کاربر گرامی

برای استفاده از محتوای اختصاصی و ویدئو ها باید در وب سایت هفت صبح ثبت نام نمایید

با ثبت نام و خرید اشتراک به نسخه PDF روزنامه، مطالب و ویدئو‌های اختصاصی و تمامی امکانات دسترسی خواهید داشت.

کدخبر: ۵۶۶۱۲۱
تاریخ خبر:

کلاف پیچیده ثبت‌نام خودروی جانبازان| یک جانباز در گفتگو با هفت‌صبح می‌گوید‌ انگار تبدیل به دلال خودرو شده‌ایم

کلاف پیچیده ثبت‌نام خودروی جانبازان| یک جانباز در گفتگو با هفت‌صبح می‌گوید‌ انگار تبدیل به دلال خودرو شده‌ایم

کاش یک بار از ‌‌ جانبازان نخاعی می‌پرسیدند کدام ماشین وارداتی به درد شما می‌خورد؛ بعد اقدام به واردات می‌کردند

هفت صبح| ‌واردات خودرو برای جانبازان از سال 1402 پرونده‌اش آغاز شد. سه دسته جانباز با درصدهای مختلف که از 50 درصد به بالا بودند، مجوز گرفتند تا با ثبت‌نام در سامانه مخصوص واردات جانبازان برای واردات برخی خودروها اقدام کنند. لیست شرکت‌های مختلف با محصولات وارداتی‌شان اعلام ‌ و ثبت‌نام آغاز شد. اما این همه ماجرا نبود؛ کلاف پیچیده‌ای پیش روی جانبازان عزیز جنگ قرار گرفت که آن هم فرآیند ثبت‌نام بود.

 

حتی اعلام شد در سامانه این عزیزان می‌توانند گزینه واردات شخصی را انتخاب کنند ‌ یا گزینه واردات شرکتی را فعال کنند اما هنوز این پروژه به سرانجام نرسیده است. از یک سو جانبازان اگر به صورت شخصی اقدام به واردات کنند، روند بسیار مشکل است؛ از سوی دیگر، برای انتخاب شرکتی و ثبت‌نام در سامانه با مشکلات بسیاری مواجه هستند. البته که روند شرکت‌ها در سامانه ثبت‌نام هم متفاوت است.

 

هر شرکتی یکسری شرایط را برای واردات خودروی جانبازان تعریف کرده ‌ اما گزینه‌ای هم در لیست ثبت‌نام وجود دارد (گزینه سه) پرداخت مبلغ توافقی به شرکت‌های واردکننده توسط متقاضی! بعد هم نوشته از طریق درگاه‌های پرداخت در سایت‌های شرکت‌های واردکننده! که خب مشخص نیست اصلا چه مبلغی برای چه فرآیندی باید جانباز به شرکت‌های واردکننده بپردازد.همه اینها یک کلاف سردرگم را برای جانبازان ایجاد کرده که به‌راحتی نمی‌توانند از قانونی که در برابر کاری که برای کشور کرده‌اند، بهره ببرند.

 

ماشین‌های وارداتی جانبازان به کار ما نمی‌آید

یک جانباز معزز 70 درصد ویژه در گفت‌وگو با هفت‌صبح به مشکلاتی که همین ثبت‌نام برای سامانه جانبازان برای‌شان ایجاد کرده است، اشاره می‌کند. او که نامش نزد هفت‌صبح محفوظ است، می‌گوید کاش یک بار از ‌‌ جانبازان نخاعی می‌پرسیدند کدام ماشین وارداتی به درد شما می‌خورد؛ بعد اقدام به واردات می‌کردند. مگر چند جانباز قطع نخاعی در کشور داریم، یک بار همه ما را جمع می‌کردند تا به مسئولان بگوییم لااقل یک ون برای ما وارد می‌کردید که لااقل ویلچرمان آنجا جا شود.

 

بتوانیم بعد سال‌ها یک سفر برویم و در انتهای ون بتوانیم استراحت کنیم. مشکلات جانبازان  قطع نخاعی ورای این صحبت‌هاست. او می‌گوید:« چهارشنبه 21 شهریور آخرین مهلت ثبت‌نام جانبازان در سامانه است اما ما واقعا سر‌در نمی‌آوریم روند ثبت‌نام در سایت به چه شکل است. چندی قبل یکی از جانبازان 70 درصد از مشهد تماس گرفت و پرسید اصلا این خودروها به ما تعلق خواهد گرفت؟ جانبازان برای ادامه حیات و زندگی خود می‌خواهند این خودروها را بفروشند در حالی که اصلا روند ثبت‌نام و تحویل خودروها مشخص نیست.»

