کاربر گرامی

برای استفاده از محتوای اختصاصی و ویدئو ها باید در وب سایت هفت صبح ثبت نام نمایید

با ثبت نام و خرید اشتراک به نسخه PDF روزنامه، مطالب و ویدئو‌های اختصاصی و تمامی امکانات دسترسی خواهید داشت.

کدخبر: ۵۵۹۳۰۹
تاریخ خبر:

آنچه در سیاسی‌ترین ۷۲ ساعت عمرمان گذشت | یک افتتاحیه و یک اختتامیه و یک تشییع

آنچه در سیاسی‌ترین ۷۲ ساعت عمرمان گذشت | یک افتتاحیه و یک اختتامیه و یک تشییع

حضور پرشور مردم در تشییع ‌‌تاریخی، نقطه پایانی بود بر 72 ساعت پرالتهاب سیاسی در کشور؛ همراه با پایان مجلس، افتتاح خبرگان و حضور سیاستمداران جهانی‌

هفت صبح| این سیاسی‌ترین 72 ساعت عمر ما بود. در خواب و بیداری. از یکشنبه شب و سقوط هلی‌کوپتر رئیس‌جمهور و هیات همراه و یک اکتشاف طولانی 15 ساعته آن هم در محدوده‌ای بسیار کوچک، ‌و بعد شوک حاصل از این حادثه باورنکردنی. در حالیکه در حال هضم این ماجرای غمناک شگفت‌انگیز بودیم با یک افتتاح و یک اختتامیه مواجه شدیم. افتتاح مجلس خبرگان درست چند ساعت پس از سانحه هلی‌کوپتر و بعد اختتامیه مجلس دوازدهم.

 

 

ماجراهای مجلس خبرگان خودش داستان مفصلی داشت. حضور احمدی‌نژاد با پیراهن سفید در زیر کت مشکی‌اش  در این مراسم در حالیکه بقیه عموما از نشانه‌های مشکی و عزا استفاده کرده بودند. این مسئله در کنار استفاده احمدی‌نژاد از کلمه درگذشت به جای شهادت درپیامش موجب شد تا آمنه سادات ذبیح‌پور با کلماتی بی‌ادبانه احمدی‌نژاد را مورد توهین قرار دهد. این گستاخی از طرف یک  چهره معتمد تلویزیون واقعا حیرت انگیز بود! مشخص نیست چرا چهره‌های رسانه‌ای تلویزیون این گونه میدان عمل خود را بی‌نهایت می‌بینند.

 

 

 

هرچه بود این توئیت زشت همزمان شد با یک توئیت متقابل  توهین آمیز که حاوی اتهامی سنگین علیه خانم ذبیح پور از سوی یکی از هواداران احمدی‌نژاد بود  که در نهایت به حذف توئیت اصلی از سوی خانم ذبیح‌‌پور انجامید. این یک نمایش واضح از بی‌کلاسی از سوی طرفین ماجرا بود. متاسفانه از کلمه دیگری به جز بی‌کلاسی و بی‌پرستیژی نمی‌شود استفاده کرد تا حق کلام ادا شود.

 

 

یک مجری دیگر هم ماجرای زشت انتشار عکس‌های برهنه از ده دوازده تا کاربر توئیتری را به روی آنتن زنده آورد و نتایج خاص خود را اخذ کرد.

 

 

در همین حین عکس‌هایی از خوش‌وبش اعضای قدیمی مجلس خبرگان منتشر شد که درآنها نشانه غم واندوه در چهره‌ها کمتر مشاهده می‌شد و این خود یک بازتاب سنگین دیگر با خود به همراه آورد. هرچند اشاره به چند عکس و نتیجه گیری کردن درباره میزان اندوه ‌آدم‌ها به کمی شارلاتانیسم رسانه‌ای احتیاج دارد .

 

 

مهم‌ترین اتفاق مراسم افتتاحیه انصراف آیت‌الله جنتی برای ریاست مجلس خبرگان بود و خب آیت‌الله رئیسی هم که نایب رئیس دوره قبل و مهم‌ترین گزینه ریاست مجلس بود دیگر در قید حیات نبودند و ریاست به آیت‌الله موحدی‌ کرمانی روحانی 93 ساله رسید که از منصب ریاست سنی مجلس خبرگان با کسب 55 رای به ریاست قطعی این دوره انتخاب شد و کسانی که فکر می‌کردند این ریاست به آیت‌الله اعرافی رئیس حوزه علمیه قم خواهد رسید غافلگیر شدند.

