کاربر گرامی

برای استفاده از محتوای اختصاصی و ویدئو ها باید در وب سایت هفت صبح ثبت نام نمایید

با ثبت نام و خرید اشتراک به نسخه PDF روزنامه، مطالب و ویدئو‌های اختصاصی و تمامی امکانات دسترسی خواهید داشت.

کدخبر: ۵۶۵۹۵۲
تاریخ خبر:

چرا مردم ماشین برقی نمی‌خرند؟

چرا مردم ماشین برقی نمی‌خرند؟

هم قیمت‌ها مناسب است، هم دولت پشتیبانی می‌کند پس چرا استقبال کم است؟

هفت صبح| ماشین آلمانی برقی یا خودروی چینی بنزینی؟ مسئله این است. داستان از یک دستگاه ‌ فولکس‌واگن آی‌دی 4 برقی آغاز شد که به مبلغ حدود 2میلیارد و 400 میلیون تومان در نمایندگی‌ها برای فروش گذاشته شده است. خودرویی پرآپشن که ظاهری زیبا دارد و به بهانه پرداختن به مشخصات این خودرو به این موضوع که چرا خودروهای برقی مورد استقبال عموم واقع نشدند، خواهیم پرداخت. 

 

دیگر چه چیزی بهتر از یک خودروی آلمانی از یک برند معروف دنیا. ولی با همین رقم که البته کم نیست اما برای یک خودرویی با این آپشن‌ها و برند، مبلغ مناسبی به حساب می‌آید اما باز هم با استقبال عموم برای خرید مواجه نمی‌شود. در ابتدا مشخصات این خودرو را بررسی می‌کنیم و بعد به این موضوع می‌پردازیم که چه مشکلاتی بر‌سر خرید خودروهای برقی وجود دارد.

 

مشخصات فولکس‌واگن ‌ ID4

فولکس‌واگن ID نسخه PURE برای بازار چین حدود ۲۹ هزار دلار قیمت‌گذاری شده است. با توجه به تعرفه صفر درصدی واردات خودروهای برقی، این خودرو می‌تواند گزینه مناسبی برای بازار ایران باشد. فولکس‌واگن ID4 به یک موتور برقی با قدرت ۱۶۸ اسب بخار (۱۲۵ کیلووات) و گشتاور ۳۱۰ نیوتن‌متر مجهز شده است.

 

این موتور از طریق یک گیربکس تک‌سرعته نیروی خود را به چرخ‌های عقب منتقل می‌کند.انرژی مورد نیاز موتور برقی فولکس‌واگن ID4  از طریق یک باتری لیتیوم-یون با ظرفیت 55/7 کیلووات ساعت تأمین می‌شود. شرکت فولکس‌واگن برای این باتری در بازار چین، گارانتی ۸ ساله‌‌ را در نظر گرفته است. همچنین، گارانتی دیگر قسمت‌های خودرو نیز ۴ ساله یا ۱۳۰ هزار کیلومتر است.

 

زمان شارژ فولکس‌واگن برقی

شتاب صفر تا 100 کیلومتر بر ساعت فولکس‌واگن ID4 وارداتی بین 8/5 تا ۹ ثانیه برآورد شده و بیشترین سرعت آن نیز ۱۶۰ کیلومتر بر ساعت است. فرایند شارژ باتری فولکس‌واگن با استفاده از دستگاه‌های شارژ سریع تنها نیم ساعت طول می‌کشد اما با استفاده از برق خانگی و شارژر معمولی حدود ۱۰ تا ۱۱ ساعت زمان می‌برد. زمان طولانی شارژ خانگی این خودرو از معایبش به شمار می‌آید.

 

فرآیند شارژ باتری با برق خانگی و شارژر معمولی حدود ۱۰ تا ۱۱ ساعت طول می‌کشد که نسبت به برخی خودروهای برقی دیگر زمان بیشتری است. محدوده پیمایش واقعی کمتر از ادعا از معایب دیگر این خودرو است. مانند اکثر خودروهای برقی، محدوده پیمایش با یک بار شارژ در شرایط واقعی ممکن است کمتر از مقدار ادعا شده باشد، به ویژه با افزایش بار و تغییر شرایط مسیر باشد.

 

مشخصات ظاهری خودرو

این خودرو در مقایسه با بسیاری از محصولات برقی جذاب‌تر است و فرم بدنه‌اش بسیار خوش‌تراش به نظر می‌رسد. این سبک طراحی مورد استقبال مشتریان ایرانی قرار می‌گیرد و تا سال‌های سال از گرد و غبار کهنه شدن به دور خواهد ماند. وجود یک هواکش بزرگ در سپر جلو، علاوه برزیبایی و اسپرت جلوه دادن چهره فولکس‌واگن ID.4 Crozz، برای خنک‌سازی موتور برقی نیز مورد استفاده قرار می‌گیرد. در بخش عقب نیز تلفیق چراغ‌های پیوسته سراسری با فرم جذاب سپر و دیگر المان‌های اصلی این بخش، جذابیت خاصی را به وجود آورده و در مجموع یک ماشین زیبا را برای مشتریان به نمایش گذاشته است.

 

شارژ خودروی برقی در پارکینگ آپارتمان

بزرگترین مشکل برق مشاع ساختمان است. چگونه قرار است در یک آپارتمان این معضل را حل کرد. نکته بعدی این است برای شارژ خودروی برقی، خودروسازان توصیه می‌کنند به صورت مستقیم دو شاخه را نباید به برق معمولی زد بلکه شرایط دارد. در شارژ سطح ۱ با وصل کردن خودروی برقی به یک پریز برق استاندارد، خودرو را شارژ می‌کند.مثل شارژر پرتابل یا قابل حمل مپنا، هرکجا که باشید، با وصل کردن خودرو به یک پریز دیواری معمولی که حدود 2/3 کیلووات انرژی تولید می‌کند، می‌توانید انرژی مورد نیاز خودروی خود را تامین کنید. لازم به ذکر است که شارژر سطح ۱ کندترین راه برای شارژ‌ خودروی برقی به شمار می‌رود و باید مدت زمان زیادی را به شارژ‌ اختصاص دهید. بررسی منظم کابل شارژ و کانکتورها اهمیت بسیاری دارد. اما مهم ترین نکته این است که باید کابل استاندارد و محل شارژ مناسب را در پارکینگ تعبیه کرد.

 

شارژ در ویلای شخصی 

مهم‌ترین نکته این است ویلاهای قدیمی ساخت که سیستم برقی قدیمی دارد خودش معضل دیگری است. اگر کابل مناسب و دستگاه مناسب شارژ استفاده نشود امکان آتش‌سوزی بالاست. واقعیت این است آپشن‌ها و قیمت خودروهای برقی در بازار فعلی مناسب است اما نداشتن زیرساخت مناسب شارژ باعث شده تا استقبال عموم از این خودروها اصلا شکل نگیرد نه اینکه کاهش یافته باشد.

 

کدخبر: ۵۶۵۹۵۲
تاریخ خبر:
ارسال نظر