 

سامانه هر بار لغو سیستمی می‌زند

پسر این جانباز نیز درباره روند ثبت‌نام در سامانه از روز اولی که باز شده است، می‌گوید:« من در سایت‌ها و رسانه‌ها می‌خوانم تعداد بسیاری خودرو از برندهای مختلف مخصوص جانبازان وارد شده است؛ مثلا  ۲۰ - ۳۰ مدل خودرو را می‌گویند وارد شده ‌ اما در سایت ثبت‌نام فقط 8 مدل در ثبت‌نام جدید سامانه وجود دارد. در حال حاضر چند مدل بنز و ب‌.ام.و، دو مدل تویوتا و فولکس‌واگن وجود دارد. اینها خودروهایی است که در سامانه است و شما موظف هستید و باید از این ۸ مورد ۵ مورد را انتخاب کنید.

 

حالا مثلا جانباز بین ۵۰ تا ۶۹ درصد بنیاد گفته است تا ۲۵۰۰۰یورو می‌تواند انتخاب کند، جانبازهای ۷۰ درصد عادی تا ۳۰ هزار یورو و جانبازان ۷۰ درصد ویژه که شامل نخاعی‌ها می‌شود تا ۳۵۰۰۰ یورو امکان واردات خودرو دارند. اما اصلا در جدول خودروها مشخص نیست کدام دسته و تا چه سقف قیمتی‌ای شامل جانبازان می‌شود که بتوانند ماشین را وارد کنند.

 

فقط یکسری کاتالوگ معرفی ماشین به عربی و انگلیسی و بعضا فارسی وجود دارد. بخش دیگر ماجرا هم این است که ما چند بار پول کافی‌نت دادیم، ثبت‌نام کردیم مثل نیسان ایکس تریل که بعد اعلام شد به صورت سیستمی ثبت‌نام و گزینه ما لغو شده است! انگار شرکتی که قرار بود خودرو را بیاورد این امکان را نداشت و باز از اول در دوره جدید ثبت‌نام کردیم.»

 

ما ماشین هم نخواستیم انگار دلال هستیم!

این جانباز 70 درصد ویژه به هفت‌صبح می‌گوید:« سال‌هاست قانونی تصویب شده که هر 10 سال به جانبازان با تسهیلات یک خودرو داده شود که مدت‌هاست اجرایی نشده است. بعد هم گفتند مجوز واردات به ما می‌دهند. من واقعا خودم نه از بنیاد نه مسئولین چیزی نمی‌خواهم اما فرزندان ما هم حق دارند.

 

من جوان بودم رفتم جنگ. چهل سال گذشته. تمام چیزی که برایشان مانده، یک آدم 30 درصد که 40 سال است این طرف و آن طرفش می‌کنند. حالا مجوزی به ما داده‌اند که اصلا سردرنمی‌آوریم شرایطش به چه شکل است، از بنیاد سوال می‌کنیم می‌گویند مگر قرار است ماشین داده شود.هفته قبل یک نفر با ما تماس گرفته حالا که جانباز هستید با ما شریک شوید 50-50 ماشین بیاوریم! مگر جانباز، دلال است؟»

 

در آخرین لحظه‌های تنظیم این گزارش خبر آمد دو مدل آئودی، یک مدل هوندا و دو مدل کیا نیز به سامانه فروش جانبازان اضافه شده است. در حالی که روز چهارشنبه ثبت‌نام قرار است تمام شود و از 10 شهریور سامانه بازگشایی شده بود تعدادی نیز خودروهای خود را انتخاب کردند. حالا 20 شهریور خودروهای جدید اضافه شده و تکلیف کسانی که چند روز قبل خودروی دیگری را انتخاب کردند نامشخص است.

 

این بی‌برنامگی و پیچیدگی ثبت‌نام بلای جانبازانی شده که امید به همین اتفاق دارند. حالا از همه این موارد که بگذریم بزرگترین سوال اینجاست ثبت‌نام‌ها انجام شد، انتخاب‌ها صورت گرفت؛ قرار است باز لغو سیستمی شود؟ اصلا چه تعداد خودرو برای جانبازان وارد شده است؟ چرا شرکت‌ها به صورت شفاف اعلام نمی‌کنند چه تعداد خودرو وارد شده؟ ارزی که قرار بود به این بخش تخصیص داده شود، اصلا تخصیص داده شد یا همین موضوع واردات خودروی جانبازان را با لغو سیستمی یک محصول مواجه می‌کند.

 

کدخبر: ۵۶۶۱۲۱
تاریخ خبر:
ارسال نظر