کاربر گرامی

برای استفاده از محتوای اختصاصی و ویدئو ها باید در وب سایت هفت صبح ثبت نام نمایید

با ثبت نام و خرید اشتراک به نسخه PDF روزنامه، مطالب و ویدئو‌های اختصاصی و تمامی امکانات دسترسی خواهید داشت.

کدخبر: ۵۵۹۴۰۳
تاریخ خبر:

امل کلونی به‌ دنبال نتانیاهو

امل کلونی به‌ دنبال نتانیاهو

پنج نکته درمورد دادگاهی که قصد دارد نتانیاهو را راهی زندان کند

هفت صبح|  امل کلونی، وکیل مشهور بین‌المللی و همسر خوش‌پوش جورج کلونی، بازیگر معروف هالیوودی، عزم خود را جزم کرده تا نتانیاهو را پشت دیوارهای زندان ببیند. او که از یک خانواده لبنانی در بیروت متولد شده، جزو مشهورترین وکلای جهان است و حالا در کنار تیمی از دیوان کیفری بین‌المللی بر روی بازداشت نتانیاهو، نخست‌وزیر اسرائیل و وزیر جنگ این رژیم کار می‌کند. نقش او در این پرونده، مشاوره‌دادن به دیوان بین‌المللی کیفری برای صدور حکم بازداشت است. کریم خان، دادستان ارشد دیوان بین‌المللی دادگستری از امل کلونی ۴۶ساله خواسته تا در مسیر صدور حکم بازداشت برای نتانیاهو از یک سو و رهبران حماس از سوی دیگر به کمک دیوان بیاید.

 

1- امل کلونی در سال 2014 در شهر ونیز با جورج کلونی ازدواج کرد. او که در آن زمان 37سال داشت، 17سال از جورج 53ساله جوان‌تر بود. در همان زمان، امل یک وکیل مشهور بین‌المللی به‌حساب می‌آمد که دو پرونده پرسروصدا را در کارنامه خود داشت. یکی از این پرونده‌ها مرتبط با جولیان آسانژ، بنیانگذار ویکی‌لیکس و دیگری درباره یولیا تیموشنکو، نخست‌وزیر اوکراین بود. کلونی تلاش داشت تا از آسانژ مقابل آمریکایی‌ها محافظت کرده و یولیا را بابت پرونده سوءاستفاده از قدرت و اختلاس تبرئه کند. جورج و امل یکدیگر را در تانزانیا ملاقات کرده بودند و در آن زمان کلونی به‌عنوان یک بازیگر، برای اینکه همسری از بین مهم‌ترین چهره‌های حقوق‌بشری جهان انتخاب کرده، مورد ستایش زیادی قرار گرفت. البته ماجراجویی‌های جورج کلونی فقط به همین‌جا ختم نمی‌شد. او پیش از دیدار با امل کلونی، مایل بود تا با فاطیما بوتو، یک نویسنده، روزنامه‌نگار و فعال حقوق بشر و البته برادرزاده بی‌نظیر بوتو ازدواج کند.

 

2- بسیاری از رسانه‌ها وقتی از امل کلونی حرف می‌زنند و از استایل و سلیقه او در پوشیدن لباس می‌گویند، فراموش نمی‌کنند که این زن را یکی از زنان موثر در جهان بخوانند. البته بسیاری هم از امل کلونی دل خوشی ندارند و او را به دخالت در امورداخلی کشورها به بهانه‌های بشردوستانه از طریق بنیاد کلونی که همراه با همسرش راه انداخته، متهم می‌کنند. امل کلونی از خانواده‌ای لبنانی در بیروت به‌دنیا آمده، اما بزرگ شده بریتانیا است. او از دروزی‌های لبنان به حساب می‌آید. اقلیتی که زیرشاخه اسماعیلیه بوده و از قرن یازدهم از اسماعیلیه جدا شده‌اند. طبق آخرین آمارها در بیروت، 500هزار نفر دروزی زندگی می‌کنند. سکونتگاه‌های اصلی پیروان دروزی، کشورهای سوریه، لبنان، فلسطین، و اردن است. 30 تا 40درصد از دروزی‌ها در لبنان سکونت دارند.

 

3- امل کلونی به‌تازگی گزارش کاری را منتشر کرده که نشان می‌دهد او تا چه اندازه نقش کلیدی در ماجرای دادخواست برای دستگیری نتانیاهو دارد و ظاهرا تحقیقات در مورد کشتار فلسطینی‌ها را زیرنظر داشته است. او نوشته: «بیش از 4ماه پیش، دادستان دیوان کیفری بین‌المللی از من خواست تا در ارزیابی شواهد مربوط به جنایات جنگی مشکوک و جنایات علیه بشریت در اسرائیل و غزه به او کمک کنم. من موافقت کردم و به گروهی از کارشناسان حقوقی بین‌المللی ملحق شدم تا این وظیفه را برعهده بگیرم.  

