کاربر گرامی

برای استفاده از محتوای اختصاصی و ویدئو ها باید در وب سایت هفت صبح ثبت نام نمایید

با ثبت نام و خرید اشتراک به نسخه PDF روزنامه، مطالب و ویدئو‌های اختصاصی و تمامی امکانات دسترسی خواهید داشت.

کدخبر: ۵۶۳۸۳۸
تاریخ خبر:

تا ۳ میلیارد تومان چه بنزی بخریم؟

تا 3 میلیارد تومان چه بنزی بخریم؟

بررسی شش خودروی بنز در بازار که تا 3 میلیارد تومان قیمت دارند

هفت صبح|‌ اولین ماشین برند مرسدس بنز درست در سال ۱۳۲۷ پا به تهران قدیم گذاشت و از دوستداران ماشین با عنوان « اتومبیل آلمانی» دلربایی کرد. در آن زمان شرکت دایملر – بنز در ایران نمایندگی واردات محصولات این برند آلمانی را به عهده داشت. شاید جالب باشد بدانید پیش از این اتفاق، ورود خودرو بنز مختص افراد و رجل سیاسی بود.همان زمان شرکتی دیگر با نام لیدا وارد میدان شد و تلاش کرد تا نمایندگی واردات محصولات بنز را بر عهده بگیرد که ورود بدون دانش آن باعث تعویق ۳ ساله در واردات محصولات مرسدس شد.

 

پس از آن اما شرکت مریخ عهده‌دار واردات محصولات این شرکت شد و به دلیل ابتکار عمل و دانش بالا موفقیت نسبتا خوبی را بدست آورد. مرسدس بنز در آن روزها آنچنان از جایگاه و محبوبیتی برخوردار شده بود که شهربانی و تاکسیرانی تهران سفارش عمده‌ای جهت تهیه ماشین‌های مورد نیاز این دو سازمان ثبت کردند.روزهای موفقت‌آمیز یکی پس از دیگری برای شرکت مریخ در حال گذر بودند تا جایی که این شرکت موفق به واردات کامیون‌های یونیماگ به کشور شد.

 

پس از آن نیز مدل‌های متعددی از مینی‌بوس و کامیون‌های تولیدی بنز هم پایشان به ایران باز شد،‌ به گونه‌ای که دیگر در دهه ۶۰ میلادی همه محصولات بنز در ایران موجود بودند.طی همه این سال‌ها واردات ماشین‌های برند محبوب ایرانی‌ها (بنز) به ایران ادامه داشت و در حال حاضر شرکت ستاره ایران نمایندگی واردات محصولات Mercedes Benz را بر عهده دارد. با باز شدن واردات خودرو قرار شد بنز هم البته برای جانبازان به ایران بیایند اما در گزارش بررسی می‌کنیم کدام مدل بنز را با تا 3 میلیارد تومان می‌توانید در بازار خریداری کنید. قیمت‌ها براساس اعلام سایت‌های فروش خودرو است.

 

‌بنز کلاس ‌ C350/ مدل 2008/ قیمت 1میلیارد و 430 میلیون تومان

مرسدس‌بنز با نسل سوم C-class‌ که با کد w204 شناخته می‌شود، جواب محکمی به ب‌ام‌و سری3 مدل E90 داد؛ خودرویی که خیلی زود تبدیل به یکی از پرفروش‌ترین کلاس‌های بنز شد. w204 به دلیل طراحی انقلابی‌اش به‌شدت مشهور شد چراکه مرسدس‌بنز پس از سال‌ها تولید کلاس C با چراغ‌های دایره‌ای، سرانجام دست از این ترکیب بصری برداشت و یک نمونه کاملاً متفاوت تولید کرد. نسل سوم خانواده C-class از مدل 2008 به کشورمان رسید و مشتریان ایرانی نیز اکثرا به سراغ مدل کمپرسور آن یعنی C200 رفتند چراکه هم تنها عضو 4 سیلندر این خانواده است و هم تنها مدل با پیشرانه سوپرشارژ.

