کاربر گرامی

برای استفاده از محتوای اختصاصی و ویدئو ها باید در وب سایت هفت صبح ثبت نام نمایید

با ثبت نام و خرید اشتراک به نسخه PDF روزنامه، مطالب و ویدئو‌های اختصاصی و تمامی امکانات دسترسی خواهید داشت.

کدخبر: ۵۶۵۶۳۹
تاریخ خبر:

تنها کانال ورود برند‌های مشهور| بررسی مشکلات واردات خودروی جانبازان

تنها کانال ورود برند‌های مشهور| بررسی مشکلات واردات خودروی جانبازان

‌تخصیص ارز واردات خودروی جانبازان چه شد؟

هفت صبح| بهمن 1402 بود که مهدی ضیغمی، رئیس سازمان توسعه تجارت خبر از ثبت‌نام اولیه برای واردات خودروی جانبازان داد. پروسه‌ای که تا امروز یعنی 11 شهریور 1403 با گذشت حدود 8 ماه هنوز به نتیجه نرسیده است. دو ماه قبل خبر آمد که ثبت سفارش واردات خودروی جانبازان به صورت شخصی آغاز شده ‌ اما کسی نگفت جانبازی که سابقه واردات خودرو ندارد چگونه به صورت شخصی قرار است 15 مرحله این قرارداد را طی کند و با اصطلاحات واردات خودرو آشنا بشود! از سوی دیگر، روز شنبه اعلام شد؛ سامانه یکپارچه از ۱۰ شهریورماه به مدت ۱۰ روز کاری برای جانبازان بازگشایی شد. 

 

بررسی ماجرای واردات خودروی جانبازان از ابتدا

از 15 مهر 1402 بخشنامه‌ای توسط هیات وزیران منتشر شد که طبق آن به جانبازان بالای 50 درصد امکان ویژه‌ای تعلق می‌گرفت تا بتوانند خودرو وارد کنند. طبق این بخشنامه، جانبازان به سه دسته تقسیم شد که شامل: 50 تا 69 درصد، جانبازان 70 درصد عادی و جانبازان 70 درصد ویژه است؛ که حدود 2480 نفر جانباز 70 درصد ویژه، نزدیک به سه هزار نفر جانباز 70 درصد عادی و مابقی جانباز 50 تا 69 درصد هستند.

 

جمعا 32850 نفر این عزیزان هستند که جانباز دو دست، یک پا، یک پا و یک دست، نابینا، اعصاب و روان و ویلچری هستند. یک منبع آگاه به هفت‌صبح درباره روند واردات خودروی جانبازان می‌گوید:«بعد از سال‌ها به این افراد امکانی داده شد که 99 درصد آنها توانایی آوردن خودرو را ندارند اما می‌توانند امتیازشان را بفروشند و به زخم زندگی‌شان بزنند. اما رقمی که برای واردات خودروی جانبازان و تخصیص ارز به دست آمد، حدود 750 ‌ تا 850 میلیون دلار شد. پرشیاخودرو و ستاره ایران، معین موتور و ...که اسم شرکت‌ها در سامانه یکپارچه جانبازان وجود دارد، متولی واردات خودروی جانبازان اعلام شدند.»

 

 تخصیص ارز واردات خودروی جانبازان چه شد؟

واقعیت این است از تخصیص ارز خودروی جانبازان همچنان اطلاعات چندانی در دسترس نیست. متولیان این امر مانند سامانه یکپارچه، سازمان توسعه و تجارت و بانک مرکزی هم خبر نمی‌دهند آیا مشکل تخصیص ارز واردات خودروی جانبازان حل شده است که شرکت‌ها بتوانند ماشین وارد کنند یا خیر؟

 

اما یک نکته مهم در اطلاعیه جدید سامانه واردات خودروی جانبازان وجود دارد که به این شرح است:« از آنجایی که تعداد قابل توجهی از جانبازان در فراخوان قبلی از روش واردات خودرو توسط شرکت‌های واردکننده انصراف داده بودند و در واقع درخواست واردات به صورت شخصی را فعال کرده بودند؛ لذا نظر به پیگیری مکرر بنیاد شهید و امور ایثارگران، مقرر شد فرصت  مجدد برای کلیه جانبازان فراهم شود. 

