کاربر گرامی

برای استفاده از محتوای اختصاصی و ویدئو ها باید در وب سایت هفت صبح ثبت نام نمایید

با ثبت نام و خرید اشتراک به نسخه PDF روزنامه، مطالب و ویدئو‌های اختصاصی و تمامی امکانات دسترسی خواهید داشت.

کدخبر: ۵۶۶۰۷۶
تاریخ خبر:

مهمانی از خاور دور | نسل نو ‌هوندا سیویک Type R‌ به زودی روانه خیابان‌های کشورمان خواهد شد

مهمانی از خاور دور | نسل نو ‌هوندا سیویک Type R‌ به زودی روانه خیابان‌های کشورمان خواهد شد

یک محصول نام‌آشنای ژاپنی، به فهرست خودروهای وارداتی به ایران اضافه شد

هفت صبح| ‌بالاخره پس از ثبت سفارش انواع و اقسام خودروهای ناشناس چینی و هر از چند گاهی، خودروی کره‌ای، نهایتا یک محصول نام‌آشنای ژاپنی، به فهرست خودروهای وارداتی به ایران اضافه شد. نسل نو هوندا سیویک تایپ R. اگر شما هم با شنیدن نام «هوندا» به یاد موتورسیکلت می‌افتید، حق دارید! هوندا را در ایران با موتورهایش می‌شناسند. به‌خصوص مدل CG125 که دهه‌هاست با اسامی مختلفی در ایران تولید شده و می‌شود و احتمالا خواهد شد!

Honda-Civic_Type_R-2023-1280-150f4bf36494959df3a0da6c022f1e7229

اما به جز محصولات «دوچرخِ» هوندا، خودروهای هوندا نیز چندان با بازار ایران غریبه نیستند. اوایل دهه 70 خورشیدی بود که انواع هوندا آکورد و هوندا سیویک به کشورمان وارد شدند و در کنار محصولاتی چون «اوپل»، «هیوندای» و «میتسوبیشی»، بخشی از بازار خودروهای لوکس ایران را در دست گرفتند. بعد از وقفه‌ای حدودا دو دهه‌ای، اوایل دهه 90 خورشیدی بود که هوندا با همکاری یک هولدینگ بزرگ و مطرح ایرانی به ایران بازگشت و سعی کرد جایگاه از دست رفته قبلی را بازیابد.

 

این شرکت ابتدا دو محصول آکورد و CR-V را برای بازار کشورمان در نظر گرفت که به ترتیب در کلاس سدان‌های خانوادگی و کراس‌اوورهای سایز متوسط قرار داشتند. اما به تازگی و پس از آزادسازی مجدد واردات خودرو به کشور، برند هوندا عزم خود را برای حضور در بازار تشنه ایران جزم کرده و نسل نو سیویک (Civic) در کنار آکورد و وزل، اولین محصولات این برند در دور جدید واردات خودرو به ایران خواهد بود.

Honda-Civic_Type_R-2023-1280-e913983d8b383e3561781dc1a49e19f439

سیویک Type R، خاص‌تر از همیشه

سیویک جدید را می‌توان خاص‌ترین و جوان‌پسندترین محصول تاریخ هوندا دانست. این خودرو بیشتر از پول پرداختی در بازارهای جهانی، به شما آش سِرو می‌کند! از برند خوشنام گرفته تا طراحی بسیار شکیل و پیشرانه‌های کم حجم اما قدرتمند. با نگاهی به تصاویر این خودرو درمی‌یابیم که طراحی ظاهری سیویک ۲۰۲۴ یک سروگردن بالاتر از رقبای کره‌ای و فرانسوی خود است. همچنین با سابقه‌ای که از هوندا سراغ داریم، احتمالا کیفیت ساخت سیویک جدید نیز بهتر از رقبای هم قیمت خود باشد.

 

هرچند روی کاغذ از سیویک نباید بیش از یک خودروی متوسط جوان‌پسند انتظار داشت اما هرچه باشد انتظارها از یک محصول ژاپنی آن هم با برند هوندا، همیشه بالا بوده و خواهد بود. سیویک Type R مجهز به یک پیشرانه ۲ لیتری ۴ سیلندر از نوع توربوشارژ بوده که توانایی تولید ۳۲۵ اسب بخار قدرت و ۴۲۰ نیوتن متر گشتاور را داراست.

Honda-Civic_Type_R-2023-1280-9b72d4e7e2a3f229a8184fa263d771bca7

میزان مصرف سوخت این پیشرانه تنها 6/9 لیتر در هر 100 کیلومتر اعلام شده است. ضمن آنکه مشتریان سیویک می‌توانند از بین جعبه دنده اتوماتیک CVT یا 6 سرعته دستی یکی را سفارش دهند. البته پیش‌بینی می‌شود که مدل‌های وارداتی به ایران تنها از نوع دنده اتوماتیک باشند و به دلایل بازاریابی، عرضه خودروهای وارداتی با گیربکس دستی چندان مقرون به صرفه نباشد. شتاب صفر تا 100 این ژاپنی جذاب نیز حدود ۵/۵ ثانیه اعلام شده است

Honda-Civic_Type_R-2023-1280-f1892ffaed23e850ef6101d64056999c9e

شرایط در بازار

با توجه به ابهامات موجود در پروسه واردات خودرو، هنوز نمی‌دانیم این خودرو قرار است با چه قیمتی روانه بازار داخلی شود. اگر قیمت‌ها مثل دوره قبل (مشابه قیمت مدل آکورد و CR-V) باشد که هیچ، این خودرو نیامده قافیه را باخته! اما با توجه به اینکه تیم واردکننده برند هوندا، سابقه فعالیت در زمینه صنعتی را داشته و با سازوکار بازار خودرو کاملا آشناست، پیش‌بینی می‌شود که با قیمتگذاری منطقی، کار رقبایی چون «تویوتا کرولا»، «هیوندای الانترا» و «کیا سراتو» در ایران سخت شود. حال باید منتظر بمانیم و ببینیم آیا سیویک جدید با یک قیمت مناسب در بازار گرد و خاک به پا می‌کند یا با قیمتی غیررقابتی در نمایشگاه‌ها خاک می‌خورد؟!

 

کدخبر: ۵۶۶۰۷۶
تاریخ خبر:
ارسال نظر