 

 

مراسم اختتامیه مجلس هم برگزار شد و در میان شگفتی همگان یکی  از چهره‌های رسانه‌ای مهم جبهه پایداری  در هیاهوی این اتفاقات توئیت بسیار تندی  علیه  قالیباف منتشر کرد که باز هم از اصول اولیه به سر بردن در چنین روزهایی به دور بود و حاوی کینه‌هایی است که در جبهه اصولگرایان بین طیف‌های مختلف وجود دارد و ...

 

 

در همین بین مجموعه‌ای بی‌پایان از روایات درباره  چگونگی سقوط،‌گزینش سرنشینان هلی‌کوپترها، علت سقوط، ‌نقش پهپاد ترکیه، ‌این که چه کسی با آیت‌الله آل هاشم صحبت کرده بود و چرایی طول کشیدن باورنکردنی  عملیات تجسس منتشر می‌شد که همخوانی اندکی با هم داشتند.

 

 

در قسمت دیگر این 72 ساعت تکرار ناشدنی، ‌مراسم تشییع گسترده‌ای بود که در شهرهای تبریز و قم و سپس تهران شکل گرفته بود و کشورمان میزبان چهره‌های سیاسی متعددی بود که در میانه این مراسم پرشور خودشان را به تهران رسانده بودند تا ادای احترام کنند. حضور چشمگیر مردم در این مراسم نشان داد که واکنش مردم به فقدان چهره‌های سیاسی از مکانیزمی خارج از تحلیل‌های عمومی رسانه‌ای بهره می‌جوید.

 

 

  بگذارید یکی دوتا داستان را به شکل مشخص برایتان با جزئیات بیشتر روایت کنیم:

 

 

‌تهران روز سه‌شنبه شاهد دو مراسم مهم در سیاسی‌ترین محله کشور بود: اولی یک مراسم افتتاحیه در خیابان امام خمینی و دومی در نزدیکی آن یک مراسم اختتامیه برای این دوره از مجلس. از یک طرف اولین جلسه از دوره ششم مجلس خبرگان رهبری با ریاست آیت‌الله محمدعلی موحدی کرمانی برگزار می‌شد. از طرف دیگر مجلس یازدهم با چند مصوبه و گزارش و یک بیانیه به کار خود پایان می‌داد. در این دو جلسه مهم چه گذشت؟

 

این متفاوت‌ترین افتتاحیه مجلس خبرگان بود که در اولین روز خرداد ماه سال ۱۴۰۳ برگزار شد. عکاسان تمام خبرگزاری‌ها برای دقایقی روی جای خالی سیدابراهیم رئیسی و محمد علی آل هاشم بر روی کرسی‌های نمایندگی فوکوس کرده بودند.  آیت‌الله علم‌الهدی که در سانحه بالگرد، دامادش ابراهیم رئیسی را از دست داده بود نیز از دیگر غایبان این مراسم بود. سید محمدعلی موسوی جزایری نماینده تهران در مجلس خبرگان ششم، هم در میان چهره‌های حاضر در مراسم افتتاحیه دیده نمی‌شد.

 

مجلس خبرگان رهبری با تکیه رئیس سنی بر صندلی ریاست، آیت‌الله موحدی کرمانی شروع شد تا بر صندلی تکیه بزند که طی ۸ سال گذشته در اختیار آیت‌الله جنتی بوده. آیت‌الله جنتی این دوره کاندیدای حضور در مجلس خبرگان نشده بود.

 

درباره رئیس جدید این شورا چه می‌دانیم؟‌

  او متولد ۱۳۱۰ در کرمان است.

  از موسسین جامعه روحانیت مبارز در سال ۱۳۵۶ بوده است.

  از سال ۱۳۵۹ تا ۱۳۷۸ در دوره اول مجلس نماینده کرمان و در چهار دوره بعدی نماینده کرمان بوده است.

  در بخشی از این دوره به طور همزمان از سال ۱۳۷۰ تا ۱۳۸۴ نماینده آیت‌الله خامنه‌ای در سپاه بوده است.

     هم‌چنین در همین بازه زمانی از سال ۱۳۶۸ عضو مجمع تشخیص مصلحت نظام بوده که این عضویت تا سال ۱۴۰۱ ادامه داشته است.