 

همچنین با توجه به تغییر فهرست خودروهای اعلامی توسط شرکت‌ها از لحاظ سال ساخت، مدل و نوع خودرو و عرضه خودروهای جدید از طرف شرکت‌های وارد کننده خودرو، شایسته است در این مرحله پس از  انتخاب مجدد خودرو ، فهرست اسامی مشمولان واردات خودرو به همراه نوع خودروی انتخابی جهت عقد قرارداد و انجام فرآیند ثبت سفارش، اخذ مجوزهای مورد نیاز، پیگیری ارز تخصیصی به شرکت‌های طرف قرارداد اعلام خواهد شد. در این اطلاعیه آمده است که پیگیری ارز تخصیصی به شرکت‌ها اعلام خواهد شد اما پیگیری از چه نهادی که قرار است ارز تخصیص دهد، مشخص نیست.

 

شرایط جدید واردات خودروی جانبازان

شرایط جدید واردات خودرو جانبازان به این شرح است:

* برای مشمولان واردات خودرو 5 اولویت انتخاب خودرو در نظر گرفته شده است.

 

* با توجه به محدودیت در کف و سقف تعداد برخی از خودروها، پیشنهاد می‌شود در صورت عدم انتخاب اولویت‌های خودرو موضوع تخصیص خودرو به صورت سیستمی صورت خواهد پذیرفت.

 

* ارزش خودروهای انتخابی معادل ارزش FOB  است.( قیمت فوب به معنی قیمت کالا از ابتدای حمل تا لحظه تحویل روی کشتی است. بر اساس قوانین اینکوترمز و تجارت بین‌المللی در شرایط فوب تمامی هزینه‌های حمل کالا تا محل اصلی بارگیری به عهده فروشنده بوده و تمامی هزینه‌های بعدی از قبیل کرایه حمل، تعرفه‌های وارداتی، بیمه و… به عهده خریدار است.)

 

* بدیهی‌ست پس از اتمام مهلت 10 روزه ، انتخاب و تخصیص خودرو  به مدت 3 روز براساس محدودیت‌های تولید و تامین برخی از انواع خودرو‌ها یکی از الو‌یتهای انتخابی تخصیص داده شده و جزئیات سفارش برای جانبازان قابل رو‌یت خواهد بود.

 

خودروهای عرضه جدید در سامانه جانبازان 

  نادین‌خودرو: آئودی A3، A4 و Q3

  کوشاخودرو: کیاK8  و سورنتو

  معین‌خودرو: تویوتا فرانت لندر، CHR، آوالون، راوفور، وایلدلندر، ونزا و هایلندر

  آذریوردسال: هوندا آکورد، سیویک تایپ آر،CRV  و ZRV

  معین خودرو اروند: نیسان پت‌فایندر، آلتیما و ایکس‌تریل

  ماموت خودرو: فولکس‌واگن گلف، تیگوان و تاوندر، رنو کولیوس

  آفتاب خودرو: مزداCX30  و  CX50

  پرشیا خودرو: اوپل آسترا و گرندلند، مینی‌کوپر، کانتری‌من

  ستاره ایران: بنز C200، A180L، GLB200 و GLA 200

  پرشیا خودرو: ب.‌ام.و 320i، 225iGG، 116i، 318i، 220iGG، X1 20i، X2 sDrive18i، X2 sDrive25i، X1 sDrive20Li

  شتابران خودرو: گریت‌وال‌ تانک ۳۰۰

 

کدخبر: ۵۶۵۶۳۹
تاریخ خبر:
ارسال نظر