کاربر گرامی

برای استفاده از محتوای اختصاصی و ویدئو ها باید در وب سایت هفت صبح ثبت نام نمایید

با ثبت نام و خرید اشتراک به نسخه PDF روزنامه، مطالب و ویدئو‌های اختصاصی و تمامی امکانات دسترسی خواهید داشت.

کدخبر: ۵۶۱۸۸۰
تاریخ خبر:

دلیل اصرار برگزاری نمایشگاه الکامپ درمیان انتخابات چه بود؟

دلیل اصرار برگزاری نمایشگاه الکامپ درمیان انتخابات چه بود؟

درباره الکامپ؛ رویدادی که روزگاری مهم‌ترین گردهمایی صنف آی‌تی بود‌

هفت صبح| درست در ساعت‌هایی که میلیون‌ها ایرانی در حال بالا و پایین کردن خبرها بودند تا بدانند نتایج اولیه انتخابات ریاست‌جمهوری چه شده و از بین سه‌گانه پزشکیان-جلیلی-قالیباف چه کسی شانس بیشتری برای رفتن به پاستور دارد عیسی زارع‌پور درحال بریدن روبان نمایشگاهی بود که در یکی از خاص‌ترین هفته‌های سال 1403 در حال برگزاری است. نمایشگاه بیست‌وهفتم الکامپ که سال‌هاست به عنوان مهم‌ترین گردهمایی صنف آی‌تی و فعالان اینترنت کشور شناخته می‌شود یکی از خلوت‌ترین افتتاحیه‌های خود را ثبت کرد. 

 

قدیر زارع‌پور از برگزارکنندگان

 

زارع‌پور در حالی روبان این نمایشگاه را قیچی کرد که معلوم نیست دو ماه دیگر چه مسئولیتی در دولت چهاردهم خواهد داشت و مهم‌تر اینکه در همین سه سال گذشته هم هیچ‌وقت حاضر نشده مسئولیتی در قبال وضعیت اینترنت و البته اوضاع ناخوش کسب‌وکار و استارتاپ‌های حوزه آی‌تی بپذیرد. وزیر ارتباطات یک بار دیگر در صحبت‌هایش در الکامپ امسال مانند همیشه گفت محدودیت بر زیرساخت‌ها، از اختیار وزارت ارتباطات خارج است و چیزی را در زمینه فیلترینگ و سرعت و کیفیت اینترنت برعهده نگرفت.

 

تازه او از تریبون الکامپ استفاده و ادعا کرد زیرساخت‌های ارتباطات و آی‌تی کشور به اندازه 30 سال گذشته توسعه پیدا کرده و مردم بعدا درباره این موضوع بهتر قضاوت خواهند کرد. او از برگزارکنندگان هم تقدیر کرده که همزمان با انتخابات آن را برگزار کرده‌اند. موضوعی که به نظر می‌رسد شائبه‌ها درباره اینکه وزارت ارتباطات از حامیان ایده برگزاری الکامپ و موکول نشدن آن به دوره وزیر ارتباطات بعدی بوده را تقویت می‌کند. تلاشی موفق در همکاری برگزارکنندگان با وزارت ارتباطات تا الکامپ بیست‌وهفتم و برگزاری آن به کارنامه زارع‌پور الصاق شود.

 

بزرگان اکوسیستم نیامدند

 

زارع‌پور همچنین در حالی از تعداد زیاد غرفه‌های الکامپ گفت که غیبت استارتاپ‌ها در این دوره یکی دیگر از نقدها و ضعف‌های آن عنوان شده است. این در حالی است که پیشتر آرش برهمند یکی از دبیران و دست‌اندرکاران این رویداد گفته بود امسال این نمایشگاه با حضور پرشور استارتاپ‌ها برگزار خواهد شد. اسنپ، تپسی، دیجی‌کالا، خانومی، آچاره و... امسال هم در این نمایشگاه حضور نداشتند. شرکت‌های صنعتی مانند ماموت و زر هم که برهمند در نشستی خبری از آن‌ها به عنوان مشارکت‌کنندگان احتمالی در الکامپ یاد کرده بود حاضر نشدند به نمایشگاه بیایند و بزرگان این رویداد غرفه‌های سازمان‌هایی چون تامین اجتماعی، بیمه مرکزی، وزارت صمت، وزارت ارتباطات و ... بودند.