  اهمیت موحدی کرمانی در نیمه اول دهه ۹۰ افزایش پیدا کرد جایی که اولا در سال ۱۳۹۳ بعد از مرگ مهدوی کنی، دبیر کل این تشکل روحانی جناح راست شد.

  و پس از آن در یک بازه زمانی تقریبا یک ساله از سال ۱۳۹۵ تا ۱۳۹۶ رئیس مجمع تشخیص مصلحت نظام شد.

  آیت‌الله موحدی کرمانی تلاش کرد جامعه روحانیت را به محوریت جناح راست برگرداند که البته با تشکل سازی‌های حداد عادل (مثل شورای ائتلاف) به نتیجه نرسید. او زیر بار ائتلاف با این گروه نرفت و خود شورای وحدت اصولگرایان را با وجود گروه‌های اندکی که عضو آن بودند پیش برد و در این مجلس موفق شد سر لیست خود یعنی متکی را به مجلس بفرستد.

بازوی اجرایی او در جامعه روحانیت، پورمحمدی، وزیر اسبق کشور در دولت احمدی‌نژاد است.

 او یکی از معدود افرادی است که در کل دوره‌های مجلس خبرگان حضور داشته است.

 

 

 

شورای شهر بعدی سه ساله می‌شود

 

در هیاهوی خبرهای مربوط به سقوط بالگرد روز سه‌شنبه 7 تصمیم در آخرین جلسه مجلس گرفته شد:

  آخرین اصلاحات بر لایحه برنامه هفتم توسعه و ارسال به شورای نگهبان

     اصرار بر نظرات خود در زمینه لایحه شفافیت که مورد ایراد شورای نگهبان واقع شده بود و ارسال آن به مجمع تشخیص مصلحت برای نظر نهایی

     اصرار بر نظرات خود در زمینه طرح مربوط به تغییر در شیوه برگزاری کنکور که مورد ایراد شورای نگهبان واقع شده بود و ارسال آن به مجمع برای نظر نهایی

  اصلاح نهایی طرح حمایت از مالکیت صنعتی و ارسال به شورای نگهبان

  اصلاح نهایی طرح «اصلاح قانون مجازات اسلحه و مهمات و دارندگان سلاح و مهمات غیرمجاز» و ارسال به شورای نگهبان

  تغییر قانون انتخابات ریاست جمهوری به نحوی که دوره بعدی شورای شهر (از سال ۱۴۰۴) سه ساله باشد تا در سال ۱۴۰۷ دوباره انتخابات ریاست جمهوری و شورای شهر همزمان برگزار شود.

     تصویب طرحی که بر اساس آن محصولات زنبورعسل معاف از پرداخت مالیات بر ارزش افزوده می‌شوند.

 

 

سمبه پر علیه روحانی

هم‌چنین مجلس در آستانه انتخابات ریاست جمهوری چهار گزارش در مورد نقض قانون توسط ارکان مختلف دولت روحانی یا تحقیق و تفحص در مورد این دولت را به قوه قضائیه ارسال کرد:

  نقض در اجرای قانون خرید تضمینی محصولات کشاورزی

تحقیق و تفحص از عملکرد ستاد احیای دریاچه ارومیه

نقض، استنکاف و اجرای ناقص قوانین مرتبط با جلوگیری از آلایندگی زیست محیطی پالایشگاه آبادان

تحقیق و تفحص از دریافت و پرداخت حقوق‌های نجومی

تحقیق و تفحص از سازمان‌های ایدرو و ایمیدرو

 

دو گزارش هم به قوه قضائیه ارجاع شد که یکی شامل تحقیق و تفحص از عملکرد شهرداری آبادان و اروند کنار و دیگری تحقیق و تفحص از اتاق بازرگانی، صنایع و معادن، کشاورزی ایران و شهرستان‌ها می‌شد. مورد دوم مربوط به عملکرد طیف نزدیک به دولت روحانی است. اکثر نمایندگان فعلی دیگر باید با سمت فعلی خود خداحافظی کنند.

 

۱۸۵ نماینده دیروز نماینده‌ها بیانیه‌ای در تشکر از اقدامات دانشگاه آزاد صادر کردند. دانشگاه آزاد یکی از پایگاه‌هایی است که احتمالا برخی از نمایندگان فعلی فعالیت‌های آموزشی و حرفه‌ای خود را درآن پیگیری خواهند کرد.

 

 

کدخبر: ۵۵۹۳۰۹
تاریخ خبر:
ارسال نظر