و یا حتی کمتر رادیکال!) درصدد سست کردن اقتدار رادیکال‌ها در شهرداری و صدا و سیما هستند. برخی از سایت‌های مشهور اصولگرایان حالا بی‌هیچ واهمه‌ای انتقادات از سیاستگذاری‌های تلویزیون را بازتاب می‌دهند. یادمان باشد ریاست صدا و سیما یعنی دکتر جبلی مشاور رسانه‌ای دکتر جلیلی هنگام اداره پرونده هسته‌ای ایران بود و قائم مقامش هم وحید جلیلی است. برادر دکتر جلیلی. 

 

و در شورای شهر نیز تلاطم سنگینی رخ داده که طیف‌های نزدیک به قالیباف و گروه‌های میانه‌رو می‌خواهند با تکیه بر چند پرونده خاص، زاکانی را از عمارت خیابان بهشت خارج کنند. و خب بعید است این ماجرا به همین سادگی پیش برود. رادیکال‌ها هرچند در پهنه سیاست عرصه را به دیگر گروه‌های اصولگرا و اصلاح‌طلبان میانه رو واگذار کرده‌اند اما مدام به خود و دیگران یادآوری می‌کنند که 13 میلیون و پانصد هزار نفر رای دهنده داشته‌اند و خطبای جمعه و ستاد امر به معروف و برخی نهادهای انتظامی هنوز محل نفوذ و حمایت از آنها هستند و قرار نیست به این سادگی به عرصه سایه برگردند. 

 

 

کدخبر: ۵۶۳۲۱۰
تاریخ خبر:
ارسال نظر