‌بنز کلاس ‌ C350

البته در کنار C200، مدل‌های 6 سیلندر w204 نیز در ایران حضور داشتند؛ مانند C230 با پیشرانه 2/5 لیتری، C280 و C300 هردو با پیشرانه 3 لیتری و نهایتا C350 با پیشرانه 3/5 لیتری. در ایران، خانواده w204 عموما تجهیزات مشابهی دارند. البته برخی از آنها در تیپ‌های الگانس (صفحه کیلومتر مشکی، تریم چوب کنسول، قاب کرومی مه‌شکن) و تعدادی محدودی نیز در تیپ آوانگارد (صفحه کیلومتر تیتانیومی، تریم آلومینیومی کنسول، قاب کرومی مه‌شکن با دو خط افقی) هستند.

 

همچنین w204 در تمامی مدل‌ها فرمان 4 شاخه داشت و تنها در پکیج AMG به فرمان 3 شاخه مجهز است. سال 2009 تب حضور مدل‌های موسوم به سفارش آمریکایی این خودرو در بازار بالا گرفت. مدل‌هایی که راه شناسایی آنها گیج کیلومتر بر حسب مایل و نشانگر دما بر حسب فارنهایت بود. البته لازم به ذکر است که بازار کم کردن کیلومتر پیمایش این خودرو نیز بسیار داغ است.

 

بنز کلاس ‌ CLS350/ مدل ۲۰۰۶/قیمت 2میلیارد و 900 میلیون تومان

می‌توان اعتراف کرد که هنوز هم در بازار ایران خودرویی به زیبایی و خاصی این «فست‌بک» نداریم؛ سدان منحصر به فرد اشتوتگارتی‌ها که برای اولین‌بار سال 84 وارد ایران شد. سی‌ال‌اس که خود را «کوپه سایز بزرگ» مرسدس معرفی می‌کند، از سال 2004 راهی بازارهای جهانی شد و خیلی زود (کمتر از یک سال بعد- سر از ایران درآورد. این آلمانی دوست‌داشتنی اگرچه روی پلتفرم E کلاس طراحی شده، ولی به لحاظ طراحی خاص بدنه‌اش مشتریان خاص و محدودی را نیز به دنبال خود می‌کشید.

بنز کلاس ‌ CLS350

مرسدس برای این خودرو سراغ یک کد پیشرانه کاملاً جدید رفت؛ قوای محرکه‌ای که نامش را M272E35‌ گذاشته بود. در طراحی بلوک و سیستم پاشش آن شرکت مهندسی IVM‌ اتریش نیز حضور داشت. پیشرانه‌ای که در نسل اول سی‌ال‌سی نصب شد، همزمان روی مدل‌های دیگری مانند SLK350، E350، S350 و C350 مربوط به همان سال نیز تعبیه شد. تقریباً یک سال بعد از عرضه نسخه ابتدایی، مشتریان ایرانی با نمونه بهبودیافته CLS500 نیز آشنا شدند؛ فست‌بک بی‌نظیری که پیشرانه‌اش از 3/5 به 5 لیتر، حجیم‌تر شده بود.

 

خودروی CLS واقعا برای راننده طراحی شده است. حجم موتور این خودرو 4700 سی‌سی بوده و 8 سیلندر دو توربو است که 402 اسب بخار قدرت تولید می‌کند و از شتاب و سرعت بسیار خوبی برخوردار است. شتاب صفر تا 100 مرسدس بنز کلاس CLS برابر با 4 ثانیه است، دقت فرمان خودرو لیزری است و باعث می‌شود این خودرو توان رقابت با خودروهای سری 6 شرکت ب.ام.و را داشته باشد.

 

بنز کلاس ‌ E240 اتوماتیک/مدل ۲۰۰۳/ قیمت یک میلیارد و 700 میلیون تومان

بنز e240 خودرویی که نماد کیفیت و قدرت است. به این ماشین، ماشین پلیسی هم گفته می‌شود که برای سفرهای طولانی‌مدت و جاده‌ای هم بسیار مناسب است. ‌از طرفی فضای داخل کابین آن نیز جادار و راحت است. راننده با این خودرو  هنگام رانندگی‌های طولانی‌مدت احساس خستگی کمتری می‌کند و علت آن نیز سواری نرم و راحت آن است. تولید بنز e240 از سال 2003 آغاز و در سال 2009 پایان یافت؛ بنابراین نباید از این سری از اتومبیل انتظار قدرت موتورهای امروزی را داشت.

