کاربر گرامی

برای استفاده از محتوای اختصاصی و ویدئو ها باید در وب سایت هفت صبح ثبت نام نمایید

با ثبت نام و خرید اشتراک به نسخه PDF روزنامه، مطالب و ویدئو‌های اختصاصی و تمامی امکانات دسترسی خواهید داشت.

کدخبر: ۵۶۳۸۸۹
تاریخ خبر:

ساختِ اروپا می‌آید! | خط و نشان اشکود‌ا سوپرب‌ برای رقبای آلمانی

ساختِ اروپا می‌آید! | خط و نشان اشکود‌ا سوپرب‌ برای رقبای آلمانی

قرار است به زودی ‌اشکود‌ا سوپرب‌ روانه بازار کشورمان شود‌

هفت صبح| این روزها بازار خودروی کشورمان در تسخیر خودروسازان چینی قرار گرفته؛ انواع و اقسام برندهای چینی با محصولات کوچک و بزرگ راهی خیابان‌های ایران می‌شوند‌ اما هرازچندگاهی اخباری از حضور برندهای معتبر غیرچینی نیز به گوش می‌رسد. برند خودروسازی «اشکودا» (Skoda) یکی از زیرمجموعه‌های شرکت فولکس‌واگن بوده که مقر اصلی آن در کشور جمهوری‌چک واقع شده است.

Skoda-Superb-2024-1024-31

این برند که خودروساز ملی جمهوری چک نیز به شمار می‌آید، برخلاف بازار ایالات متحده، در بازار اروپای شرقی و آسیا از محبوبیت نسبتا بالایی برخوردار است. این خودروساز که از سال 2000 میلادی زیر چتر حمایتی شرکت فولکس‌واگن آلمان قرار گرفت، در حال حاضر بیش از 10 خودروی سواری گوناگون را در فهرست محصولات خود قرار داده که با استراتژی «کیفیت مناسب، قیمت رقابتی» روانه بازار می‌کند.

 

اواسط سال گذشته بود که تبلیغات محیطی اشکودا در خیابان‌های پایتخت حسابی جلب توجه کرد و خبر از ورود قریب‌الوقوع این برند چکی می‌داد. حالا و پس از گذشت نزدیک به یک سال، اشکودا با چند محصول به ایران آمده است.

 

سوپرب می‌آید...

«سوپرب» مدل 2024 در کنار «اوکتاویا» و «اسلاویا» جزو نخستین محصولاتی خواهد بود که این خودروساز چکی برای بازار کشورمان در نظر گرفته است. مدیران اشکودا، معتقد هستند ‌ سوپرب را باید استراتژیک‌ترین محصول این خودروساز دانست. با آنکه این ادعا در نگاه نخست، حربه‌ای تبلیغاتی و به دور از واقعیت به نظر می‌رسد اما با نگاهی دقیق‌تر به نسل نو سوپرب می‌بینیم که چکی‌ها بیش از پیش به موفقیت برند ملی خود در بازارهای بین‌المللی دل بسته‌اند.

Skoda-Superb-2024-1024-01

این خودرو منحصرا در خط تولید اشکودا در کشور چین به تولید می‌رسد. چهره ظاهری سوپرب مدل 2024 بسیار ساده اما متناسب به نظر می‌رسد؛ سادگی کلی و هماهنگی اجزای بدنه نخستین موضوعی است که جلب توجه می‌کند. با این حال کیفیت بالای تولید و دقت در مونتاژ مسئله‌ای است که سادگی ظاهری سوپرب را تحت تاثیر قرار می‌دهد.

Skoda-Superb-2024-1024-54

ضمن آنکه شباهت برخی اجزای ظاهری همچون چراغ‌های عقب، جلوپنجره 6 ضلعی و آینه‌های جانبی به محصولات شرکت آئودی (به عنوان دیگر زیرمجموعه شرکت فولکس‌واگن) از نقاط قوت سوپرب به شمار می‌آید. این مسئله در کنار مهندسی مطلوب بدنه و فضاسازی مثال‌زدنی این خودرو که افزایش 108 و 39 میلی‌متری فاصله بین دومحور و عرض خودرو و به دنبال آن طراحی صندوق بار 600 لیتری را در پی داشته، سبب شده تا سوپرب صرف نظر از مباحث دینامیکی بتواند برای رقبای آلمانی خود خط و نشان بکشد.

 

مهندسان اشکودا به کمک مهدسان فولکس‌واگن برای سوپرب چند پیشرانه مختلف دیزلی، بنزین‌سوز و گازسوز را در نظر گرفته‌اند که می‌تواند بازه قدرتی گسترده‌ای را شامل شود. قوی‌ترین و مهمترین پیشرانه سوپرب از نوع 2/2 لیتری بنزین‌سوز بوده که توانایی تولید 280 اسب بخار را داراست.

Skoda-Superb-2024-1024-18

وضعیت در بازار ایران

آنطور که شنیده‌ایم، نسخه وارداتی سوپرب همان مدل عرضه شده در بازار چین خواهد بود. این نسخه به یک پیشرانه 1/4 لیتری 4 سیلندر مجهز بوده که می‌تواند 148 اسب بخار و 255 نیوتن متر گشتاور را تولید کند. طبق اطلاعاتی که به دست ما رسیده، مدل سوپرب قرار است با دو جعبه‌دنده 6 سرعته دستی و اتوماتیک و در دو نسخه پایه (Base) و فول‌آپشن روانه بازار شود که نسخه‌های وارداتی به کشورمان از نوع دنده اتوماتیک خواهند بود. هرچند با توجه به وضعیت نامشخص بازار خودرو و عدم ثبات در بازار ارز، از حالا نمی‌توان قیمت دقیقی برای این خودرو متصور بود اما قیمت 4 الی 4/5 میلیارد تومانی برای سوپرب در بازار آزاد دور از ذهن نیست.

 

 

کدخبر: ۵۶۳۸۸۹
تاریخ خبر:
ارسال نظر