کاربر گرامی

برای استفاده از محتوای اختصاصی و ویدئو ها باید در وب سایت هفت صبح ثبت نام نمایید

با ثبت نام و خرید اشتراک به نسخه PDF روزنامه، مطالب و ویدئو‌های اختصاصی و تمامی امکانات دسترسی خواهید داشت.

کدخبر: ۵۶۳۳۴۴
تاریخ خبر:

میراث‌ شومی دیگر از ویروس کرونا

میراث‌ شومی دیگر از ویروس کرونا

فاصله‌گذاری اجتماعی کووید با مرگ‌و‌میر نوزادان و تولد زودرس مرتبط است

هفت صبح| محققان بر این باورند که مراقبت‌های نامناسب در دوران بارداری با مرگ‌و‌میر نوزادان ارتباط دارد. براساس یک مطالعه جدید، فاصله‌گذاری اجتماعی مرتبط با همه‌گیری کرونا با افزایش نرخ تولد زودرس و مرگ‌و‌میر نوزادان در یک تا دو ماه اول ارتباط دارد. محققان دانشگاه آلاباما در بیرمنگام در مطالعه‌ای، بیش از ۱۸ میلیون زایمان ثبت‌شده در آلاباما را از سال ۲۰۱۶ تا ۲۰۲۰ بررسی کرده و سال‌های قبل از همه‌گیری را با دوره مربوط به محدودیت‌های بهداشتی در مارس ۲۰۲۰ مقایسه کردند.

 

نتیجه از ابتدا مشخص نبود. با این‌حال، وقتی محققان مرگ‌و‌میر نوزادان و نرخ تولد زودرس را از زمان اجرای فاصله‌گذاری اجتماعی مورد بررسی قرار دادند، به ارتباط بین فاصله‌گذاری و مرگ‌و‌میر نوزادان و تولد زودرس پی بردند. دوره نوزادی به چهار هفته اول زندگی نوزاد اطلاق می‌شود. دکتر ویوک شوکلا، نویسنده ارشد مطالعه و متخصص نوزادان و استادیار بخش نوزادان دانشگاه آلابامای بیرمنگام، در ایمیلی به اپک تایمز گفت: «این مطالعه اثرات غیرمنتظره فاصله‌گذاری اجتماعی بر سلامت نوزادان را ارزیابی می‌کند.»

 

او گفت: «این مطالعه نشان می‌دهد ‌ تأثیر فاصله‌گذاری اجتماعی بر سلامت مردم با تأخیر همراه بوده و در روزهای اول اجرای فاصله‌گذاری مشخص نیست.» او افزود ‌ این مطالعه صرفاً ارتباط فاصله‌گذاری اجتماعی با پیامدهای سلامتی را ارزیابی می‌کند و کاری با تأثیر عفونت کووید-۱۹ بر مادر و فرزند ندارد.

 

کاهش معاینات قبل از تولد نوزاد

محققان گفتند ‌ یافته‌های آنها می‌تواند به کاهش مراقبت‌های دوران بارداری و عوارض آن مرتبط باشند. ‌آنها دریافتند ‌ تعداد معاینات قبل از تولد و معاینات پزشکی دوران بارداری در جریان همه‌گیری کمتر شده ‌ که می‌توان آن را به فاصله‌گذاری اجتماعی نسبت داد. دکتر ریچل سینکی، استادیار بخش طب مادر و جنین در دانشگاه آلاباما در بیرمنگام، در بیانیه‌ای مطبوعاتی گفت: «این معاینات برای تشخیص و رسیدگی به عوارضی که ممکن است برای مادر و نوزاد خطرناک باشند، حائز اهمیت هستند.»

 

به گزارش انجمن طب آمریکا، ‌‌ ۸۱ درصد از پزشکانی که درماه‌‌‌‌‌های جولای و آگوست ۲۰۲۰ مورد ارزیابی قرار گرفتند، نسبت به دوران قبل از همه‌گیری معاینات کمتری انجام داده بودند. میانگین تعداد معاینات حضوری آن‌ها از ۹۵ به ۵۷ مورد در هفته کاهش یافته بود. از این گذشته، نرخ بیماری‌هایی مانند دیابت بارداری، فشار خون بارداری و القای زایمان و همچنین نرخ پذیرش در بخش مراقبت‌های ویژه نوزادان در جریان همه‌گیری افزایش یافت.

 

این مطالعه نشان داد که نرخ مرگ‌و‌میر کلی نوزادان در جریان همه‌گیری ۲۰۲۰ کمتر بود اما آغاز فاصله‌گذاری اجتماعی با افزایش مرگ‌و‌میر نوزادان و تولد زودرس همراه شد. کووید-۱۹ نظام مراقبت‌های بهداشتی را در سراسر جهان تحت تأثیر قرار داد و جان خیلی‌ها را گرفت. دکتر شوکلا افزود: «درس گرفتن از این تجربه برای کسب آمادگی بیشتر در قبال بحران‌های احتمالی آتی در حوزه سلامت حائز اهمیت است. ما باید بدانیم ‌ تغییر در رفتارهای سلامت‌محور چه پیامدهایی دارد؛ حال چه افراد دسترسی کمتری به مراقبت‌های بهداشتی داشته باشند و چه عادت‌های بهداشتی آن‌ها تغییر کرده باشد.»

 

نیاز به تحقیقات بیشتر

دکتر شوکلا گفت ‌ مطالعه حاضر مشاهده‌ای بوده ‌ و افزود: «نتایج نشان می‌دهند که به مطالعات عمیق‌تری در رابطه با اثرات ناخواسته تغییرات رفتاری در حوزه سلامت در جریان همه‌گیری نیاز داریم.» (اپوک تایمز)

 

کدخبر: ۵۶۳۳۴۴
تاریخ خبر:
ارسال نظر