بنز کلاس ‌ E240

کارخانه مرکزی شرکت مرسدس بنز در منطقه زیندل فینگن واقع در شهر اشتوتگارت قرارگرفته است. در سال 1890 قدیمی‌ترین سازنده خودروهای بنزینی جهان یعنی دایملر-موتورن-گیزلشافت توسط گوتلیب دایملر و ویلهلم مایباخ تأسیس شد که کارخانه مرکزی شرکت مرسدس بنز در ادامه آن کار کرد. شاخه دیگر از مرسدس بنز کمپانی بنز آگ است که کارل بنز آن را در سال 1883 راه‌اندازی کرد.

 

گوتلیب دایملر در سال 1900 درگذشت و پس از انعقاد قراردادی بین ویلهلم مایباخ و امیل جلینک در سال 1902 شرکت دی ام جی تولید اتومبیل با برند مرسدس را شروع کرد. تولید خودرو با برند مرسدس بنز از 28 ژوئن 1926 توسط کارخانجات این دو شرکت شروع شد. سری E-Class از برند مرسدس بنز به‌اندازه‌ای گسترده است که خود می‌تواند به‌تنهایی یک برند باشد. تولید این خودروها در چهار نوع سدان، واگن، کوپه و کروک صورت گرفت.

 

بنز کلاس CLK کروک/ مدل 2009/قیمت 3میلیارد تومان

مرسدس بنز CLK خودروی گرند تورر (grand tourer) یا همان GT کوچک مرسدس است که تولید آن بین سال‌های ۱۹۹۷ تا ۲۰۱۰ ادامه داشت. نسل دوم این GT دو در که بر پایه پلتفرم مرسدس بنز C کلاس W203 تولید شده است، با کدهای 209(C/A) شناخته می‌شود. این اتاق مرسدس بنز CLK ابعادی نزدیک به مرسدس E کلاس W211 دارد؛ این نزدیکی ابعاد در کنار برخی ویژگی‌های ظاهری مشابه، باعث شده که بسیاری مرسدس بنز CLK را یک نسخه GT دو در از نسل سوم E کلاس بنامند.

بنز کلاس CLK کروک

نسل دوم مرسدس بنز CLK در دو نسخه کوپه و کانورتیبل و با مدل‌های ۲۰۰۵ تا ۲۰۰۹ خود وارد بازار ‌کشورمان شده است. نمونه‌های مختلف مرسدس بنز CLK بر اساس نوع پیشرانه‌ای که به آن تجهیز شده نام‌های متفاوتی دارند. با وجود آنکه این خودرو با تیپ‌های 200Kompressor، 240، 280 و 350 خود به بازار کشور وارد شده است‌ اما تعداد نمونه‌های موجود از دو تیپ 240 و 350 بسیار محدود بوده و مرسدس بنز CLK را عمدتا می‌توان با دو تیپ 200Kompressor و 280 آن در بازار یافت.

 

در مجموع باید گفت مرسدس بنز CLK خودرویی نسبتا مسن محسوب شده و در حال حاضر نیز تنها نمونه‌های دست دوم آن قابل خریداری است؛ طبیعتا نمونه‌های دست دوم این خودرو با توجه نوع پیشرانه و همچنین سلامت فنی و بدنه خود قیمت‌های متفاوتی خواهند داشت. با وجود آنکه مرسدس بنز CLK همچنان طرفداران خودش را دارد‌ اما سن بالا و قیمت گزاف قطعات مختلف این GT خاطرانگیز باعث شده تا علاوه بر هزینه‌های نگهداری بسیار زیاد، بازار خرید و فروش آن نیز شرایط خوبی نداشته باشد.

 

بنز GL450/مدل 2014/ قیمت 2میلیارد و 480 میلیون تومان

یکی از شاسی بلندهای فول‌سایز شرکت مرسدس بنز‌، بنز کلاس GL  است. جثه بزرگ و طول و عرض زیاد از مشخصه‌های مرسدس بنز GL است. از آنجا که این خودرو نسبت به قبل بزرگ‌تر و عریض‌تر ساخته شده، شاید شما را برای یافتن جای پارک کمی نگران کند!مرسدس بنز GL  جدید با استفاده از آلیاژ سبک توانسته 90 کیلوگرم از وزنش را کاهش دهد ولی باز هم این خودرو بسیار سنگین است.اگر به دنبال خودرویی جادار با هفت صندلی هستید، مرسدس بنز GL  انتخابی عالیست.