 

تاریخ الکامپ با اصرار چه کسی تغییر نکرد؟

 

اما حضور زارع‌پور آن‌هم در میانه بحث‌های انتخابات تنها یکی از نقدها به الکامپ امسال بوده است. بی‌نظمی در اعلام تاریخ دقیق این نمایشگاه بعد از حادثه سقوط هلی‌کوپتر رئیس‌جمهور از یک سو و برگزاری نشست خبری در میانه نمایشگاه اینوتکس با حضور حداقلی رسانه‌ها و نادیده گرفتن رسانه‌های اصلی اکوسیستم استارتاپی و آی‌تی کشور از دیگر بخش‌های کارنامه الکامپ امسال بوده است. 

 

بسیاری از فعالان صنفی و رسانه‌ای حوزه آی‌تی با پیش‌بینی اینکه احتمالا انتخابات دو مرحله‌ای خواهد بود از برگزارکننده این نمایشگاه که شرکتی به نام کوشاتجارت است خواسته بودند که به احترام صنف و برای برگزاری آبرومندانه نمایشگاه، تاریخی دیگر و بعد از مشخص شدن مدیران ارشد دولتی در حوزه آی‌تی که باید پاسخگوی وضعیت اینترنت و اکوسیستم استارتاپی باشند برگزار شود. اما این شرکت و همینطور رضا حیدری، نماینده سازمان نظام صنفی رایانه‌ای استان تهران که به عنوان دبیر برگزاری معرفی شده در برابر این اصرارها صرف برگزاری را به هر ضرب و زوری مقدم بر سطح برگزاری و پیگیری مطالبات صنف دانستند.

 

 اگر می‌خواهید سخنران الکامپ باشید

 

در کنار غیبت استارتاپ‌ها و بخش خصوصی از یک سو و حضور پررنگ دولتی‌ها در الکامپ 1403 از سوی دیگر یکی از عجایب این رویداد بخش محتوایی آن به‌خصوص الکام‌تاکز بود. اعلام علنی فروش پنل و سخنرانی در سایت رسمی الکامپ با واکنش فعالان و کارشناسان این حوزه همراه شد. در اقدامی بی‌سابقه برگزارکنندگان بخش محتوایی الکامپ برای سخنرانی انفرادی در استیج‌های این رویداد مبلغ ده میلیون تومان و برای حضور به صورت پنل مبلغ 20 میلیون تومان از متقاضیان مطالبه کردند.

 

انتشار تصاویری از پوستر پنل‌ها در روز شنبه و به فاصله یکی دو ساعت مانده به برگزاری همان پنل بدون عکس و عنوان سخنرانان هم نشان می‌داد که احتمالا در مواردی حتی بعد از افتتاح این رویداد عده‌ای موفق شده‌اند از طریق همین مکانیزم در الکامپ تریبون سخنرانی بگیرند! بدعتی عجیب در یکی از باسابقه‌ترین رویدادهای آی‌تی کشور که باید امیدوار بود در دوره‌های بعد به یک رویه تبدیل نشود. 

 

نکته آخر را هم می‌توان به حضور پررنگ چینی‌ها به عنوان شرکت‌کنندگان خارجی رویداد اختصاص داد که تقریبا تنها خارجی‌های حاضر در معدود غرفه‌های بخش بین‌الملل این رویداد بودند. حضورشان را باید با کمی خوش‌بینی بی‌ارتباط با جمله‌ای از زارع‌پور دانست که در حاشیه این رویداد وعده تحقق اینترنت ماهواره‌ای با کمک کشورهای همسو را داده بود!

 

کدخبر: ۵۶۱۸۸۰
تاریخ خبر:
ارسال نظر