کاربر گرامی

برای استفاده از محتوای اختصاصی و ویدئو ها باید در وب سایت هفت صبح ثبت نام نمایید

با ثبت نام و خرید اشتراک به نسخه PDF روزنامه، مطالب و ویدئو‌های اختصاصی و تمامی امکانات دسترسی خواهید داشت.

کدخبر: ۵۶۶۰۶۴
تاریخ خبر:

تارا نمونه‌ ایرانیزه شده پژو ۳۰۱ | دو خودرو در مباحث فنی چه شباهت‌ها و تفاوت‌هایی دارند؟

تارا نمونه‌ ایرانیزه شده پژو 301 | دو خودرو در مباحث فنی چه شباهت‌ها و تفاوت‌هایی دارند؟

یکی از جدیدترین محصولات شرکت پژو که در دوران پسابرجام به ایران رسید، مدل 301 بود

هفت صبح| این روزها در صنعت خودروسازی روز دنیا، موضوع «استفاده از پلتفرم مشترک» و «الهام‌گیری از زبان طراحی» در ساخت محصولات جدید امری عادی و جاافتاده است.با نگاهی به محصولات برندهای صاحب‌نام در سراسر دنیا به راحتی می‌توان این موضوع را لمس کرد. به عنوان مثال طی چند دهه اخیر بارها شاهد بودیم که پیشرانه تولید شده توسط یک برند صاحب‌نام آلمانی، در محصولات آسیایی به کار گرفته می‌شود.

تارا و پژو 301

یا یک پلتفرم ژاپنی در محصولات چینی مورد استفاده قرار می‌گیرد که در بسیاری از موارد این همکاری‌ها، انتقال دانش مهندسی به کشورهای مختلف را سبب می‌شود. صنعت خودروسازی ایران نیز از این قاعده جهانی مستثنا نیست. خودروسازان ایرانی که از دهه 80 خورشیدی سعی در خودکفایی داشته و بر تملک برند ملی اصرار دارند، همواره از خودروسازان مطرح جهانی کمک گرفته‌اند.

 

تارا و پژو 301

یکی از جدیدترین محصولات شرکت پژو که در دوران پسابرجام به ایران رسید، مدل 301 بود. خودرویی اقتصادی در کلاس سدان‌های سایز متوسط که قرار بود جای 405 را پُر کند. اما به دلیل خروج آمریکا از برجام و عدم همکاری شریک فرانسوی، این موضوع هرگز محقق نشد و پژو 301 خیلی زود به یکی از بازندگان بزرگ بازار ایران تبدیل شد. پژو 301 در سال 2012 معرفی شد. اما دو سال بعد نسخه چینی آن برای بازارهای آسیایی و آفریقایی ‌روی خط تولید رفت که نمونه عرضه شده در کشورمان از این نوع بود.

 

با برهم خوردن توافقنامه هسته‌ای، سازنده وطنی 301 تصمیم گرفت که نمونه ایرانی شده این خودرو را با نام تارا ‌روی خط تولید فرستاده و اینگونه به مصاف تحریم‌ها برود! نمای ظاهری تارا، هرچند نسبت به سورن و دنا پیشرفت‌های قابل ملاحظه‌ای داشته اما باز هم در مقایسه با رقبای جهانی حرف چندانی برای گفتن ندارد. خاصه آنکه در نمونه‌های اولیه تولیدشده، ایرادات کیفی بسیار جدی به چشم می‌خورد. البته با گذشت چند سال از زمان عرضه تارا، این نقیصه کمرنگ شده و سازنده توجه بیشتری به کیفیت مونتاژ این محصول دارد.

 

هم تارا و هم پژو 301 در کلاس خودروهای اکونومیک قرار می‌گیرند و طبیعی است که تجهیزات رفاهی و ایمنی آنچنانی را نمی‌توان از آنها انتظار داشت. اما وضعیت تارا اندکی بهتر است و مجهزتر از همزاد فرانسوی خود به بازار آمد. فضای داخل کابین هر دو خودرو کاملا شبیه بوده و سازنده وطنی برخلاف چهره ظاهری، در داخل کابین به حداقل تغییرات بسنده کرده است. حالا نوبت آن است که ببینیم دو خودرو در مباحث فنی چه شباهت و تفاوت‌هایی دارند؟ پژو 301 مجهز به یک پیشرانه 1/6 لیتری بوده که 115 اسب بخار قدرت و 150 نیوتن متر گشتاور را در اختیار راننده قرار می دهد.

 

اما در طرف مقابل تارا (تیپ V2) از پیشرانه معروف TU5 ایران خودرو بهره‌مند است که 113 اسب بخار قدرت و 145 نیوتن متر گشتاور دارد. شتاب صفر تا 100 پژو 301 حدود 12 ثانیه و شتاب تارا 13 ثانیه اعلام شده است. نکته مهم آنکه پژو 301 صرفا با گیربکس 6 سرعته اتوماتیک اما تارا هم با جعبه دنده دستی و هم با جعبه دنده اتوماتیک قابل خریداری است. تارا اتوماتیک حدود 100 کیلوگرم از نسخه دنده دستی سنگین‌تر بوده و مصرف سوخت آن نیز 0/5 لیتر در هر یکصد کیلومتر کاهش یافته است.

 

کدخبر: ۵۶۶۰۶۴
تاریخ خبر:
ارسال نظر