بنز GL450

دقیقا 31 تیر 1393 بود که خبری در رسانه‌های خودرویی با این مضمون منتشر شد،حدود ۳ ماه است که تعداد زیادی مرسدس‌بنز GL مدل ۲۰۱۴ ‌ روی کامیون‌های خودرو‌بر در شمال کشور رویت شده‌اند. با دیدن این مدل کمیاب از مرسدس‌بنز که بیشتر در شهر‌های اردبیل و آستارا تردد می‌کنند این سوال در ذهن همه علاقه‌مندان به خودرو پیش می‌آید که آیا این GL کلاس‌ها برای بازار ایران هستند؟ در پاسخ این سوال باید گفت خیر‌، این مرسدس‌بنز‌ها برای فروش در بازار خودرویی ایران نبوده و تنها میهمان چند روزه کشور‌مان هستند.

 

این مدل بنز اتفاقا به ایران آمد. ‌ این غول‌پیکر آلمانی از یک پیشرانه بزرگ هشت سیلندر خورجینی به حجم 7/4لیتر سود می‌برد. پیشرانه مورد نظر ۴۲۹ اسب‌بخار قدرت و ۶۰۰ نیوتن‌متر گشتاور را توسط گیربکس هفت سرعته اتوماتیک به هر چهار‌چرخ منتقل می‌کند. GL 2014 طبق طرح جدید مهندسین مرسدس‌بنز طراحی شده و از امکانات پیشرفته و زیادی سود می‌برد. مرسدس‌بنز مورد نظر صفر تا ۱۰۰ کیلومتر بر ساعت را در عرض 5/4ثانیه طی می‌کند تا ۲۵۰ کیلومتر بر ساعت (محدود شده) سرعت بگیرد. مصرف سوخت ترکیبی این غول آلمانی 11/6لیتر در هر ۱۰۰ کیلومتر است.

 

بنز ‌ E230، مدل 1992/ قیمت 1 میلیارد و 260 میلیون تومان

مرسدس بنز کلاس E که از قدیمی‌ترین کلاس‌های این خودرو‌ساز‌ است، از سال‌های اولیه تولید در ایران حضور داشته و در بین اصلی‌ترین سری محصولات بنز در کشور محسوب می‌شود. در این بین، مرسدس بنز E230 را می‌توان سردمدار حضور E-کلاس‌ها در ایران دانست. خودرویی که اولین وارداتش به کشور، مربوط به بنزهایی موسوم به «معماری» و «دانشجویی» می‌شد. تمامی خودرو‌بازان ایرانی این دو مرسدس بنز محبوب را به خوبی می‌شناسند.

بنز ‌ E230

تولیداتی که مربوط به ۱۹۸۵ تا ۱۹۹۵ بودند و در نوع خود، نمادی از تجمل و اشرافیت محسوب می‌شدند. در سال‌های بعد، نسخه‌های مدرن‌تر و جدیدتری از مرسدس بنز E230 وارد ایران شدند که از طراحی‌های به‌روزتری بهره می‌بردند. هرچند همچنان دورنما و رگه‌هایی از نسخه‌های قدیمی مانند فرم دو‌گانه چراغ‌های جلو را در غالبی کاملا جدید حفظ کرده بودند. این نمونه‌ها که عموما در فاصله سال‌های ۲۰۰۳ تا ۲۰۰۹ وارد شدند با کد اتاق W211 شناخته می‌شوند.

 

این نسل از مرسدس بنز E230 که سومین نسل از این E-کلاس‌ها محسوب می‌شد، با موتور خورجینی ۶ سیلندر ۲۴ سوپاپ 2/5 لیتری توان تولید حداکثر ۲۰۴ اسب بخار قدرت و ۲۴۰ نیوتن متر گشتاور داشت. این قدرت را یک جعبه دنده ۶ سرعته دستی ‌ یا ۷ سرعته اتوماتیک تیپ‌ترونیک به چرخ‌های عقب خودرو منتقل می‌کرد. شتاب صفر تا 100 این خودرو ۹ ثانیه، سقف سرعت آن ۲۴۰ نیوتن‌متر و مصرف سوختش در سیکل ترکیبی برابر با 9/5لیتر در هر 100 کیلومتر بود که البته این شتاب، سرعت و مصرف برای وزن ۱۶۵۰ کیلوگرمی این سدان سایز بزرگ کاملا مناسب به نظر می‌رسد.

 

 

 

کدخبر: ۵۶۳۸۳۸
تاریخ خبر:
ارسال نظر