کاربر گرامی

برای استفاده از محتوای اختصاصی و ویدئو ها باید در وب سایت هفت صبح ثبت نام نمایید

با ثبت نام و خرید اشتراک به نسخه PDF روزنامه، مطالب و ویدئو‌های اختصاصی و تمامی امکانات دسترسی خواهید داشت.

کدخبر: ۵۶۳۹۷۷
تاریخ خبر:

کیا تلوراید و سورنتو برای جانبازان به کشور می‌آیند

کیا تلوراید و سورنتو برای جانبازان به کشور می‌آیند

وضعیت واردات خودروی جانبازان مشخص نیست اما شرکت‌ها برایشان خودرو وارد می‌کنند!

هفت صبح| خودروهای کیا تلوراید و کیا سورنتو ویژه جانبازان گرامی وارد کشور می‌شوند. این موضوعی است که توسط یکی از شرکت‌های واردکننده خصوصی روز جمعه اعلام شد. این شرکت اعلام کرد قصد دارد در طرح ویژه جانبازان محترم که سقف قیمتی حداکثر 35 هزار یورویی دارد، خودروهای لوکس‌تر و گران‌تر کیا را عرضه کند. اما سوال مهم اینجاست که دقیقا شرایط خودروهای وارداتی برای جانبازان در چه مرحله‌ای قرار دارد؟

تلوراید

در روزهای آخر دولت قبل، مهدی ضیغمی رئیس سازمان توسعه و تجارت به طور واضح اعلام کرد شرایط واردات برای جانبازان مهیاست اما این پروسه به شدت پیچیده است. حدود 32 هزار جانباز برای واردات خودرو در سامانه ثبت‌نام کرده‌اند. بعد اعلام شد جانبازان به صورت شخصی هم می‌توانند برای واردات خودرو اقدام کنند‌ اما پروسه واردات خودرو واقعا پیچیده است و حتی با آموزش هم نمی‌توان به راحتی این کار را انجام داد.

 

شرکت‌هایی مانند پرشیاخودرو و معین‌خودرو در صدر واردات خودرو برای جانبازان قرار دارند. حالا کوشاخودرو به عنوان شرکت جدید برای واردات خودروی جانبازان به میدان آمده ‌ اما نکته عجیب اینجاست که شرکت‌های قبلی حتی یک کلمه از مشکلات و موانعی که برای جانبازان در این قانون به‌وجود آمده، اطلاع‌رسانی نمی‌کنند. وعده‌ای به جانبازان داده شده که تحقق آن سخت است اما هرروز یک شرکت جدید به ماجرا اضافه می‌شود.

سورنتو

هیچ کس هم توضیح نمی‌دهد چه سودی برای این شرکت‌ها در میان است که حاضر هستند به این پروسه پیچیده وارد شوند. پروسه‌ای که حتی در آن مشخص نشده اگر جانباز به صورت وکالتی خودروی وارداتی که به اسمش است را بفروشد و در این بین شهید شود، چه اتفاقی برای این فروش وکالتی رخ خواهد داد.

 

یا اگر جانبازی که در سامانه ثبت‌نام کرده و اقدام به واردات شخصی کند، در این میان اگر شهید شود، امتیازش نیز لغو خواهد شد. از همه این موارد مهم‌تر ماجرای تخصیص ارز است که به واردات خودروی جانبازان تخصیص ‌داده نشده و حالا با این شرایط، چگونه شرکت‌ها وعده واردات خودرو برای جانبازان می‌دهند، کسی نمی‌داند.اما داستان کیا تلوراید و سورنتو که قرار است به قول کوشاخودرو برای جانبازان به کشور بیایند.

مشخصات کیا تلوراید

تلوراید اولین محصول کیا محسوب می‌شود که به‌طور خاص برای بازار ایالات‌متحده طراحی شده و بازار اصلی آن همین کشور است. کار طراحی این خودرو نیز در مرکز طراحی کیا در کالیفرنیا انجام شده است. تلوراید در بازار آمریکا با استقبال فوق‌العاده‌ای مواجه شد به‌گونه‌ای که در سال 2023 بیش از 110 هزار دستگاه از آن در بازار این کشور به فروش رسید و به یکی از پرفروش‌ترین شاسی‌بلندهای کلاس خود تبدیل شد.

 

تلوراید فقط با یک پیشرانه 3/8 لیتری V6 تنفس طبیعی عرضه می‌شود که 291 اسب بخار قدرت و 355 نیوتن متر گشتاور دارد؛ بنابراین، در بازار کشورمان هم همین پیشرانه را خواهیم دید اما سورنتو بسته به بازار، با پیشرانه‌های مختلفی شامل 2/5 لیتری چهار سیلندر تنفس طبیعی و توربو، 3/5 لیتری V6 و 1/6 لیتری توربوشارژ پلاگین‌هیبریدی عرضه می‌شود که بین 180 تا 272 اسب بخار قدرت دارند.

‌ 

مشخصات کیا سورنتو

در بین این دو خودرو، نام سورنتو برای ایرانیان آشناتر است، زیرا نسل‌های قبلی آن در کشورمان حضور داشتند و حالا کوشا خودرو قصد دارد این شاسی‌بلند کره‌ای را دوباره به ایران بیاورد. سورنتو در حال حاضر در نسل چهارم خود قرار دارد که در اوایل سال 2020 معرفی شده و حدود یک سال پیش فیس‌لیفت را تجربه کرد. از سوی دیگر، تلوراید سابقه بسیار کمتری در سبد محصولات کیا دارد. این خودرو اولین بار در ابتدای سال 2019 در دیترویت آمریکا رونمایی شد

 

کدخبر: ۵۶۳۹۷۷
تاریخ خبر:
ارسال نظر