 

ما با هم درگیر فرآیند گسترده‌ای از بررسی شواهد و تحلیل حقوقی از جمله در دادگاه کیفری بین المللی در لاهه بوده‌ایم. ما به اتفاق آرا تشخیص دادیم که دادگاه صلاحیت رسیدگی به جنایات ارتکابی در فلسطین و اتباع فلسطینی را دارد. ما به اتفاق‌آرا به این نتیجه رسیدیم که دلایل معقولی برای این باور وجود دارد که بنیامین نتانیاهو، نخست‌وزیر اسرائیل و یوآو گالانت، وزیر جنگ اسرائیل، مرتکب جنایات جنگی و جنایات علیه بشریت از جمله قحطی به عنوان روشی برای جنگ، قتل، آزار و اذیت و نابودی شده‌اند. من در این هیات خدمت کردم؛ زیرا به حاکمیت قانون و نیاز به حفاظت از جان غیرنظامیان اعتقاد دارم. قانونی که از غیرنظامیان در جنگ حمایت می‌کند، بیش از 100سال پیش تدوین شد و بدون توجه به دلایل درگیری در همه کشورهای جهان اعمال می‌شود. من به عنوان یک وکیل حقوق‌بشر، هرگز نمی‌پذیرم که زندگی یک کودک ارزش کمتری نسبت به دیگری داشته باشد.

    

بار این ماجرا تنها بر دوش امل کلونی نیست اما او به‌دلیل شهرتش در هالیوود و ازدواج پرسروصدایش با یکی از مطرح‌ترین بازیگران جهان، کمپین این دادگاه را تبدیل به موضوعی مورد توجه در جهان کرده است. بعید است شخص کریم‌خان، به‌عنوان اصلی‌ترین چهره تحولات اخیر می‌توانست بدون کمک امل کلونی به تحقیقات دست پیدا کرده یا این‌چنین در میان رسانه‌ها و سیاستمداران دنبال حامی بگردد.

 

کریم اسد احمدخان، دادستان ارشد دادگاه کیفری بین‌المللی در پرونده بازداشت رهبران حماس و نتانیاهو است. او اصلیتی پاکستانی دارد اما در ادینبورگ اسکاتلند متولد شده. در سال ۱۹۹۲، کریم خان پس از دریافت مدرک حقوق‌ از کینگز کالج لندن، کار وکالت را شروع کرد. از 30سال قبل تا امروز احمد خان، وکیل قوانین کیفری بین‌المللی و حقوق بشر بوده است. او تجربه فراوانی به عنوان دادستان، مشاور قربانیان و وکیل مدافع در دادگاه‌های داخلی و بین‌المللی کیفری داشته. مهم‌ترین پرونده‌هایی که در دست کریم‌خان بوده مربوط به رسیدگی به جنایات جنگی و نژادی در رواندا، دادگاه بین‌المللی یوگسلاوی سابق و دادگاه در مورد جنایاتی که در کامبوج رخ داده و دادگاه‌های ویژه لبنان است.

 

در سال ۲۰۱۸، آنتونیو گوترش، دبیرکل سازمان‌ملل متحد، او را به عنوان نخستین مشاور ویژه یک تیم سازمان ملل منصوب کرد که کارش تحقیق درباره جنایات جنگی و جنایت علیه بشریت توسط داعش در عراق بود. او البته یک لکه ننگ هم در کارنامه خود دارد که به لیبیایی‌ها مربوط است. سیف‌الاسلام قذافی،‌ پسر معمر قذافی،‌ به‌عنوان یکی از جنایتکاران لیبی شناخته می‌شود و پس از سقوط پدرش به دست انقلابیون افتاده بود. در سال‌های 2016 تا 2018، کریم‌خان تلاش کرد تا در فرار سیف‌الاسلام قذافی از شمشیر قانون او را همراهی کند.

 

کریم‌خان ید طولایی در صدور حکم دستگیری رهبران جهان دارد که البته پیش از این موفقیت چندانی در این زمینه به‌دست نیاورده. پس از جنگ در اوکراین، کریم‌خان، به‌عنوان دادستان، در صدور حکم دستگیری ولادیمیر پوتین، رئیس‌جمهور روسیه و ماریا لوووا به‌لووا کمیسر حقوق کودکان در روسیه، از سوی دادگاه جنایات بین‌المللی نقش داشت.

 

البته هیچ‌کدام از احکام منجر به دستگیری نشد اما سفرهای خارجی پوتین را اندکی محدود کرد. کریم‌خان مدعی شده که حماس، مسئول تدارک و راه‌اندازی حمله در روز هفت اکتبر بوده.

 

استفاده از گرسنگی به‌عنوان سلاح جنگی و حملات نظامی به غیرنظامیان از عناوین مجرمانه‌ای است که دادگاه جنایات بین‌المللی آنها را به بنیامین نتانیاهو و یوآو گالانت نسبت می‌دهد و امیدوار است بتواند رهبران جهان را دست‌کم در اروپا، با خود و برای بازداشت جنایتکاری چون نتانیاهو همراه کند.

کدخبر: ۵۵۹۴۰۳
تاریخ خبر:
ارسال نظر