کاربر گرامی

برای استفاده از محتوای اختصاصی و ویدئو ها باید در وب سایت هفت صبح ثبت نام نمایید

با ثبت نام و خرید اشتراک به نسخه PDF روزنامه، مطالب و ویدئو‌های اختصاصی و تمامی امکانات دسترسی خواهید داشت.

کدخبر: ۵۶۴۴۰۲
تاریخ خبر:

سلتوس، توربو شد! | جدیدترین خودروی خارجی وارداتی به کشورمان

سلتوس، توربو شد! | جدیدترین خودروی خارجی وارداتی به کشورمان

‌واردکننده وطنی کیا به سراغ برادر کوچک‌تر اسپورتیج یعنی سلتوس رفته

هفت صبح| ‌ حدود یک سال از عرضه خودروهای وارداتی در بازر ایران می‌گذرد. هرچند ‌‌شتاب واردات خودرو به کشور هرگز مطلوب نبوده و محصولات به شکل قطره‌چکانی وارد بازار می‌شوند‌ اما هر‌چه باشد چند ماهی می‌شود که چشم‌مان به جمال خارجی‌ها روشن شده است!

Kia-Seltos-2024-1024-1e

محصولات برند کیا، نخستین خودروهای غیرچینی بودند که بعد از چند سال وقفه، مهمان خیابان‌های کشورمان شدند. از مدل «K5» و «سراتو» در کلاس کامپکت‌های اقتصادی گرفته تا «سونت» و «سلتوس» در کلاس کراس‌اوورهای متوسط. ‌ نسخه جدید سلتوس با پسوند Turbo، جدیدترین عضو خانواده کیا در کشورمان خواهد بود.

 

شکل و شمایل

تقریبا همه ما «کیا اسپورتیج» را می‌شناسیم یا دستکم اسمش به گوش‌مان خورده. کراس‌اوور معروف کیا که سال 2007 به ایران آمد و تا سال 2017 جزو محبوب‌ترین خودروهای بازار بود. اسپورتیج به واسطه قیمت رقابتی و آپشن‌های پرشمار توانست به سرعت در دل مشتریان ایرانی جا باز کند و سهم عمده‌ای از بازار شاسی‌بلندهای سایز متوسط را از آن خود کند.

Kia-Seltos-2024-1024-1b

حالا که به واسطه قوانین من‌درآوردی و اوضاع وخیم قیمت‌ها، شانس اسپورتیج برای موفقیت در ایران ناچیز بوده، واردکننده وطنی کیا به سراغ برادر کوچک‌تر اسپورتیج یعنی سلتوس رفته. سلتوس (Seltos) در ادبیات کهن یونان نام «پسر هرکول»، چهره اساطیری یونان است. طراحی این کراس‌اوور را باید ادامه‌دهنده زبان طراحی جدید کیا دانست که اکنون به مرز پختگی رسیده.

 

طراحی ظاهری سلتوس توربو کاملا جوان‌پسند بوده و به راحتی نمره قبولی می‌گیرد. در داخل کابین هم با یک طراحی مدرن مواجه هستیم که یک سروگردن بالاتر از رقبای چینی قرار می‌گیرد. البته از آنجا که سلتوس، صرفا برای بازار کشورهای در حال توسعه طراحی شده، باید منتظر ماند و دید که از چه کیفیتی برخوردار است.

Kia-Seltos-2024-1024-28

آیا همان کیفیت متریال به‌کارگرفته شده در مدل‌های اسپورتیج و سورنتو را دارد یا به جهت صرفه‌جویی، از مواد ارزان‌تری استفاده شده؟! نکته قابل‌توجه در خصوص سلتوس، پلتفرم مدرن آن بوده که با فاصله 2615 میلی‌متری بین دو محور، فضای مناسبی را در اختیار سرنشینان قرار می‌دهد.

 

مشخصات فنی

مهندسان کیا، طیف متنوعی از پیشرانه‌های کم حجم را برای سلتوس در نظر گرفته‌اند. از پیشرانه 4/1 لیتری تا پیشرانه 6/1 لیتری تنفس طبیعی و توربو و دست آخر 2 لیتری تنفس طبیعی. پیشرانه‌های 6/1 لیتری تنفس طبیعی و توربو و 2 لیتری این خودرو می‌توانند به ترتیب 121، 175 و 147 اسب بخار قدرت تولید کنند. ضمن آنکه یک پیشرانه 6/1 لیتری دیزلی نیز با قدرت 134 اسب بخار ‌روی سلتوس قابل سفارش است. اما سلتوس توربو مجهز به یک پیشرانه ۴/۱ لیری توربوشارژ بوده که توانایی تولید ۱۴۰ اسب بخار و ۲۴۵ نیوتن متر گشتاور را داراست. ضمن آنکه جعبه دنده این خودرو از نوع ۷ سرعته دوکلاچه خواهد بود.

Kia-Seltos-2024-1024-05

شرایط در بازار

مهرماه سال گذشته وقتی قیمت علی‌الحساب خودروهای وارداتی محاسبه و منتشر شد، رقم یک میلیارد و 800 میلیون تومانی برای نسخه عادی «سلتوس» اعلام شده بود که البته قیمت آن در بازار آزاد از ۳ میلیارد تومان عبور کرد. رقمی که هیچ نسبتی با سگمنت و توانایی‌های فنی آن ندارد. حالا باید منتظر ماند و دید که طی هفته‌های آتی و با تحویل نسخه توربو، قیمت‌ها از چه قرار خواهد بود. آنچه واضح است، فعلا خبری از کاهش قیمت‌ها نخواهد بود و احتمالا نسخه سلتوس توربو، قیمتی بالاتر از ۴ میلیارد تومان خواهد داشت.


 

کدخبر: ۵۶۴۴۰۲
تاریخ خبر:
ارسال نظر